Gjest Stjernedryss Skrevet 11. august 2008 #41 Skrevet 11. august 2008 Vi tar ingen sjangser (!) Tør ikke vaske en vintage chanel-drakt i blå tweed sammen med en silkebluse i rosa. Kunne fort blitt veldig mer uøkonomisk enn den ekstra strømmen som går med på de 2 "overflødige" maskinene. Har du bare et plagg av hver farge/type?
Gjest Tanita Skrevet 11. august 2008 #42 Skrevet 11. august 2008 Egentlig mye enklere å håndvaske enkeltplagg av og til, og det gjør jeg da, når jeg har tid...
Fresi Skrevet 11. august 2008 #43 Skrevet 11. august 2008 Vi tar ingen sjangser (!) Tør ikke vaske en vintage chanel-drakt i blå tweed sammen med en silkebluse i rosa. Kunne fort blitt veldig mer uøkonomisk enn den ekstra strømmen som går med på de 2 "overflødige" maskinene. Vintage tweed-drakter i vaskemaskinen? Uff da.
Sjefs-snipa Skrevet 11. august 2008 #44 Skrevet 11. august 2008 Vintage tweed-drakter i vaskemaskinen? Uff da. Går strålende på fin-vask programmet! Mildt vaskemiddel- ikke tøymykner og 30 grader. Tørketrommelen holder jeg dem unna!
Sjefs-snipa Skrevet 11. august 2008 #45 Skrevet 11. august 2008 Har du bare et plagg av hver farge/type? Neida, men jeg har jo ikke 15 heller- også orker jeg ikke å vente til jeg har brukt alt med å vaske dem!
Gjest Magica de Spell Skrevet 11. august 2008 #46 Skrevet 11. august 2008 Vi tar ingen sjangser (!) Tør ikke vaske en vintage chanel-drakt i blå tweed sammen med en silkebluse i rosa. Kunne fort blitt veldig mer uøkonomisk enn den ekstra strømmen som går med på de 2 "overflødige" maskinene. Synes du skal være stolt over din energieffektivitet i denne enøktid.
Ce'Nedra Skrevet 11. august 2008 #47 Skrevet 11. august 2008 Jeg har bare to kurver, den ene med håndklær og sengetøy og den andre med klær. Når jeg vasker, vasker jeg klær deler opp i lyst og mørkt) på 40, sengetøy på 60 og håndklær og kluter på 90 grader. Bare 4 forskjellige sorteringer, pluss ull. Jeg vasker alltid fulle maskiner, bortsett fra hvis det er veldig spesielle plagg. Vi er to personer.
Gjest Pupsilure Skrevet 11. august 2008 #48 Skrevet 11. august 2008 Vi har tre skittentøykurver, og putter mannens skjorter i den ene, som vaskes for seg på 40. Topper, gensere og bukser i en på 40, helt uavhengig av farger. Og den siste putter vi alt av undertøy, håndklær, sengetøy, kluter og "hjemmeklær" (utvaskede t-skjorter og joggebukser) og vasker på 60. Hvis jeg har noe nytt i sterk farge er jeg litt mer forsiktig, men ellers bryr vi oss ikke om farger. Det er forresten mannen som vasker klær her i huset
Gjest New Dawn Skrevet 11. august 2008 #49 Skrevet 11. august 2008 Uff, jeg er en skikkelig "sorterings-maniac". Hadde noen uforglemmelige "tragedier" med yndlingsplass som ble ødelag da jeg var liten- så i mitt eget hjem tar jeg ingen sjanser!... * Først sorterer jeg alt etter farge (rødt, rosa, gult, grønt, hvitt, lyseblått, marine, beige, svart osv osv) * Deretter sorterer jeg etter stoff (silke, bomull, syntetisk, dongei, chiffong, ull etc) * Helt til slutt sorterer jeg etter antall grader. Koker håndklær, sengetøy og undertøy på 60 grader, og det meste annet på 30 eller 40. Har heldigvis et stor vaskerom slik at jeg har plass til å ha et visst system- det blir jo fort opp mot 20 forskjellige sorteringer av dette. Har også 3 vaskemaskinger som stort sett går hele døgnet- enda vi bare e 2 mennesker i husholdningen (samt en god porsjon hunder). Er det mulig ?
Sjefs-snipa Skrevet 11. august 2008 #50 Skrevet 11. august 2008 Er det mulig ? ja- vet at det sikkert er unødvendig: men vi har vel alle våre "tvangstanker" :rødme:
Gjest lucky08 Skrevet 11. august 2008 #51 Skrevet 11. august 2008 folkens, hva regner dere som lyst tøy? hos meg er det hvitt/grått/bege ol...
Gjest Tanita Skrevet 11. august 2008 #52 Skrevet 11. august 2008 Alt som er helt hvitt i en egen vask, hvitt vask, og lyst tøy går som lysegrått og pastellfarver.
Gjest Stjernedryss Skrevet 11. august 2008 #53 Skrevet 11. august 2008 Vasker dere klær som bare er brukt en gang? Det gjør jeg kun med undertøy og sokker, Resten vasker jeg kun hvis det er flekker på det eller lukter svette, røyk eller noe sånt. Synes det er helt unødvendig å vaske klær som ser rene ut uansett hvor mange ganger de er brukt.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #54 Skrevet 11. august 2008 Vasker dere klær som bare er brukt en gang? Det gjør jeg kun med undertøy og sokker, Resten vasker jeg kun hvis det er flekker på det eller lukter svette, røyk eller noe sånt. Synes det er helt unødvendig å vaske klær som ser rene ut uansett hvor mange ganger de er brukt. Jeg gjør som deg, bare undikker og sokker vaskes etter en gangs bruk. Det er jo ikke nødvendig å vaske klær om de ser rene ut og ikke lukter.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #55 Skrevet 11. august 2008 Undertøy, sokker, sengesett, håndklær og rengjøringskluter: 60 (og 90) grader. Hvitt: 40 grader. Andre farger (har mest mørkt tøy...svart, grønt, blått, brunt osv): 40 grader. En sjelden vasker jeg noe på 30 grader også, men har få klær som bare tåler det.
pittie Skrevet 11. august 2008 #56 Skrevet 11. august 2008 I mine hvitvasker har jeg en pastell/hvit vask (masse lyst) og den andre 100% hvitt, for klær som skjorter og bh'er, ting som er mer eksklusivt rett og slett. Jeg må nesten inrømme at jeg misliker folk som vasker klær selv om de ikke er skitnet til. Rett og slett unødvendig. Her bruker vi klærne til de får flekker/lukt. Bruker de bare ikke flere dager på rad. En dag der og en dag her
Gjest Bond Skrevet 12. august 2008 #57 Skrevet 12. august 2008 (endret) Jeg sorterer klærne våre slik: - Håndklær og sengtøy - (alt dette er hvitt) - 60 grader - Fargede klær - 40 grader - Hvite klær - 40 grader Det er stort sett det jeg gjør også.. Bare skiller mellom fargede og mørke i tillegg. Men dersom jeg ser at det blir mange klær i lik farge, kan jeg godt komme på å kjøre enn blå-grønn vask eller noe lignende. Jeg undrer meg litt om undertøy her.. Er jeg virkelig uhygenisk hvis jeg vasker med 40? De fleste trusene jeg har har 30/40 graders grense, så ser ikke noe poeng å 'koke' de? De blir jo rene, nei? :klø: Det virker også som alt for mange klær jeg har har 30-graders grense, så jeg vasker dem som oftest med 40 og antar at det skulle bra, men å vaske så mye med med 60? Vasker bare undertøy etter engangsbruk (og sokker da som oftest), men ellers bruker klær til de er skitne, dvs lukter ikke bra lenger eller har en flekk. Jeg ser ingen grunn hvorfor jeg skulle vaske klær før de er skitne. Bruke mer vann, mer vaskepulver og ha dobbelt så mye å stryke. No way! Endret 12. august 2008 av mrs_bond
pittie Skrevet 12. august 2008 #58 Skrevet 12. august 2008 Det med vasking av undertøy, så handler det mye om bakterier, de blir riktignok som regel ren ved 40 grader, men da overlever bakteriene. De fleste dør med grader over 60. (jeg selv vasker ikke undertøy som ikke tåler mer enn 40 på 60, derfor bruker jeg mest de som tåler 60)
Gjest New Dawn Skrevet 12. august 2008 #59 Skrevet 12. august 2008 Det er stort sett det jeg gjør også.. Bare skiller mellom fargede og mørke i tillegg. Men dersom jeg ser at det blir mange klær i lik farge, kan jeg godt komme på å kjøre enn blå-grønn vask eller noe lignende. Jeg undrer meg litt om undertøy her.. Er jeg virkelig uhygenisk hvis jeg vasker med 40? De fleste trusene jeg har har 30/40 graders grense, så ser ikke noe poeng å 'koke' de? De blir jo rene, nei? :klø: Det virker også som alt for mange klær jeg har har 30-graders grense, så jeg vasker dem som oftest med 40 og antar at det skulle bra, men å vaske så mye med med 60? Vasker bare undertøy etter engangsbruk (og sokker da som oftest), men ellers bruker klær til de er skitne, dvs lukter ikke bra lenger eller har en flekk. Jeg ser ingen grunn hvorfor jeg skulle vaske klær før de er skitne. Bruke mer vann, mer vaskepulver og ha dobbelt så mye å stryke. No way! Nei, du er ikke uhygienisk. I såfall må jeg og familien min være noe skikkelige griser, jeg vasker undertøyet vårt slik: - Mitt dyre, fine undertøy - kun håndvask - Mine hvite sloggytruser - går med hvite håndklær på 60 grader - Mine sorte sloggytruser - går med farget vask på 40 grader - Mannens og sønnenes hvite boxere - går med hvite håndklær på 60 grader - Mannens og sønnenes fargede boxere - går med farget vask på 40 grader
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #60 Skrevet 12. august 2008 I mine hvitvasker har jeg en pastell/hvit vask (masse lyst) og den andre 100% hvitt, for klær som skjorter og bh'er, ting som er mer eksklusivt rett og slett. Jeg må nesten inrømme at jeg misliker folk som vasker klær selv om de ikke er skitnet til. Rett og slett unødvendig. Her bruker vi klærne til de får flekker/lukt. Bruker de bare ikke flere dager på rad. En dag der og en dag her Samme her. Jeg henger opp brukte topper og slikt på den ene siden av skapet, så får de henge der og lufte seg litt. Går fint an å bruke dem flere ganger uten å vaske dem. Det er bare tull å vaske klær som ser rene ut og som ikke lukter. Dårlig for miljøet og økonomien. Man sløser med strøm, vaskemiddel, og det sliter fortere ut klærene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå