Gå til innhold

Pilotutdanning

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter noen år i ulike yrker har jeg tenkt mer og mer på å gå veien til pilotyrket. De største hindringene er finansiering (selv om det skal gå greit), og frykten for at dette er noe jeg overhode ikke vil mestre. Er 29 år, og ikke gått på skole siden tenårene. På videregående tok jeg yrkesrettede linjer, og frykter derfor for manglende kunnskaper, bl.a. når det gjelder matte, fysikk, og teknisk forståelse. Er det noen som kan gi noe innsikt her, over hva jeg bør forberede meg på? Snakket med Luftfartsskolen, og fikk beskjed om at "bare basiskunnskapen er i orden er det ok" etc, men som sagt frykter jeg for dette.

Luftfartsskolens skriftlige flypsykologiske rådgivningstest er utviklet av SIAP Norway AS - Scandinavian Institute of Aviation Psychology. Testen er sammensatt av godt etablerte prøver som brukes ved utvelgelse av flygere, og testen vil gi søkeren og skolen en indikasjon på potensialet for en flygerkarriere, slik at begge parter får et grunnlag for å vurdere hvorvidt en flygerutdanning er et realistisk prosjekt. Testen tar ca 2 timer og består av 6 deler som omhandler: Teknisk forståelse, Romoppfatning, Generell problemløsning, Oppfattelseshurtighet, Tallberegning, og Simultankapasitet. Resultatene gis i form av en skåre på hvert del-område, samt en totalvurdering.

Er det noen som har tatt denne testen? Jeg hadde satt utrolig stor pris på å få noen råd og tips til forberedelser. Ikke noe ville knekke selvtillitten mer enn å stryke blankt på en sånn test.

Og, en ting til. Jeg ser at flyselskaper (naturlig nok) krever plettfri vandel/uttømmende politiattest ved ansettelse. Er dette en svart/hvitt sak? Jeg har en sak fra 2000 hengende over meg, ikke noe stor sak (av politimannen jeg snakket med på den tiden beskrevet som en "fillesak"), men står jo på rullebladet. Er det da slik at det ikke er noe vits for meg å fortsette tanken engang, eller er det en vurderingssak fra selskapenes side?

Et siste spørsmål - hvor lang er gjenomsnittstiden fra man etter endt utdanning er ute i jobb? Selvfølgelig er det individuelt, og kommer ann på antall timer osv, men er greit å vite sånn cirka hvor lang tid man bør beregne.

Hadde satt utrolig stor pris på noen tanker og svar om det er noen som har erfaring eller kjenner noen som har det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dessverre veit jeg ingenting om pilotutdanning, men ville bare si at hvis man vil noe sterkt nok går det helt sikkert bra! :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har gjennomført pilotutdanningen for ikke så lenge siden så kan svare på ett eller to spørsmål :)

forkunnskaper.

Matte:

Det du trenger matte til er å kunne regne ut om du har nokk bensin til å ikke gå tom 5 km fra flyplassen i tillegg til

å legge sammen flytidene dine slik at loggboken din blir ordentling ført. all annent blir beregnet via formler eller calculatorer.

fysikk:

har du en gang hørt om newton, har du nok kunnskap.

teknisk kunnskap:

når jeg begynte på utdanningen kunne jeg under tvang og trussel kanskje finne frem til batteriet på en vanlig bil.

plettfri vandel:

vurderings sak, psykotisk massemorder/smugrøyker = nei

stjal en bugg på narvesen når man var 14 = ikke noe problem

for å utbrodere har jeg selv plettfri vandel, men flere av de jeg har utdannet meg med hadde noen svin i lommen.

tid fra skole til jobb:

fly pilot = 1-2 år avhengig av hvor lenge du må arbeide som trainee

helikopterpilot= lotto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...