Gå til innhold

Snart 16 måneder

Anbefalte innlegg

Gjest lillacamilla
Skrevet

Hei!

Jeg bare lurer, hva er andres erfaring på når barn lærer å gå på egenhånd, og når det begynner å være uvanlig at de ikke gjør det?

Min venninne har en datter på ca 16 mnd som ennå ikke har tatt sitt første skritt. Hun er heller ikke interessert i å gå når noen holder henne i hendene, men står og delvis går, når hun har støtte i bordkant o.l. Så vidt jeg vet står hun heller ikke alene.

På andre områder virker det i alle fall for meg som om jenten er normalt utviklet. Jeg har ikke snakket med min venninne om dette, da jeg ikke vil skape unødige bekymringer, men hva er egentlig normalt? Synes alle nettsteder som beskriver barns utvikling opererer med ulike milepæler. Men jeg tror ikke jeg tidligere har møtt et barn som ikke går ved 16 mnd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg, jeg har hatt ett. Det ene av barna mine gikk ikke før ved 18 mnd-alder, og han har minst like god kroppsbeherskelse som de andre nå.

Helsestasjonen pleier å være flink til å ta tak i forsinket utvikling. Hadde ikke mast om dette i det hele tatt, var jeg deg.

Skrevet

Når barnet er 18 mnd og det ikke går, blir det henvist videre til fysio av hs. Vår gutt gikk da han var 19 mnd..

Skrevet

jeg gikk ikke før jeg var 18 mnd...tror jeg er nogenlunde normal :lur:

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Mitt barn gikk ikke før ved 16-månedersalder, og det var ingenting unormalt ved det. Noen er tidlig, andre er seinere. Sånn er det.

Jeg pleide å si at ho har det i hodet istedet :jepp:

Skrevet

Det er et veldig stort spenn på hva som er "normal" alder for å begynne å gå. Alt mellom 9 -17 mnd er såkalt helt normalt. Går det lenger tid enn det så vil kanskje helsestasjon vurdere om det er behov for å henvise til fysio. Noen er tidligere og noen er senere uten at det nødvendigvis er noe galt.

Mine tre barn gikk ved 8-9 mnd alder, et tantebarn allerede da hun var 7,5 mnd.

I vår slekt kan det virke som om det nesten er arvelig å gå tidlig, har hørt om andre familier hvor både mor og barn har begynt å gå sent så kanskje man skal se på hva som er "normalen" i slekta............

Barn som går sent kan ofte prate tidlig, barn som går tidlig snakker ofte noe litt senere. Begge deler krever så mye at utviklingen av det ikke forgår samtidig.

Skrevet

Jeg har tre barn, og eldste gikk ikke før det var 18 mnd. Mellomste var bare 1 år og yngste var 16 mnd.

Så det kan være forskjell bare innad i en familie også...

Skrevet

Så lenge ungen står og går rundt et bord, er det jo lite sannsynlig at det er noen grunn til bekymring. Jeg vet om ei lita jente som absolutt ikke turte å slippe seg. Men når hun først gikk så løp hun dagen etter. :-D. Det var ikke det at hun ikke kunne, hun bare gjorde det ikke før hun ville selv.

Skrevet

Snittet for å begynne å gå er 15 måneder, så det er mange som ikke begynner før etter det. La bare barna ta dette i sitt eget tempo!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og har vært borti flere barn som ikke kan gå før de er 18-19 måneder. Når de først begynner å gå, så går de langt og stødig ganske med en gang.

Noen venter til de kan ting skikkelig før de kaster seg ut i det. Det samme har jeg opplevd med språk. Noen barn begynner ikke å snakke, før de virkelig kan det. Merkelige greier, egentlig. Små perfeksjonister, kanskje...?

Gjest Hannelore
Skrevet

Min yngste sønn gikk ikke før han var nesten 17 måneder, og det er ikke noe unormalt ved det. Han krabbet seg fram før det som en racer, jeg tror det var mer fordi han er litt bedagelig anlagt.. :) Gadd bare ikke.

Skrevet
Jeg pleide å si at ho har det i hodet istedet :jepp:

Det kan jeg også bekrefte! :jepp: Min eldste gikk ikke før hun var nærmere 18-mnd. gammel, men fy f**** så glup hun er! ;)

Skrevet

Snuppa er sen motorisk (med diagnose). Vil bare si at det er utrolig slitsomt med alle som skal bry seg med at hun ikke går... Men på den annen side ble vi avvist av helsestasjonen helt til hun var 10 mnd fordi "noen er senere enn andre".

Hvis det skyldes at barnet har fysisk vondt for å bevege seg, så hører man gjerne det på dem.....

15 mnd i dag :kgbaby:

Skrevet

Jeg var 18 måneder gammel før jeg begynte å gå. Tror det skyldes at jeg var en veldig forsiktig og rolig liten frøken...:)

Gjest kaffedama
Skrevet

Sønnen ville ikke gå alene før han var 18 mnd. Vi visste han KUNNE, men det virket som han ikke var interessert i å slippe seg før han var sikker på at han fikk det til.

Skrevet

min sønn er 19 mnd og han har så smått begynt å gå litt nå..

i dag gikk han hele 8 skritt! Før har han bare gått 3-4 skritt mellom stol og bord osv... men i dag gikk han litt lenger! Var utrolig morro å se på! :)

Min sønn har riktignok hatt litt oppfølging fra helsestasjon og fysioterapeut da han er veldig tynn og har hatt lite muskler i bena.. disse trengte litt opptrening..

Men vi ble anbefalt å få han til å krabbe for å styrke musklene i beina... så ville det å lære seg å gå komme naturlig.... Noe det nå ser ut for å gjøre :)

alt mellom 9 og 18 mnd er vel innenfor normalen... noen er tidligere ute andre seinere.... Det viktigste er vel at de lærer seg å gå:)

Skrevet

Jeg gikk ikke før jeg var 22 mnd, så barnet ditt har god tid :D

Jeg krabbet, aket meg fram på rompa og ble bært rundt av storebror :) Var til fysio fordi de trodde jeg hadde noen problemer med beina mine, men når jeg først begynte å gå så gikk jeg som bare det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...