Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Først og fremst er dette et spm til dere som er aktive inne på foto.no. Bruker dere ofte bilderedigeringsprogram på bildene dere legger ut der? er det ganske vanlig?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Først og fremst er dette et spm til dere som er aktive inne på foto.no. Bruker dere ofte bilderedigeringsprogram på bildene dere legger ut der? er det ganske vanlig? Er nok ikke helt uvanlig det nei
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Men altså...er ikke slike program litt juks..? Hittil har jeg lagt ut bilder uten å ha brukt noen form for redigering (utenom på størrelsen..) siden jeg ikke har noen redigeringsprogram. Vurderer å kjøpe det men føler det er litt juks å legge ut bilder jeg har sittet å gjort bedre via et program..
Gjest virvelvind Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 (endret) Det kommer an på i hvilken grad man redigerer etter min mening. Jeg ser ikke problemet i å redigere fargetoner eller lys i et bilde. (med mindere det er en konkurranse der noe annet er oppgitt) Endret 8. august 2008 av virvelvind
viren Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Nå er jeg ikke så aktiv på foto.no lengre, men generelt synes jeg ikke det er juks å redigere bilder. Årsaken er at selv "før" når man fremkalte bildene i mørkerommet var det mange måter å bestemme resultatet, samt få til diverse effekter. Bilderedigeringsprogrammer har gjort denne prosessen enklere, og jeg ser ikke noe galt i det. Jeg synes derimot man kan inkludere en tekst eller fotnote som sier "etterbehandlet i Photoshop" eller liknende.
Zzyzx Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 Men altså...er ikke slike program litt juks..? Hittil har jeg lagt ut bilder uten å ha brukt noen form for redigering (utenom på størrelsen..) siden jeg ikke har noen redigeringsprogram. Vurderer å kjøpe det men føler det er litt juks å legge ut bilder jeg har sittet å gjort bedre via et program.. Ikke juks i det hele tatt. Visste du at det de fleste gjør av redigering er bortimot det samme som ble gjort ved framkalling av film da det var aktuelt for de fleste? Digitalt er ikke det noe annerledes, egentlig. Videre er det sånn at de fleste skyter i RAW, et format som er som et digitalt negativ å regne. I RAW-filen ligger det enorme mengder informasjon, nettopp for at man skal kunne hente ut det aller beste i bildet i etterkant. Det betyr på ingen måte at man endrer bildet monumentalt, da er vi over i manipulering. Vi snakker bare om å lysne, mørkne, stille på hvitbalanse, fargemetning og lignende ting. Konklusjonen er at det IKKE er juks, det er noe du nærmest MÅ gjøre for å få det beste ut av bildene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå