Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Jeg har vært sammen med kjæresten min i 1,5 år nå, og merker at det begynner å gå lettere skeis. Finnes 1,5-årskrisen, eller er det 2årskrisen det er snakk om? Har hørt at det kommer krise (generelt sett:)) etter 2 år, eller halvannet, og etter 5 år? Ja??
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Jeg har vært sammen med kjæresten min i 1,5 år nå, og merker at det begynner å gå lettere skeis. Finnes 1,5-årskrisen, eller er det 2årskrisen det er snakk om? Har hørt at det kommer krise (generelt sett:)) etter 2 år, eller halvannet, og etter 5 år? Ja?? For min del kom den etter 3 og et halvt år. Endte med skilsmisse.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Jeg har hørt (og erfart) følgende kriser: * ca 3 mnd, når den første forelskelsen begynner å gå over, og man må finne ut om man har noe å bygge videre på * ca 2 år, da mange føler det er på tide å avgjøre om de skal "ta skrittet videre" sammen eller alene * ca 7 år- sammenfaller ofte med det som populært kalles midtlivskrisen og som ofte oppstår en gang mellom 35 og 45. Da gjør man gjerne opp status, ser hva man har oppnådd i livet, og finner ut hva man vil videre. Flere generelle kriser i forholdet har jeg ikke lest om eller erfart
Humleblomst Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Må man putte alle forhold inn i et mønster? Alle er jo individer, og ingen forhold er like. Dermed er det jo latterlig at man skal kunne regne ut hvilken tidspunkt forholdet vil gå galt. Men uansett, når forholdet er på vei inn i en "krise" er det kanskje et godt tidspunkt i sette seg ned og se litt på ting i perspektiv? Kanskje se om det er noe dere kan endre på, bruke mer tid på å snakke sammen osv. Alle forhold går i bølger, noen i store bølger og noen i små. Går forholdet (nesten) i oppløsning i en bølgebunn deffineres det som krise, men det er da mange forhold som kommer seg ut av bølgebunnene hele tiden. Så ikke gjør det verre enn det er ved å deffinere det som krise bare fordi ting ikke går like lett som da dere var nyforelsket, da gjør du bare livet ditt vanskelig.
Gjest Kei Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Nja, personlig tror jeg sånne kriser er mer selvoppfyllende profetier enn noe annet. Men bestemor trodde fult og fast på de, og hennes liste gikk som følger (og dette er selvsagt telt etter bryllupet, hun var da en dydig kvinne ) 6 måneder 1,5 år 5 år 7 år 10 år og deretter hvert femte år. Nå skal det sies at bestemoren min var et utyske av dimensjoner, og behandlet sin mann svært dårlig, men de hadde alikevel svært få kriser.
Lise_ Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 Jeg tror det finnes kriser uansett 10år eller 7dager. Men det er jo forskjell på krisene da... Men det ordner seg nok, visst det er meningen vel å merke
Nabodama Skrevet 8. august 2008 #7 Skrevet 8. august 2008 Skal kriser generaliseres også? Kriser kommer når de kommer, i dårlige perioder i forholdet, som nesten alle opplever å få.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #8 Skrevet 8. august 2008 Fra statistisk sentralbyrå: I likhet med ekteskap forekommer skilsmisser sjeldent i de to første årene etter inngåelsen (figur 210). De som blir skilt så raskt, vil normalt ha flyttet fra hverandre senest ett år etter inngåelsen. Fra det andre og til og med det syvende året øker skilsmissene ganske jevnt. Mange av parene har ganske sikkert bodd sammen lenge før de inngikk partnerskap, men den totale varigheten av forholdet har vi ikke muligheter for å fange opp. Etter fire og seks år er sannsynligheten for at partnerskap har endt med skilsmisse beregnet til henholdsvis 8 og 16 prosent. Det er ikke tegn til noe typisk kriseår, det vil si at et bestemt år har høyere skilsmisserisiko enn de øvrige årene. Når det gjelder ekteskap, er sjuårskrisen et begrep. Skilsmissetall gir ikke utvetydig støtte for at dette er riktig, men skilsmissehyppighetene er høyest 4-8 år etter vigselen (Mamelund, Brunborg og Noack 1997). Skal vi troo på dette, er risikoen for kriser i ekteskapet/forholdet størst i løpet av de første 7-8 år, og avtar etterhvert.
Gjest StockDama Skrevet 8. august 2008 #9 Skrevet 8. august 2008 Har vært sammen i straks 3 år, har enda til gode å ha noen form for krise. Så slike ting skal nok taes med en klype hornsalt..
mamma_mia Skrevet 8. august 2008 #10 Skrevet 8. august 2008 Og hvordan defineres egentlig en krise i forholdet da?
Gjest StockDama Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Og hvordan defineres egentlig en krise i forholdet da? Når alt går til helvete =D
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 Og hvordan defineres egentlig en krise i forholdet da? Når en eller begge parter seriøst og over lengre tid vurderer framtiden for forholdet, vil jeg si det er en krise.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #13 Skrevet 9. august 2008 Har sett (på national geohraphic) at mennesker er biologisk innstillt til å være sammen i ca 3 år, etter 3 år kan det være vanlig med en krise...jeg kjenner mangen (innkl meg selv) som har hatt dette. Grunnen skal være (iflg NG) at 3 år er sånn ca så lang tid det tar å bli gravid, føde barnet og oppdra det sammen til det er så stort at det ikke er avhengig av 2 foreldre ... mao, så mye tid som trengs for å forsikre seg om at dine gener blir ført videre...... om dette er bevisst eller om det bare er en hypotese er jeg ikke sikker på, men som sagt så har det stemt ganske bra i mine forhold frem til det jeg er i nå. For nå har vi vært sammen i 5 år og jeg er mer forelsket enn noen gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå