Humleblomst Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Jeg vet at man kan ta tomater som har begynt å bli røde av planten og la dem modnes der. Men bør man det? Er det slik at planten da får "mer krefter" til de umodne tomatene? Kanskje et litt dumt spørsmål, men nå begynte jeg virkelig å lure. Plantene mine har nettopp begynt å få litt rødfarge på et par tomater, og det er veldig mange sånne små kart fremdeles. Vil jo ikke gjøre noe galt...
Lillenissen Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Du bør i hvert fall knipe av toppene på plantene, da slutter de vokse i lengden og bruker kreftene sine på å fylle tomatene istedet. Vet ikke helt med det andre, men i min tomatbok synes jeg ikke det sto noe om at man ikke bør la de henge til de er modne...kun hvis det blir så sent på året at det er fare for frost, da bør de plukkes og tvangsmodnes.
Humleblomst Skrevet 9. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2008 Da lar jeg de bare henge, det kan ikke være så nøye hvis det er skrevet en hel bok uten at de har spesifisert noe. Og fare for frost i august er det jo ikke... :gjeiper: Ellers har jeg busktomater, og de har ikke vokst noe særlig siden de fikk blomster. Det sto også på frøpakningen at man ikke skulle knipe av noe, så jeg har latt de være i fred. Men tusen takk for svar!
camilla* Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 har bare grønne tomater ennå jeg.. venter og venter på rødfargen, men den lar vente på seg. Er det vanlig at det tar lang tid å bli rød?
Humleblomst Skrevet 10. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2008 har bare grønne tomater ennå jeg.. venter og venter på rødfargen, men den lar vente på seg. Er det vanlig at det tar lang tid å bli rød? De som har blitt røde her har hengt der ihvertfall ca i en måneds tid, hvis jeg husker riktig. Så hos meg har det tatt tid ja.
ToveM Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 har bare grønne tomater ennå jeg.. venter og venter på rødfargen, men den lar vente på seg. Er det vanlig at det tar lang tid å bli rød? Mine og er bare grønne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå