Gjest Barnevakten Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Trenger litt tips.. sitter barnevakt for nevøen min på 1 1/2 år. Sporty liten kar Vi har blåst såpebobler, gått tur og lekt.. Men bare lurte på om det er noen som har noen tips til hva vi kan finne på? Har gutten i to uker nå.. Han sitter mye foran tven hjemme, så prøver å ikke gjøre det her.. Setter pris på hjelp
Gjest Purple Haze Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Dra på bading, finn en lekeplass, bygg duplo, tegne/male, lag trolldeig, ut i skogen og plukke bær, ta en sykkeltur (hvis du har sete), sett på musikk og dans eller ha litt herjelek. Les bok eller la han klippe og lime litt.
Alison Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Ta med niste og ta en tur i skogen. Nå kan dere plukke masse blåbær, bringebær ol. Når dere kommer hjem kan dere lage f.eks. syltetøy. Tipper at nevøen din vil sette stor pris på å få nystekte pannekaker med syltetøy fra bær han har plukket selv. Let etter innsekter og småkryp. Det er kjempespennende for slike småtasser. Løft på steiner og se på alt som rører på seg der. La poden være med på dine daglige gjøremål som støvsuging, støvtørking ol. Du kan nok ikke forvente så veldig effektiv hjelp, men han synes nok det er stot stas å hjelpe til. Skryt masse! Se i bøker sammen. Ta gjerne en tur innom biblioteket der de har masse bøker tilpasset barnets alder. Ellers fikk du veldig mange gode tips Purple Haze.
Smashing Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Lån boken fra Vera Michaelsen " 1001 ting å gjøre med barna" Der får du sikkert noen tips!
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Hvis gutten har med seg egne leker, la han sitte og leke med de innimellom Alle unger har så sykt godt av å lære seg til å leke alene. I disse dager med så mye aktiviteter på skole og barnehage + tv er jo dette nedprioritert. Alle har godt av å: 1) lære seg å kjede seg 2) og dermed finne på ting selv Husker da jeg var barn hvor lenge jeg kunne leke med dyr laget av kongler og dokker selvlaget av papir. De voksne pleide aldri å leke med oss dengangen. Men selvsagt kan han på 1 1/2 være litt liten til kongler osv. Men greia er den samme, la han pusle litt selv med et eller annet. Unger trenger ikke å stimuleres hele tiden (iallefall ikke av film og tv!). Og skal de stimuleres, gjør da noe lærerikt! Unger digger å hjelpe til med alt mulig. Greit, så tar alt lengre tid, men da går jo barnepassingen fort. F.eks. Skal du vaske badet er det jo ikke krise om ungen får vaske et eller annet i vasken og bli klissbløt av det, han vil ha glede av det! La ungen ta del i ting naturlig, ikke gi unaturlig oppmerksomhet, da blir de bare bortskjemt. Ikke misforstå meg, klart skal ungen få oppmerksomhet, men la han også pusle selv. Og er han i fasen hvor han lærer å snakke, les avisen for han, snakk med han osv. Det gjorde jeg med mine to sønner og de snakket før alle andre i barnehagen. Unger trenger riktig stimuli og i tillegg å bli selvstendige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå