Gå til innhold

Overlapping ny/gammel bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det blir aktuellt kan jeg selvfølgelig få svar på dette hos bankkontakten min - men enn så lenge spør jeg her.

Man har et boliglån på 1 mill, egen leilighet selges for 1,6. Ny bolig kjøpes for 2 mill, man øker altså lånet med 400'.

Om da den nye boligen er ledig fra la oss si 1/9, mens nåværende bolig taes over av nye eiere la oss si 1/12 - lar dette seg gjøre i forhold til banken? Altså - betaler man for "begge" boligene disse tre månedene eller kan man fryse avdrag for en slik kort overlappingsperiode?

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg er altså helt grønn...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når det blir aktuellt kan jeg selvfølgelig få svar på dette hos bankkontakten min - men enn så lenge spør jeg her.

Man har et boliglån på 1 mill, egen leilighet selges for 1,6. Ny bolig kjøpes for 2 mill, man øker altså lånet med 400'.

Om da den nye boligen er ledig fra la oss si 1/9, mens nåværende bolig taes over av nye eiere la oss si 1/12 - lar dette seg gjøre i forhold til banken? Altså - betaler man for "begge" boligene disse tre månedene eller kan man fryse avdrag for en slik kort overlappingsperiode?

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg er altså helt grønn...:)

Dette kalles mellomfinansiering.

Både banker og eiendomsmeglere kan svare deg.

Men du ser ut til å trenge mellomfinansiering på kr 2 mill, fra 1/9 til 1/12. Altså 3 mnd.

Det taes sikkerhet i begge boliger ofte i slike tilfeller.

Mange måter å gjøre det på. Men du må nok slite med det gamle lånet og så ta mellomfinansiering på det nye. Kan gjerne snakke med banken om avdragsfrihet på gamlelånet. Men hjelper det så mye?

2 mill i mellomfinansiering i 3 mnd koster (dyrere enn vanlig huslån) kanskje 45-50000,- så det er bestandig lurt med kort mellomfinansieringstid.

Når ny eier av din bolig overtar, så avregnes det hele og du får mindre lånebyrde.

Det er så enkelt at du i denne perioden er eier av 2 boliger og må stå for vanlige driftskostnader på begge (forsikring, strøm, komm avgifter...etc).

Gjest Gjest_lilla_*
Skrevet

Vi er i denne situasjonen akkurat nå. Har fleksilån (begge boligene ligger i samme lånet nå ) og vi har enkelt og greit bare stoppet avdragene på lånet og betaler kun renter i denne perioden. Fungerer helt fint det. Betaler ikke noe mer i renter enn det vi betalte i avdrag+renter tidligere, men minuset er selvsagt at vi ikke betaler ned noe på lånet i disse månedene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...