Illalla Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Jeg må bare først si at om denne tråden er på feil sted, beklager jeg det. Vel. Det var her i sjkærgården rundt Helsinki at jeg ufrivillig hadde med meg en gjest hjem. Den hadde bitt meg i lysken(det klødde forferdelig der på veien hjem, men jeg kunne liksom ikke sette i gang med grafsing i buksene på båten, uten toalett ombord), men hang ikke fast i meg. Det var en størknet bloddråpe på såret. Flåtten vandret rundt på yttersiden av trusestrikken min.... *grøss* *GRØSSSSSS* ekkelt Jeg plukket den bort med et papir, klemte hardt og åpnet for å se om det kom blod fra den. Den levde fortsatt i beste velgående. Jeg skviset og klemte kjempehardt en gang til, men den var fortsatt i gange da jeg sjekket etter. Slengte den i vasken inni papiret og ga det hele en liten dukkert. Og ja papiret hadde noen dråper blod på seg etter andre skvising. Det jeg lurer på nå, er om jeg skal gå til lege nå med en gang, siden jeg har lest at det er nokså vanlig at flåtten bærer TBE virus i regionene rundt østersjøen. Og at det også er større sjanse her enn i Norge for at det forekommer en annen virusvariant, som er verre og hardere å bli kvitt. Og selvfølgelig også er sjansen større her i Finland, for å pådra seg borelia og alt annet en flått kan bære med seg. Jeg leser fra folkehelseinstituttet at dess fortere flåtten fjernes, dess mindre sjanse for at den har smittet deg. Og denne hadde jo ikke engang borret seg fast. Eller skal jeg se det an i noen dager, om jeg får symptomer... men det kan jo gå helt opptil en måned før man eventuelt merker noe om man er smittet..... Jeg føler meg litt svimmel og ør, men jeg tror nok det mere er fordi jeg har sittet i ganske så gyngende båt, enn at jeg har fått noe styggedom fra insekter....
Gjest StockDama Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Er vel ikke verre enn å få deg sjekka? =)
Illalla Skrevet 8. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2008 njæ, det er jo ikke det.... kanskje ikke akkurat nå ca halv ti finsk tid, da. men i morgen kan man jo krangle seg til en time. Det er bare litt mange _vel_ overarbeidede leger her som man må klype hardt og nekte gå ut døra om man skal få noen til å gidde ta blodprøver av deg. Jeg har ikke så alt for mye tillit til doktor "skrive ut smertestillende" her til lands.... vel.
Illalla Skrevet 8. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2008 tja. alle legene jeg har snakket med her i løpet av året jeg har bodd her er lite imøtekommende og særdeles sparsommelige når det gjelder laboratorieprøver. feks etter gjentatte besøk pga samme symptomer og sykmelding 3-5 dager hver tredje uke ca... sa legene at ...nja, du har nok bare vært uheldig, og prøv å vær litt mindre aktiv på jobb en tid fremover. Ikke en dråpe blodprøve ble ordnet for å se om det virkelig var noe spesielt i veien. Jeg fikk haugevis med burana 600mg og av en lege faktisk også resept på 100 stk antidepresiva.... --til bot mot jæ***lig stive muskler, magesmerter, feber/for lav temperatur og usannsynlig trøtt og slapp(trøtt var jeg hele tiden uten de andre symptomene også...) Jeg prøvde også på private legesentre, og bedrifthelsetjenesten til jobben min.... resultat: en time(les: 10 min) hos fysioterapeut, himla mye smertestillende i skapet og ganske så lite tro på at leger gidder hjelpe til. Med unntak selvfølgelig, og det måtte en "utlending" til for å skape dette unntaket fra regelen. (finnlandsk-svensk som hadde studert i danmark) lang historie ikke fullt så lang, men det er iallefall dette som ligger til grunn i mitt misnøye med helsevesenet her. Og ja, jeg er ikke syk så ofte lenger nå =) så. Flått. var det ikke det jeg snakket om? jo. sannsynligheten for at jeg har blitt infisert av noe ekkelt er jo ganske så liten. Men fornuften sier at "stikk på terveysasema å sjekk opp dette(om man nå klarer overbevise dem til dette)"
Gjest StockDama Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 Har heldigvis hittil bare hatt omsorgsfulle leger...dine hørtes ikke noe hyggelig ut =/ Men, en liten sjekk kan jo ikke skade =)
Lilith Skrevet 8. august 2008 #7 Skrevet 8. august 2008 Jeg tror at hvis du har fått borrelia, så vil du få et rødt utslett rundt bittstedet, så du kan jo være litt obs de nærmeste dagene. Får du et utslett, kan du oppsøke lege og få antibiotika. Er det ingen forandringer i huden, kan du nok ta det med ro. Stakkars deg - flått er ekkeeeelt!
Illalla Skrevet 8. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. august 2008 Stakkars deg - flått er ekkeeeelt! Yepp, og nå føles det som det kravler å kryper over hele meg. selv om jeg har både dusjet og vasket og sjekket for eventuelle andre udyr. Hjernen er litt for flink til å fantasere frem saker og ting, gitt!
Lilith Skrevet 8. august 2008 #9 Skrevet 8. august 2008 Yepp, og nå føles det som det kravler å kryper over hele meg. selv om jeg har både dusjet og vasket og sjekket for eventuelle andre udyr. Hjernen er litt for flink til å fantasere frem saker og ting, gitt! Urk, jeg vet hva du mener. Kattene mine dro med seg to kryp hjem i sommer og jeg fikk helt hetta. Tror jeg steriliserte hele leiligheten. Jeg har blitt bitt av flått to ganger og har fullstendig angst for de fæle parasittene. *grøss*
Gjest padawan Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 Jeg tror at hvis du har fått borrelia, så vil du få et rødt utslett rundt bittstedet, så du kan jo være litt obs de nærmeste dagene. du skal ikke stikke under en barkrakk at dette stemmer. får du ikke utslett har du ikke fått noen buskelusker.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #11 Skrevet 16. august 2008 du skal ikke stikke under en barkrakk at dette stemmer. får du ikke utslett har du ikke fått noen buskelusker. Dette stemmer ikke. Nå er det for det første TBE og ikke Lyme Borreliose trådstarter er redd for, og TBE gir ingen ringformede utslett rundt bittstedet. For det andre er det langt fra alle som er blitt smittet av borrelia via flåttbitt som får den karakteristiske røde ringen. Noen får den, noen får utslett som ser helt annerledes ut og noen får ikke utslett i det hele tatt.
Gjest Nishiki Skrevet 16. august 2008 #12 Skrevet 16. august 2008 Det er mulig jeg er hysterisk, men jeg hadde dratt til legen og krevd en test. Om jeg så måtte sitte på ham til de bar meg ut.
Gjest Snart 42 Skrevet 16. august 2008 #13 Skrevet 16. august 2008 Her er utslettet du kan se etter. Hvis flåtten knapt har sittet fast på deg er det svært liten grunn til å oppsøke lege.
Gjest Gjest_Millie_* Skrevet 16. august 2008 #14 Skrevet 16. august 2008 Dersom du fjerner flåtten innen 24 timer etter at den har bitt seg fast er det liten sjanse for å bli smittet. Se etter om bittstedet blir rødt og hovent de neste dagene, evt om du får ring rundt bittstedet. Da bør du oppsøke lege. Ingen vits i å dra til legevakten å forlage "test" slik en her foreslo, boreliautstryk får du kun ved symptomer på smitte, og det kommer som sagt ikke med en gang. Dersom du da tar test blir denne muligens negativt falsk. Men jeg tror du kan ta det helt rolig all den tid flåtten ikke var bitt seg fast i deg. Og husk at svært få blir syke.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #15 Skrevet 16. august 2008 Slapp av; jeg har blitt bitt flere ganger hver sommer helt siden jeg ble født, og jeg lever enda. Skjønner at VG og Dagbladet har klart å skremme mange med førstesidene sine, men de tjener penger på å skremme folk, så de skal du ikke høre på. Får du rød ring rundt bittet så går du til legen. Hvis du ikke får det så er det bare å ta livet med ro.
Illalla Skrevet 19. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 19. august 2008 Nå har det gått en stund siden jeg startet tråden, og har ikke sett noe ring rundt bittet. Jeg tok den samme konklusjonen som noen av de andre som har svart her, at det er liten sjanse for at noe skal ha blitt smittet, siden ekkelskapen ikke engang hadde satt seg fast. jeg hadde imidlertid kjempemigrene to dager etterpå, noe jeg aldri har hatt før. Trodde jeg skulle dø og alt mulig. Lett var det da å ta alle dommedagsprofetier om TBE og annet skadelig.... Men her sitter jeg, ingenting feil på meg, ingen mistenkelig e ringer eller utslett.... -og ja, VG og dagbladet har nok hatt litt for store overskrifter...
thapara Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 Ikke for å skremme deg, men jeg snakket med legen da jeg ble bitt for noen uker siden, og hun sa at jeg måtte ta kontakt med EN gang dersom: - det kom ring rundt bittet - jeg plutselig ble veldig slapp, eller - plutselig fikk veldig vondt i hodet :/
Gjest Glør Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 Dette med smitte og flåttbitt er noe media har hauset veldig opp, basert på noen svært få tilfeller. Når flåtten ikke engang har rukket å sette seg fast ville jeg ikke bekymret meg, før det evt kom noen symptomer på det. Flåttbitt er veldig ekkelt, men det er veldig sjelden at det er farlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå