Gå til innhold

sortering av skittentøy

Anbefalte innlegg

Gjest tøymykneren
Skrevet

Hei.

Ser inne på noen andre forum at det er en og annen diskusjon ang sortering av skittentøy.

Synes noen sorterer så masse.

Hvit kokvask.

hvit 60 vask,

kulørt kokvask,

kulørt 60 vask,

svart tøy,

Dongri

finvask 30

Handuker.

Vel, jeg må si at jeg sorterer stort sett i sort, kulørt, og hvitt.

Dongri går i samme som alle svarte og mørke bukser og tshirt og svarte sokker og truser.

Barneklærne til snuppa er lyst og delikat, det går i vanlig lys/hvit vaslk, hvitt undertøy, handuker, sengetøy, barneklær osv.

Alle maskiner vaskes på 60 gr.

Hadde jeg skullet sortere slik som enkelte gjør, som man helt sikkert for tøyet sin del faktisk burde, ja da hadde jeg nok vasket orten maskiner for dag, med bare få plagg i hver.

Tror aldrig jeg vasker noe på mer enn 60 grader.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg gjør det mer eller mindre som det du gjør. Det eneste som kokes, er ting som hunden har vært i nærheten av (håndklær, laken til senga hans osv), og i tillegg vasker jeg rødt/rosa/lilla for seg (klok av skade).

Skrevet

Jeg sorterer i

* kokvask

* finvask (sjelden)

* vanlige, kulørte klær (absolutt flest vasker)

* rødt/rosa/lilla/oransje

* hvitt (stort sett 40 grader)

* ull

Skrevet

Jeg kokvasker svært sjelden. Unntaket er ekstremt skitne håndklær, kluter og sengetøy, for eksempel hvis katten har kastet opp. Dessuten har jeg akkurat kokvasket alle dyner og puter :engel:

Vanligvis vaskes fargede håndklær og farget undertøy sammen på 60 grader, sengetøy vaskes også på 60 grader. Resten sorteres i hvitt, farget og mørkt og vaskes stort sett på 40 grader. Jeg blander ikke hvitt og farget da jeg synes det hvite har lett for å bli grått. Noen røde/lilla klær går sammen med det mørke, ellers vaskes det for seg. Kjipe finvaskplagg og ullplagg hoper seg opp i kurven til jeg gidder å vaske dem for seg (svært sjelden).

Skrevet

Kokvask - alle farger (kokvasker alt av kluter og kjøkkenhåndklær)

Hvit 60

Sort 60

Rød/rosa 40

Blå/sort/brun 40

beige/gul/svakepasteller 40

helhvit 40

treningstøy 40

finvask/ull (en til to plagg)

Enig i at hvitt lett blir grått med en gang du blander med beige, grått ol.

Vasker dongeri med blå/sort/brun gruppa, og dropper da bare tøymykner.

Men hater to farge plagg. Hvite gensere med sorte ermer, stripete plagg... Hva gjør dere med disse? Fikk høre det da jeg ødela en rød t skjorte med hvitt mønster en gang. Skal jeg vaske dette for seg selv da? Tar i alle fall ikke sjangsen på å vaske det sammen med mine hvite plagg.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jøss, så flinke dere er til å sortere, da.

Her går det i tre typer vask:

Håndklær, sengetøy, undertøy, strømper på 60 grader.

Mørke klær på 30 grader (Omo sitt nye vaskemiddel for lavere temp.)

Lyse klær på 30 grader

Skrevet

Lyse klær på 30 grader

Høres ut som mannen min sin vaskestrategi :fnise:

Neida, så lenge det går bra er det jo ingenting i veien med å ha en enklere sortering. Av en eller annen grunn har jeg nok klesvask til å vaske som jeg gjør, men sorteringen da jeg var alene og student var nok en helt annen.

Skrevet
Høres ut som mannen min sin vaskestrategi :fnise:

Min mann vasket lenge etter strategien: Skal det bli reint, må det kokes. I tillegg: Desto mer vaskemiddel, jo reinere.

Ble litt frustert i lengden, ja...

Skrevet

Tror jeg er den eneste i hele verden som bare vasker alt i samme smæla, jeg... nesten... jeg sorterer mørkt (alt mørkt) og lyst. Hvis det er klær som jeg har vasket mange ganger så vasker jeg lyst og mørkt sammen også...

Men, innimellom vasker jeg håndklær på 90 grader...

Ellers blir alt vasket på 60 grader - med ekstra vann bare...

Skrevet

Hvit 60

Sort 60

Rød/rosa 40

Blå/sort/brun 40

helhvit 40

treningstøy 40

Sorterer omtrent sånn....i tillegg til at jeg vasker undertøy og sokker for seg.

Skrevet

Hvit 60

Sort 60

Rød/rosa 40

Blå/sort/brun 40

helhvit 40

treningstøy 40

Sorterer omtrent sånn....i tillegg til at jeg vasker undertøy og sokker for seg.

Hmm

Vasker undertøy og sokker sammen med sengetøy og håndklær på 60. Noen argumenter for at jeg ikke bør gjøre dette?

(Nå begynte jeg å føle meg litt gammel her... Sitter og diskuterer klesvask på en fredagskveld)

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jeg vasker alt mulig sammen, på 40 grader :dåne:

Skrevet

Her deler man opp i to kategorier - mørkt og lyst... Så ser jeg an temperaturen etter hva slags klær det er. Litt lat av meg... :sjenert:

Mannfolket slenger alt sammen i en haug, øser oppi vaskemiddel og setter på kosvaska :ler:

Gjest husmor plutselig
Skrevet
Hmm

Vasker undertøy og sokker sammen med sengetøy og håndklær på 60. Noen argumenter for at jeg ikke bør gjøre dette?

(Nå begynte jeg å føle meg litt gammel her... Sitter og diskuterer klesvask på en fredagskveld)

Hehe, hadde ikke trodd at jeg var blitt så gammel, men here goes:

Sort/mørkt: 40 grader

Farget: 40 grader

Hvitt: 40 grader

Sengetøy og handuker: 60 grader-90 grader(kun 90 en sjelden gang, prøver og tenke litt miljø)

Finvask en sjelden gang, og ullvask en sjelden gang.(ullprogram på vaskemaskinen min)

(skal forresten i utdrikningslag i morgen.. men når jeg tenker meg om så gjør jo ikke det meg så spesielt mye yngre)

Skrevet

Lyse klær på 30 grader

Her og! :jepp:

Gjest New Dawn
Skrevet

Jeg sorterer klærne våre slik:

- Håndklær og sengtøy - (alt dette er hvitt) - 60 grader

- Fargede klær - 40 grader

- Hvite klær - 40 grader

I tillegg vasker jeg mopper og kluter for seg selv på 60 grader. Dette gjøres stort sett kun 1 gang pr. uke etter at vaskehjelpen har vært her.

Skrevet

Jeg sorterer slik:

Kok (sengetøy)

Mørk 60 (mørkt undertøy og mørke håndklær)

Lys 60 (lyst undertøy og lyse håndklær)

Mørk 40

Lys 40

Hvit 40

Det dumme med å sortere på denne måten, er at det blir lenge mellom hver gang jeg vasker lys og / eller hvit 40, for den vasken fylles aldri opp. Samboern sorterer annerledes. Han kjører lys og hvit 40 sammen, noe som gjør at jeg nesten får angst på vegne av de hvite klærne mine...

Gjest lucky08
Skrevet

her har vi 2 dunker til skittentøy.

60 grader

40 grader.

når tøyet skla vaskes sorterer vi lyse/mørke farger på 40 graders vask.

på 60 grader skiller vi sjeldent mellom fargene-kun dersom noe er nyt, med mye farge. Også har vi egen balje til sokker/undertøy!

Skrevet

Syns det er drøyt å vaske klær på 40 når man kan vaskes på 30, med mindre de er kjempe skitne.. Så her i hus:

kulørt: 30

mørkt: 30

Lyst: 30

håndduker og sengetøy: 60

undertøy og sokker: 60

Skrevet

Inspirert av tråden satte jeg nå på en maskin full av mørkt undertøy på 60 grader...

Ellers går det mye i 40 og 30 grader her på farget og hvitt og lyst farget. Ser på vaskeanvisningen og vasker på laveste anbefalte av 30 og 40 grader.

Ellers vaskes håndklær og undertøy sammen på 60 grader. Samme med sengetøy...

Jeg har aldri hatt problemer med å fylle opp maskinen i alle fall. Meget sjelden jeg kjører halvfull maskin. Klarer alltid å oppdrive et eller annet å fylle opp med, om jeg så må ta en liten risk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...