Loppefrø Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Trenger nye spisestuestoler og har i lengre tid tittet rundt og vurdert forskjellige. Krav: skal ha 6 stykker, hvite, muligens sorte / grå, men ikke trefarget, må være stoler som varer en stund både designmessig og selvsagt også mtp slitasje. Favoritten er: Eames Plastic Side Chair i hvitt med eiffel-understell i krom. Minuset er at sittehøyden på stolene bare er 41 cm og jeg er redd for at dette blir en stusselig stol for gjester som er høye/store. Hadde denne stolen hatt en sittehøyde som var noen cm høyere hadde jeg ikke stusset, da hadde jeg valg denne! Liker også Arne Jacobsens Myren veldig godt. Foretrekker absolutt utgaven med 3 ben - den har en sittehøyde på 44cm, fremdeles en liten stol, men likevel større enn Eamesen. Har også sett litt på Erik Jørgensens Rondo som jo er et prisgunstig alternativ og som har en sittehøyde på 46.5. Minuset er at jeg syntes denne stolen virker litt kjedeligere enn de to andre jeg har nevnt og at den minner mer om alle de tusenvis av kopiene som selges på bohus, living osv for tiden. Men det er jo ofte slik at når man får ting på plass hjemme så kan det som virker litt kjedelig i utgangspunktet ofte bli det beste valget. Noen som har erfaring med noen av disse stolene og har lyst å komme med noen innspill? Er de gode å sitte i, er kvaliteten god, hvor mye betyr sittehøyde osv.. Spisebordet mitt er 75 cm og skal ikke byttes ut. En snekker jeg kjenner har sagt at det ikke er noe stort problem å kutte et par cm på bena, men jeg er redd for å gjøre hele sittegruppen for liten / lilleputtaktig..
Gjest Gaby Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 (endret) Trenger nye spisestuestoler og har i lengre tid tittet rundt og vurdert forskjellige. Krav: skal ha 6 stykker, hvite, muligens sorte / grå, men ikke trefarget, må være stoler som varer en stund både designmessig og selvsagt også mtp slitasje. Favoritten er: Eames Plastic Side Chair i hvitt med eiffel-understell i krom. Minuset er at sittehøyden på stolene bare er 41 cm og jeg er redd for at dette blir en stusselig stol for gjester som er høye/store. Hadde denne stolen hatt en sittehøyde som var noen cm høyere hadde jeg ikke stusset, da hadde jeg valg denne! En fantastisk stol, som er utrolig god å sitte på. Du merker at den er litt lav når du setter deg, men jeg har ikke merket noen problemer utover det, og jeg har sittet mange timer på disse! Men det er nok klart en fordel å kappe beina på bordet littegrann, slik at man ikke blir så lang i armene. Designmessig varer denne for alltid, kvalitetsmessig vil den nok holde en god stund, men den er jo plastikk da, og får lett grå striper fra knapper på bukser og slikt. Liker også Arne Jacobsens Myren veldig godt. Foretrekker absolutt utgaven med 3 ben - den har en sittehøyde på 44cm, fremdeles en liten stol, men likevel større enn Eamesen. Utgaven med 3 ben er griselekker, det var jo slik den var designet i utgangspunktet. Den er også god å sitte på, har faktisk blitt noen timer på denne også. Designmessig er også denne evigvarende, og i all sin enkelhet er den alikevel en utsmykning i seg selv. Vil tro du slipper å tenke på bordhøyden med disse, de virker ikke så veldig lave når man setter seg. Kvalitetsmessig utrolig god, disse varer lett i 30 år. Og litt slitasje på en Myr er bare sjarmerende! Min soleklare favoritt. Har også sett litt på Erik Jørgensens Rondo som jo er et prisgunstig alternativ og som har en sittehøyde på 46.5. Minuset er at jeg syntes denne stolen virker litt kjedeligere enn de to andre jeg har nevnt og at den minner mer om alle de tusenvis av kopiene som selges på bohus, living osv for tiden. Jeg syns du argumenterer godt imot denne stolen, hehe. Den er prisgunstig, og har et par cm ekstra på beina. Men - akk så kjedelig. Den er så kopiert, at du risikerer å skape en spisegruppe som ser ut som den er hentet rett fra nettopp bohus o.l. Om jeg først skulle investere i spisestuestoler, hadde det ikke blitt disse om jeg hadde råd til alternativene. Kvalitetsmessig er de jo såklart mye bedre enn alle kopiene, og ligger nok opp mot Myren. Den er også helt okei å sitte på! Men det er jo ofte slik at når man får ting på plass hjemme så kan det som virker litt kjedelig i utgangspunktet ofte bli det beste valget. Noen som har erfaring med noen av disse stolene og har lyst å komme med noen innspill? Er de gode å sitte i, er kvaliteten god, hvor mye betyr sittehøyde osv.. Spisebordet mitt er 75 cm og skal ikke byttes ut. En snekker jeg kjenner har sagt at det ikke er noe stort problem å kutte et par cm på bena, men jeg er redd for å gjøre hele sittegruppen for liten / lilleputtaktig.. Endret 8. august 2008 av Gaby
Loppefrø Skrevet 11. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2008 Takk for svar, Gaby! Setter stor pris på innspillene dine. (og kjekt å høre fra en som har sittet på Eamesene i mange timer at de er gode!) Er ikke i tvil om at Eamsene ligger "mitt hjerte nærmest" , men myren er også en veldig flott stol. Det som gjør at jeg syntes dette er vanskelig er jeg håper å finne en stol som jeg kan like lenge. Har forresten blitt tipset om at myren med tre ben kan tippe litt når man sitter urolig (dvs strekker seg etter noe på bordet osv), noen som vet om det stemmer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå