Gjest Gjest_Trening_* Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Jeg har kommet inn i en bra treningsrutine som jeg skal klare å holde. Trente en styrketime på sats forrige dagen. En time som var utrolig bra!! Ble bare SYKT støl etter timen, klarer nesten ikke sette meg ned, gå i trapper osv.. Lurer på hvorfor man blir så støl?! Er det positivt å bli støl? Hilsen meg
Gjest Magica de Spell Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 (endret) Fra Pasienthåndboka: Dagens forskning tyder på at forsinket muskelømhet skyldes små rifter (mikrotraumer) i muskelfibrene og/eller bindevevet som følge av sterke sammentrekninger i muskulaturen - altså en slags slitasjeskade. Ved styrketrening bryter man til en viss grad ned muskelen slik at den skal bygge seg opp for å bli større og sterkere, og dette gjør at muskelen føles stiv og støl i etterkant. Styrketrening medfører rett og slett en midlertidig mindre skade på muskler, sener og ledd. Muskeler, senere og ledd venner seg etter hvert til treningen og for at man fortsatt skal kunne øke styrke og volum må man øke belastningen. Dette kan du lese mer om her. Jeg synes ikke jeg har hatt en skikkelig styrkeøkt uten å bli litt støl, men man skal selvfølgelig passe på at det er stølhet og ikke noen annen form for skade. Endret 8. august 2008 av Magica de Spell
murray Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Hvis jeg blir støl dagen etter styrketrening vet jeg at jeg har tatt i skikkelig Bruker det som et tegn på at jeg ikke står fast på samme sted... Vil jo ha fremgang.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Man kan ha utmerket framgang i treningen uten å være støl etter trening, bare så det er sagt.
Supraspinatus Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Og man blir mindre og mindre støl etterhvert som man trener.
Gjest New Dawn Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Jeg blir hverken støl eller får gangsperr lenger - men jeg trener fast 4-5 ganger i uken - i tillegg til at jeg går masse turer med hunden min .. Merker at jeg kan bli litt skjelven i bena etter body-pump noen ganger - men det går fort over .. Min erfaring er at stølhet og gangsperr opptrer helt i oppstarten av trening - når man ikke har trent på lang tid ..
Gjest Magica de Spell Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Jeg blir hverken støl eller får gangsperr lenger - men jeg trener fast 4-5 ganger i uken - i tillegg til at jeg går masse turer med hunden min .. Merker at jeg kan bli litt skjelven i bena etter body-pump noen ganger - men det går fort over .. Min erfaring er at stølhet og gangsperr opptrer helt i oppstarten av trening - når man ikke har trent på lang tid .. Jeg blir stort sett alltid støl etter styrketrening. Aller mest støl når jeg nettopp har startet med et nytt program (spesielt beinprogram), og det avtar noe etterhvert som jeg har kjørt programmet noen ganger. Men siden jeg som regel kjører til failure og er påpasselig med å øke motstanden etterhvert som jeg klarer å løfte mer, blir jeg støl.
Gjest New Dawn Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Jeg blir stort sett alltid støl etter styrketrening. Aller mest støl når jeg nettopp har startet med et nytt program (spesielt beinprogram), og det avtar noe etterhvert som jeg har kjørt programmet noen ganger. Men siden jeg som regel kjører til failure og er påpasselig med å øke motstanden etterhvert som jeg klarer å løfte mer, blir jeg støl. Jeg øker også vektene med jevne mellomrom .. men i body-pump så er det ikke snakk om så veldig stor tyngde - det dreier seg mer om repetisjoner. Men selvsagt så skal vi legge på etterhvert som vi behersker en vekt uten spesielle problemer. Men jeg er aldri støl dagen etter trening lenger ... det var kun helt i starten husker jeg.
Gjest Magica de Spell Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Jeg øker også vektene med jevne mellomrom .. men i body-pump så er det ikke snakk om så veldig stor tyngde - det dreier seg mer om repetisjoner. Men selvsagt så skal vi legge på etterhvert som vi behersker en vekt uten spesielle problemer. Men jeg er aldri støl dagen etter trening lenger ... det var kun helt i starten husker jeg. Har lite kjennskap til bodypump, så jeg skal ikke uttale meg noe bastant om den saken. Jeg kjører tunge vekter med ganske få reps (spesielt på de store muskelgruppene) fremfor lettere vekter med flere reps. Mulig forskjellen ligger der? Min erfaring er iallefall at så lenge jeg utsetter kroppen min for ting den ikke er vant til, enten det er løping om jeg ikke har løpt på flere måneder eller økt totalbelastning vha tyngre vekter når jeg trener styrke, så blir jeg støl.
Gjest New Dawn Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Har lite kjennskap til bodypump, så jeg skal ikke uttale meg noe bastant om den saken. Jeg kjører tunge vekter med ganske få reps (spesielt på de store muskelgruppene) fremfor lettere vekter med flere reps. Mulig forskjellen ligger der? Min erfaring er iallefall at så lenge jeg utsetter kroppen min for ting den ikke er vant til, enten det er løping om jeg ikke har løpt på flere måneder eller økt totalbelastning vha tyngre vekter når jeg trener styrke, så blir jeg støl. Det er sant, Magica
Gjest Snart 42 Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 Jeg blir alltid litt støl etter styrketrening, men ordentlig støl blir jeg kun hvis det har gått litt lang tid siden sist jeg trente akkurat den muskelgruppen. Som regel trener jeg styrke flere ganger ukentlig - helst tunge vekter, få reps - og hvis jeg ikke kjenner noe som helst dagen etter er nok sannheten at jeg har tatt i for lite!! Etter aerobic, step, sykling etc. blir jeg aldri støl, men jeg trener stort sett hver dag og tror nok kanskje at hvis man trener 1-2 ganger ukentlig eller sjeldnere at man lett kan bli støl også av denne typen trening. En annen liten ting; det sies jo at man skal være nøye med å tøye ut etter trening, bl.a. for å unngå å bli støl. Vet at de lærde strides om akkurat dette, men for min del må jeg si at jeg merker ikke noen forskjell enten jeg tøyer eller ikke. Jeg spurte en "ekspert" på stive muskler om dette og han sa vi heller burde se på dyra hvordan de gjorde det. Han lurte på om jeg hadde sett en katt strekke seg etter løping noen gang.... Nei - dyra strekker seg før de setter av gårde!! Og de strekker seg når de har sovet! Ikke etter at de har fanget et bytte. :gjeiper:
Gjest New Dawn Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 En bodypump-time starter med lett strekking for å gjøre kroppen klar til trening. Så strekker vi lett ut mellom trening av hver muskelgruppe .. til slutt så strekker vi skikkelig ut .. Vet ikke om det har noe å si for stølhet eller ikke stølhet - men jeg føler at det hjelper, ihvertfall
trulta_ Skrevet 5. november 2008 #13 Skrevet 5. november 2008 Hvis jeg blir støl dagen etter styrketrening vet jeg at jeg har tatt i skikkelig Bruker det som et tegn på at jeg ikke står fast på samme sted... Vil jo ha fremgang. Da trente jeg godt i går da!!! Supert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå