Gå til innhold

Hva er egentlig pusen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå skulle jeg vel egentlig hatt et bilde, men det har jeg ikke lært meg å legge inn enda, så jeg får nøye meg med å beskrive: Hun er huskatt, og er svart, hvit og rødbrun. Flekkene er store og definerte, dvs. flyter ikke i hverandre. Er hun tricolor da? Beklager min uvitenhet... Har aldri hatt rasekatter, og ikke satt meg inn i dette med farger.

Vennlig hilsen Aurora

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tricolor, ja. Men huskatten er jo ikke en rasekatt.

Skrevet

Hei og takk!

Nei, vet jo det. Men fargen har vel et navn likevel. :)

Aurora

Skrevet

Det jeg mente var at om jeg hadde hatt rasekatter, så hadde jeg sikkert satt meg inn i det med farger o.s.v, men det har jeg altså aldri hatt/gjort.

Aurora

Skrevet
Hei!

Nå skulle jeg vel egentlig hatt et bilde, men det har jeg ikke lært meg å legge inn enda, så jeg får nøye meg med å beskrive: Hun er huskatt, og er svart, hvit og rødbrun. Flekkene er store og definerte, dvs. flyter ikke i hverandre. Er hun tricolor da? Beklager min uvitenhet... Har aldri hatt rasekatter, og ikke satt meg inn i dette med farger.

Vennlig hilsen Aurora

Jeg ville sagt hun var tricolor ja, men så har jeg absolutt ingen peiling på katter.

Skrevet

Sånn du beskriver henne er hun tricolor.

Dette er en trefarget katt, der fargene er klart definerte (i motsetning til skilpadde der fargene er blandet).

Calico er en undergruppe av tricolor (om jeg har forstått riktig). Betegnelsen brukes om katter som stort sett er hvite under, med klare røde og sorte flekker på hode/rygg/hale.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tortoiseshell_cat

Og så finnes det flere betegnelser for å beskrive pus avhengig av hvor mye hvitt det er i pelsen...

Skrevet
Tricolor, ja. Men huskatten er jo ikke en rasekatt.

Med mindre hun er kjøpt med stamtavle er det ikke rasekatt uansett hvordan den ser ut, nei.

Men tricolor/tabby/spottet osv brukes likevel for å beskrive hva slags katt det er =)

Skrevet
Med mindre hun er kjøpt med stamtavle er det ikke rasekatt uansett hvordan den ser ut, nei.

Riktig, selv en perser eller siameser uten stamtavle er huskatter.

Skrevet

Hei igjen!

Tusen takk for svar! Min Line er nok en Calico! :) Ellers er hun bare mammas kosejente, og hadde vært like vakker om hun var gusjegrønn! :)

Aurora

Skrevet

Fargen heter skilpadde, og forekommer kun på katter som av hukjønn. Skilpadde-katter har islett av creme eller rødt i kombinasjon med andre farger. For eksempel bruntigret, sort eller blå (grå), med eller uten hvitt. Fargen på de røde pigmentene avhenger av hvilke andre farger katten har.

Skrevet

Hei!

Ok! Siden de fleste av dere sier det, så regner jeg med at det er det hun er. Tusen takk for svar alle sammen! :)

Aurora

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...