Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Hei! Nå skulle jeg vel egentlig hatt et bilde, men det har jeg ikke lært meg å legge inn enda, så jeg får nøye meg med å beskrive: Hun er huskatt, og er svart, hvit og rødbrun. Flekkene er store og definerte, dvs. flyter ikke i hverandre. Er hun tricolor da? Beklager min uvitenhet... Har aldri hatt rasekatter, og ikke satt meg inn i dette med farger. Vennlig hilsen Aurora
Noli Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Tricolor, ja. Men huskatten er jo ikke en rasekatt.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Hei og takk! Nei, vet jo det. Men fargen har vel et navn likevel. Aurora
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Det jeg mente var at om jeg hadde hatt rasekatter, så hadde jeg sikkert satt meg inn i det med farger o.s.v, men det har jeg altså aldri hatt/gjort. Aurora
The Kitten Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Hei! Nå skulle jeg vel egentlig hatt et bilde, men det har jeg ikke lært meg å legge inn enda, så jeg får nøye meg med å beskrive: Hun er huskatt, og er svart, hvit og rødbrun. Flekkene er store og definerte, dvs. flyter ikke i hverandre. Er hun tricolor da? Beklager min uvitenhet... Har aldri hatt rasekatter, og ikke satt meg inn i dette med farger. Vennlig hilsen Aurora Jeg ville sagt hun var tricolor ja, men så har jeg absolutt ingen peiling på katter.
AnetteR Skrevet 9. august 2008 #6 Skrevet 9. august 2008 Sånn du beskriver henne er hun tricolor. Dette er en trefarget katt, der fargene er klart definerte (i motsetning til skilpadde der fargene er blandet). Calico er en undergruppe av tricolor (om jeg har forstått riktig). Betegnelsen brukes om katter som stort sett er hvite under, med klare røde og sorte flekker på hode/rygg/hale. http://en.wikipedia.org/wiki/Tortoiseshell_cat Og så finnes det flere betegnelser for å beskrive pus avhengig av hvor mye hvitt det er i pelsen...
AnetteR Skrevet 9. august 2008 #7 Skrevet 9. august 2008 Tricolor, ja. Men huskatten er jo ikke en rasekatt. Med mindre hun er kjøpt med stamtavle er det ikke rasekatt uansett hvordan den ser ut, nei. Men tricolor/tabby/spottet osv brukes likevel for å beskrive hva slags katt det er =)
NovaFlare Skrevet 9. august 2008 #8 Skrevet 9. august 2008 Med mindre hun er kjøpt med stamtavle er det ikke rasekatt uansett hvordan den ser ut, nei. Riktig, selv en perser eller siameser uten stamtavle er huskatter.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #9 Skrevet 9. august 2008 Hei igjen! Tusen takk for svar! Min Line er nok en Calico! Ellers er hun bare mammas kosejente, og hadde vært like vakker om hun var gusjegrønn! Aurora
la Flaca Skrevet 9. august 2008 #10 Skrevet 9. august 2008 Fargen heter skilpadde, og forekommer kun på katter som av hukjønn. Skilpadde-katter har islett av creme eller rødt i kombinasjon med andre farger. For eksempel bruntigret, sort eller blå (grå), med eller uten hvitt. Fargen på de røde pigmentene avhenger av hvilke andre farger katten har.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #11 Skrevet 9. august 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Calico_cat_-_Phoebe.jpg Line ligner på denne, men hun er selvsagt myye vakrere. Håper dette kom som en link da.. Aurora
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Dette er ikke skilpadde, men tricolor!
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Hei! Ok! Siden de fleste av dere sier det, så regner jeg med at det er det hun er. Tusen takk for svar alle sammen! Aurora
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå