Gå til innhold

Er pendlere mer utro enn andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Jeg har et par venninner som begge er gift med pendlere, dvs. at ektemennene deres jobber i en annen by enn der hvor de har sine felles boliger/hjem/barn. Mennene kommer hjem i helger og i ferier (som regel, om det ikke er noe viktig på jobb).

Mannen til den ene av dem (som vi vet om) har vært utro på stedet der han jobber, med en kollega. De har hatt et forhold over et år. Det får meg til å lure på om det er mer vanlig blant pendlerne, som har to boliger og to steder å leve på, å være utro?

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Utroskap kommer an på karakter, ikke jobb/bosituasjon.

Skrevet

Jeg tror nok HELT sikkert at det forekommer mer utroskap blant pendlere.

Utroskap handler selvsagt mye om personlighet, men også mye om tilgjengelighet, mulighet og fristelse.

1. Man er et sted der ingen kjenner deg. Ryktene vil aldri komme hjem.

2. Arbeidskollegaene kjenner ikke "hjemme-livet" ditt, eller partneren din. De vil ikke si ifra til partneren din hva du driver med.

3. Man er mye alene. Behovet for nærhet blir større.

4. Man tilbringer en del kvelder og helger på barer. (Iallefall de som jobber 12/9). Man treffer en del personer som er ute etter å treffe en partner, en elsker osv. Desse er sannsynligvis flinkere å forføre enn den partneren du har hjemme (som ofte er trett og sliten når du kommer hjem.)

Min mann har vært pendler i 10 år nå. Om han har vært utro noengang vet jeg at jeg sannsynligvis ALDRI vil få vite. Ikke uten at en evt. elskerinne bikker over og ringer meg en dag :) Jeg kjenner ingen av de han jobber med, vet ikke hva de heter en gang. Og det skifter jo hele tiden hvem han jobber med, alt etter hvor han blir plassert.

Men min mann forteller om flere av kollegaene sine som han vet er gifte, som finner seg damer og går hjem til når de er på byen i helgene. Andre har faste elskerinner som de har kontakt med når de er på jobb.

Dette hadde han selvsagt ikke sagt til meg hvis jeg visste hvem de var.

Han angret forøvrig på at han hadde fortalt meg dette da jeg begynte å bli skeptisk til hele pendlerjobben. Jeg ante faktisk ikke at det foregikk så mye utroskap, trodde det bare var en myte. Men det er det visst tydeligvis ikke!

Skrevet

Jeg ville vel tenke at noen av de som velger å ukependle gjerne kan ha dette med muligheter for sidesprang med i beregningen når de velger det. Det er jo mange negative sider ved det å ukependle, så det må jo være noe positivt med det som gjør at man faktisk gidder. Og jeg tror nok ikke det er de gratis kulepennene som driver folk, nei... For når man har en middels kjedelig og uengasjerende jobb og ikke er overdreven involvert i familielivet eller annet den tiden man faktisk er hjemme, må man jo ha noe som gir livet en form for mening. Og jeg har lite tro på at noen virkelig legger hele livet sitt så komplett på vent på den måten over lengre tid, bare for å tjene noen skarve penger. Da skaper de seg nok en ny side ved livet istedenfor.

Det finnes selvfølgelig noen som trives i det yrket de har, som tjener penger og som synes de får mye ut av tiden de har hjemme med familien i helger og ferier, så la meg understreke at ikke alle er make. Jeg kan også forstå de som jobber periodevis av og på kan synes at det er greit, siden de da får "ferier" gjevnlig slik at de da kan engasjere seg 100% i det som skjer hjemme når man er der, istedenfor å komme sliten hjem fra jobb i 7-tiden hver dag (for ikke å snakke om overtid osv).

Men jeg ville tro at når et menneske har så store deler av livet sitt borte, kan det bli mye ensomhet og man får sterkt behov for nærhet på kvelden i ukedagene også, ihvertfall når man ikke får dekket behovet i helgene. Og når man i tillegg er i en sammenheng der et sidesprang ikke får noe særlig konsekvenser, er det nok lettere å gjennomføre.

Jeg personlig ville aldri kunnet leve som ukependler (eller med en ukependler), rett og slett på grunn av at jeg hadde følt meg ensom. Ihvertfall ikke over en lengre periode. Og jeg hadde nok heller ikke fått tilfredstilt behovet for nærhet på andre måter, ved f.eks. utroskap. Men det er jo mange som får det, det ser man jo støtt og stadig, og det er jo absolutt ikke alle som får den nærheten de trenger hjemme hos ektefeller/samboeren sin.

Som en konklusjon er jeg enig i at utroskap kommer an på karakteren, men det er kanskje flere av de med en "utro karakter" som kan tenke seg å reise fra det livet de har hjemme? Så slik vil det vel bli en prosentvis større andel som er utro i denne typen jobb/bosituasjon. Men det er helt klart ikke alle ukependlere som er utro, eller som i det heletatt ville vurdere å være utro. Men det er jo heller ikke alle som sover hjemme med ektefellen som holder seg på matta. Så man må nok bare se på de enkelte tilfellene hver for seg.

Gjest Eks-konen til en ukependler
Skrevet

Mange ukependlere har valgt å være det, ja...kjenner til et par av dem som kunne ha valgt å jobbe nærmere hjememt med kone og barn, men som valgte seg langt bort grunnet problem i ekteskapet. Klart det er duket for en del utroskap med slike betingelser!

Gjest Pendler
Skrevet
Det får meg til å lure på om det er mer vanlig blant pendlerne, som har to boliger og to steder å leve på, å være utro?

Hva tror dere?

Jeg tror de snilleste og mest familiekjære mennesker kan være utro, spesielt om de er pendlere. Så dessverre ja, tror du har rett.

Skrevet

Jeg tror ikke hvem som helst kunne vært utro, selv i en slik setting.

Men det er vel lettere å være utro om man pendler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...