Meaty Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Etter å ha fulgt med på bl.a. Hell's kitchen har jeg så lyst til å prøve å lage risotto. Jeg har faktisk aldri smakt det, men det ser jo så godt ut! Jeg har kjøpt sånn spesiell risotto-ris og har en flaske med hvitvin klar. Men jeg lurer på hva jeg kan tilsette, selv om enkelte sier man kan bruke "hva som helst". Jeg forstår at mange bruker sjømat som f.eks. krabbekjøtt men samboer'n liker ikke sånt så det blir uaktuelt, vil også unngå champignon og annen sopp for det liker ikke jeg. Vi er veldig glad i kylling men blir det litt for tamt, tro?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Denne er god, og kan lages uten fisk eller med annen fisk enn det som står i oppskriften.
Plym Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 (endret) Risotto er nydelig som tilbehør, særlig til kylling, kalv eller svinekjøtt. Da tilsetter jeg ikke noe annet enn parmesanost som smakstilsetning, evenuelt tørket steinsopp hvis jeg er så heldig at jeg har. Noen ganger har jeg safran i også. Endret 8. august 2008 av Plym
Nilma Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Jeg synes røkelaks er noe av det beste man kan ha i risotto. Oppskrift.
Gjest Gjest_tea_* Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Vi pleier å lage med svinekjøtt (som vi klipper opp i småbiter), løk og sopp. Vi har også laget en gang med erter. Det går sikkert an å prøve seg fram med forskjellige grønnsaker, eller søke inspirasjon i oppskrifter du finner på nettet. Det kan være godt med en frisk salat ved siden av.
Meaty Skrevet 10. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2008 Tusen takk for svar! Til slutt; vil dere si at risotto er en rett som er vanskelig å få til?
Gjest Eurydike Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Til slutt; vil dere si at risotto er en rett som er vanskelig å få til? Jeg synes ikke det. Det viktigste er å ha en god og varm kraft/buljong å spe med, og å ha nok av den, sånn at risottoen ikke blir for tørr og massiv. Da går det bra! Og så må man passe litt på risottoen, røre og smake litt mer eller mindre gjennom hele koketiden, og servere akkurat når den er klar (dvs etter den ferdigkokte risottoen har hvilt ett minutt under lokk av varmen). Derfor er det litt upraktisk å lage til gjester, synes jeg, selv om det ikke er vanskelig å få til som sådan. Ellers liker jeg også å lage risottoen enkel og bruke den som tilbehør feks til stekt kylling eller kalvefilet. Muligens ikke helt autentisk bruk, men veldig godt. Eksempler på smakstilsetninger kan da være spinat og fennikel (oppskriften gjest linker til) eller erter og/eller asparges og friske urter. Noen langtidsbakte tomater ved siden av, og du har en nydelig middag med ris, grønnsaker og saus "i ett".
Gjest Eurydike Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Var akkurat innom BBCs matsider, og dumpet over denne tråden: http://www.bbc.co.uk/dna/mbfood/F2670471?thread=5744177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå