Gå til innhold

sortering av skittentøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sorterer bare i 3 kurver, jeg:

Kurv 1: håndklær, sengetøy, undikker og sokker : 60 grader

Kurv 2: mørke klær: 30 eller 40 grader, ser an hva som er oppi når jeg skrur på

Kurv 3: kampsportdrakter (hvitt) 60 grader

Jeg har da også bare mørke klær, det gjør saken en smule enklere :P

Jeg bor alene, og har problemer med å fylle maskinene når jeg skal vaske bukser og topper og slikt. Jeg har rett og slett for lite klær, og særlig for lite bukser. Og så er det jo det at jeg gjerne vil gå med den-og-den toppen, men den ligger til vask, og kurven er ikke halvfull en gang :/

Skrevet

Hvitt/lyst sengetøy og håndkler (60 grader)

Farget/mørkt sengetøy og håndkler (60 grader)

Farget/mørke klær (40 grader)

Hvite/lyse klær (40 grader)

Finvask, som vil si noen av mine og sambos klesplagg, hvitt eller farga, alt ettersom (30grader)

Om det passer seg slik slenger jeg inn undertøy og sokker i 60graders vaskene.

Skrevet

Min sortering:

-Hvite klær 40 grader.

-Mørke klær 40 grader.

-Hvitt undertøy 60 grader uten skyllemiddel.

-Mørkt undertøy 60 grader uten skyllemiddel. Ja jeg har mye undertøy :fnise:

-Rosa røde topper 40 grader.

-Evt blå olabukser og topper om det er mye av det, 40 grader.

-Håndklær/sengetøy- kokvaskes.

-Ullklær.

Gjest New Dawn
Skrevet
Min sortering:

-Hvite klær 40 grader.

-Mørke klær 40 grader.

-Hvitt undertøy 60 grader uten skyllemiddel.

-Mørkt undertøy 60 grader uten skyllemiddel. Ja jeg har mye undertøy :fnise:

-Rosa røde topper 40 grader.

-Evt blå olabukser og topper om det er mye av det, 40 grader.

-Håndklær/sengetøy- kokvaskes.

-Ullklær.

Greit nok at du har mye undertøy - du må da samle lenge for å fylle opp en maskin hver gang?

Skrevet
Greit nok at du har mye undertøy - du må da samle lenge for å fylle opp en maskin hver gang?

tenkte jeg på og..

og hva gjør dere med klær som er stripete hvit/farget, eller hvit ermer med farget t-trøye festet på?

Skrevet

glemte å skrive hvordan jeg sorterte.

hvitt 30

mørkt 30

hvitt 60

mørkt 60

hånkler

lyst sengetøy

mørkt sengetøy

ull

skjorter/bluser

Skrevet

Sengetøy+håndklær: 90 gr

Ull: 30gr

Resten (sortert; hvitt/kulørt/sort) 60gr

Skrevet

Sengetøy/håndklær 60

Lys vask 40

Mørk vask 40

Rød vask 40

Og så sniker det seg en og annen finvask/ullvask med innimellom.

Enkelt og greit! Og her i huset vasker min fantastiske samboer alle sine egne klær selv!! Alltid! Vi har hver sin skittentøyskurv. Han er bare super :)

Skrevet (endret)
Jeg kokvasker svært sjelden. Unntaket er ekstremt skitne håndklær, kluter og sengetøy

Vanligvis vaskes fargede håndklær og farget undertøy sammen på 60 grader, sengetøy vaskes også på 60 grader. Resten sorteres i hvitt, farget og mørkt og vaskes stort sett på 40 grader. Jeg blander ikke hvitt og farget da jeg synes det hvite har lett for å bli grått. Noen røde/lilla klær går sammen med det mørke, ellers vaskes det for seg. Kjipe finvaskplagg og ullplagg hoper seg opp i kurven til jeg gidder å vaske dem for seg (svært sjelden).

Jeg gjør akkurat det samme.

Og jeg vasker truser for seg, 60 grader, hvite for seg og farvede for seg.

sokker for seg, 60 grader, hvite for seg og farvede for seg.

og bh-er i håndvask eller for seg i 40 grader.

Endret av Tanita
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Tanita: Hva er grunnen til at ikke sokker og truser vaskes sammen? det må jo bli forferdeli mange maskiner med lite innhold... (blei bare en smule bekymra for miljøet her...) og bh-er for seg, hva er grunnen til det da? (ps: dette er ikke et angrep, jeg ble bare nysgjerrig;))

Bh-er legger jeg i vaskepose og vasker sammen med "vanlige" klær på 40.

Skrevet

Vane... Tenker at siden de er på helt forskjellige steder på kroppen og brukes forskjellig, sokkene går vi jo omkring med og kan komme masse rart på de, og det kommer ikke på trusene og bh-ene. Bh-ene håndvasker jeg ofte og alene for å ikke ødelegge spilene. Hender jeg vasker Bh-ene sammen med andre klær da. Men aldri om jeg vasker sokker og truser sammen, men så har jeg sikkert ca hundre stk slik at jeg faktisk får til å fylle en hel maskin med sokker eller truser. :)

Skrevet

Uff, jeg er en skikkelig "sorterings-maniac". Hadde noen uforglemmelige "tragedier" med yndlingsplass som ble ødelag da jeg var liten- så i mitt eget hjem tar jeg ingen sjanser!...

* Først sorterer jeg alt etter farge (rødt, rosa, gult, grønt, hvitt, lyseblått, marine, beige, svart osv osv)

* Deretter sorterer jeg etter stoff (silke, bomull, syntetisk, dongei, chiffong, ull etc)

* Helt til slutt sorterer jeg etter antall grader. Koker håndklær, sengetøy og undertøy på 60 grader, og det meste annet på 30 eller 40.

Har heldigvis et stor vaskerom slik at jeg har plass til å ha et visst system- det blir jo fort opp mot 20 forskjellige sorteringer av dette. Har også 3 vaskemaskinger som stort sett går hele døgnet- enda vi bare e 2 mennesker i husholdningen (samt en god porsjon hunder).

Skrevet
Har også 3 vaskemaskinger som stort sett går hele døgnet- enda vi bare e 2 mennesker i husholdningen (samt en god porsjon hunder).

Særlig.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Særlig.

Nei, ærlig talt. Det går vel ikke an å ha tre stykker av samme type maskin?!?!

:fnise:

Skrevet

:slåss:

Skrevet

Da vi bygde nytt hus- var ett av kravene mine å få plass til flere vaskemaskiner! Siden det ofte blir bare ett eller to plagg i hver maskin - bygde jo skittentøyskurvene seg fryktelig opp etterhvert. Tørketrommel har vi bare en av- for jeg liker å lufttørke så mye jeg kan :)

Gjest Helen Parr
Skrevet
Da vi bygde nytt hus- var ett av kravene mine å få plass til flere vaskemaskiner! Siden det ofte blir bare ett eller to plagg i hver maskin - bygde jo skittentøyskurvene seg fryktelig opp etterhvert. Tørketrommel har vi bare en av- for jeg liker å lufttørke så mye jeg kan :)

Jeg bare tullet.

Skrevet

Hvis du bare vasker ett eller to plagg pr maskin, synes jeg du er en dårlig husmor.

Jeg bare tullet.

:ler:

Skrevet
Hvis du bare vasker ett eller to plagg pr maskin, synes jeg du er en dårlig husmor.

:) Vi tar ingen sjangser (!) Tør ikke vaske en vintage chanel-drakt i blå tweed sammen med en silkebluse i rosa. Kunne fort blitt veldig mer uøkonomisk enn den ekstra strømmen som går med på de 2 "overflødige" maskinene.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Enig, ikke er det bra for miljøet heller. Jeg kan ikke skjønne at det finnes så mange type ulike plagg av man ikke kan kombinere de i maskinen.

Skjønner heller ikke problemer med å blande sokker og truser. NÅr jeg vasker vasker jeg det for å bli kvitt skitten, og i og med at det som måtte være av skitt, flekker og bakterier på klærne blir borte skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal blande ulike typer plagg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...