Gå til innhold

Saus til wok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager ofte grønnsakswok (med kylling, svin eller laks noen ganger) som jeg spiser med ris, men det blir litt tørt.. Noen som har noen gode oppskrifter på saus til? Gjerne litt sterkt - elsker sterk mat!

Skrevet

Jeg pleier å steke ingrediensene sammen med hakket chili, hvitløk og ingefær, olje (nøytral) og soyasaus. Hvor mye eller hvor sterk chili du bruker bestemmer i stor grad hvor sterk retten blir. I stedet for soyasaus kan du sikkert bruke andre asiatiske matsauser, det finnes mye godt, og det går an å droppe ingefær.

Skrevet
Jeg pleier å steke ingrediensene sammen med hakket chili, hvitløk og ingefær, olje (nøytral) og soyasaus. Hvor mye eller hvor sterk chili du bruker bestemmer i stor grad hvor sterk retten blir. I stedet for soyasaus kan du sikkert bruke andre asiatiske matsauser, det finnes mye godt, og det går an å droppe ingefær.

Jeg bruker alltid hvitløk, chili og olje, men det blir jo ikke så mye saus ut av det... Soyasaus liker jeg best til sushi.

Skrevet (endret)

Jeg pleier å "hurtigmarinere" kjøttet sammen med hakket chili, ingefær og hvitløk, litt ketjap manis, vanlig soyasaus, flytende tamarind, en liten dæsj honning og litt sesamolje (+ evt litt chilipaste hvis jeg vil ha det sterkere, og andre passende ingredienser jeg måtte ha) før jeg slenger kjøttet i woken. Det ligger bare oppi marinaden i 5-10 minutter mens jeg skjærer opp grønnsaker, men gir litt smak til kjøttet, og så tilsetter jeg marinaden som saus over det hele når grønnsakene er oppi.

Evt har du jo chop suey-varianten. Når jeg lager det drysser jeg over noen skjeer med corn flour (jeg kjøper i England, men Maizena er sikkert like bra), har over litt vann til passe tykkelse og smakssetter/salter ved hjelp av soyasaus til smaken er passelig. Ikke helt autentisk, akkurat, men godt og "sausete".

En tredje mulighet er å lage en variant av stekt ris - dvs forhåndskokt ris oppi woken sammen med kjøtt og grønnsaker, samt et par egg vispet sammen med f.eks. chinese five-spice og litt soyasaus som du har over de øvrige ingrediensene og rører inn til eggene såvidt har stivnet. Det er jo ikke akkurat saus, men det blir litt "fuktig" allikevel.

Disse er ihvertfall tre varianter som jeg synes er gode... :)

Edit: Så først nå det du skrev om soya... Jeg synes det gjør seg godt i wok fordi det gir litt saltsmak, men du kan sikkert droppe det/bytte det ut med noe annet i forslagene over.

Endret av itla
Skrevet

Mr. Lee sin fiks ferdige woksaus med soya og ingefær er knallgod! :) Og så fryktelig enkel å lage da gitt :ler:

Skrevet

Kan anbefale å surre grønnsaker sammen men fersk chilli og hvitløk til å begynne med, deretter helle over en blanding av akasiehonning, soyasaus + noen dråper sesamolje.

Skrevet

Jeg sverger til Toro sin sezhuan (?) saus som man finner i de svarte eskene. Der er det også et sterkt krydder man kan ha over og marinade til kjøttet. Eneste negative er at det følger med ris og jeg liker best eggenudler til wok'en.

Skrevet

Sliter med det samme selv. Prøver å lage mest mulig mat fra bunnen av, og da vil jeg helst ikke bruke disse ferdige sausene.

Den mest heldige løsningen jeg har funnet, er kokosmelk, ingefær, fiskesaus, hvitløk, chili, lime og koriander. Veldig godt i wok med laks eller ørret.

Jeg har også planer om å prøve wok med paprikasaus etterhvert.

Skrevet

Jeg lager enkle sauser basert på kraft (eller ofte litt buljong), soyasaus, østerssaus, hvitløk og søt chilisaus. Jevnes med litt maizenna. Dette blir ikke så ulikt det man finner i poser, og man kan variere smaken mye etter hva man har i hus.

Skrevet
Jeg lager enkle sauser basert på kraft (eller ofte litt buljong), soyasaus, østerssaus, hvitløk og søt chilisaus. Jevnes med litt maizenna. Dette blir ikke så ulikt det man finner i poser, og man kan variere smaken mye etter hva man har i hus.

Ah!takk for enkle tips-det trengs!jeg er sause-tilhenger,men tyr ofte til Toro.Lyat å fikse selv,hjemmelaget ER ofte bedre",)

Helt basic her..Løser du buljongen opp i kokende vann før du heller over i wok,eller kordan er best å få sausen fin og jevn?Blander du i maizenna i søt chilisaus/soyasaus for seg selv eller hiver du det direkte i wokpannen?

Takker for tips!",)

Skrevet
Sliter med det samme selv. Prøver å lage mest mulig mat fra bunnen av, og da vil jeg helst ikke bruke disse ferdige sausene.

Den mest heldige løsningen jeg har funnet, er kokosmelk, ingefær, fiskesaus, hvitløk, chili, lime og koriander. Veldig godt i wok med laks eller ørret.

Jeg har også planer om å prøve wok med paprikasaus etterhvert.

Takk!dette vil jeg også prøve!

Kokosmelk er nydelig til wok!men ka krydder bruker du her??når du lager wok med laks,skjærer du bare opp laksefil'e og steker som en steker annet wok-kjøtt?holder bitene seg fine dvs hele?Skjønte ikke helt det du skriver..Hvilke ingr. er det som er veldig godt i wok med laks?BÅDE hvitløk,chili,lime(skviser du bare en delt lime eller fra flaske?)og koriander?

Takker for gode tips!",)

Skrevet

Jeg lager saus til wok ved å ta et par dl vann i et rent syltetøyglass. Oppi vannet har jeg ca. en spiseskje maizena slik at sausen tykner. Sausen krydrer jeg med ingefærpulver, salt, pepper, chilipulver, hvitløkspulver og gjerne soyasaus eller østerssaus. Så rister jeg dette sammen og heller over kjøtt og grønnsaker og lar det koke opp - så er sausen ferdig. Du kan jo egentlig tilsette sausen hva du måtte ha lyst til - ja det kan kanskje gjøre seg med litt buljongpulver også. Prøv deg frem til hva du syns er godt selv!

Skrevet
Helt basic her..Løser du buljongen opp i kokende vann før du heller over i wok,eller kordan er best å få sausen fin og jevn?Blander du i maizenna i søt chilisaus/soyasaus for seg selv eller hiver du det direkte i wokpannen?

Takker for tips!",)

Et par desiliter vann kokes opp sammen med en liten teskje buljongpulver. Så tilsettes diverse sauser og krydder, der kan jeg ikke gi noe mer detaljert, dessverre. Smak og behag, samt hva jeg finner i skapet. La det koke et minutt eller to. Jevning foregår ved å blande en liten teskje maizenna ut i litt vann og tilsette forsiktig mens man rører og sausen koker.

Da er sausen klar og helles i woken når den er nesten ferdig. Gi det 30 sekunder på varmen mens du blander saus og kjøtt/grønnsaker.

Skrevet
Takk!dette vil jeg også prøve!

Kokosmelk er nydelig til wok!men ka krydder bruker du her??når du lager wok med laks,skjærer du bare opp laksefil'e og steker som en steker annet wok-kjøtt?holder bitene seg fine dvs hele?Skjønte ikke helt det du skriver..Hvilke ingr. er det som er veldig godt i wok med laks?BÅDE hvitløk,chili,lime(skviser du bare en delt lime eller fra flaske?)og koriander?

Takker for gode tips!",)

Jeg skjærer fisken i store terninger og steker den forsiktig. Det er dessverre vanskelig å steke den uten at den faller fra hverandre, så det gjelder å være lett på hånden. Når fisken er ferdig, legger jeg den over på en tallerken og strør litt salt og pepper over. Ellers bruker jeg ikke mer smakstilsetning enn det jeg skrev. Der er det allerede masse smak!

Det spiller vel ingen stor rolle om du bruker lime fra flaske eller ferskpresset lime. Når det gjelder koriander, har jeg veldig sans for hakket koriander på glass. Pleier å kjøpe den fra Blue Dragon. Smaker som fersk og man slipper å skjære opp. :) Koriander røres inn rett før servering.

Jeg kaller dette Thaiwok, men jeg kan selvfølgelig ikke gå god for autentisiteten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...