Gå til innhold

Blomsteroppsatsertil festbord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha konfirmasjonsselskap neste måned. Jeg kunne da tenke meg å ha noen fine blomsteroppsatser til pynt på bordene. Slike oppsatser bør vel være lave slik at gjestene kan se hverandre over bordet? Jeg har aldri bestilt noe sånn selv før og er usikker på hvordan vi skal ha det. Hva slags farger på blomster f.eks. Det er en gutt som konfirmeres.

Jeg ønsker alle gode tips og råd om hva slags blomsteroppsatser vi bør satse på, hvor lang tid i forveien må jeg bestille og hva må jeg gjøre regning med at de koster.

Kjempefint om noen har bilder av dekorasjoner som de ønsker å vise fram.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stikk i en blomsterbutikk og snakk med de. Gjerne en mestergrønn (de er ofte prisgunstige og godt drevne butikker). Floristen har ofte bildebøker med eksempler og de kommer gjerne med innspill og råd.

Ja, du bør gå for noe som er lavt og som man kan se over, eventuelt noe som er høyt og spinkelt som man kan se forbi.

Blomster til komfimasjonsgutt har lett for å bli hvitt eller blått, men på høsten så er det mye fint i orange-gult-rødt så det er også noe å tenke på. Mange menn liker "sorte" (dvs mørkblå eller mørkburgunder) blomster men det blir ofte temmelig mye dyrere desverre.

Skrevet

Da jeg og mine to søsken ble konfirmert var det mamma som lagde dekorasjonene. Hun kjøpte blomster og lagde oppsatsene selv. Det er slett ikke vanskelig og mye billigere og ikke minst mer personlig. Vi brukte lave buketter som stod i ganske store dessertskåler som det var lagt oassis i. Da står blomstene støtt og tørker ikke ut.

Dersom det er til en gutt ville kanskje hvitt/lyseblått og grønt være fint? Kanskje hvite roser, gerbera, små liljer av noe slag eller noe slikt? Og masse blader/ grønne knopper? Evt kan dere jo ha noe litt høstlig: sånne knopper med bær på, oransje gerbera, lyng? Dersom det er noe som spesielt forbindes med den delen av landet dere bor i - kanskje dere kan ha med det i?

Det mamma gjorde var at hun hadde to størrelser på oppsatsene - og hadde stor og liten annhver gang. Foran konfirmanten var det en ekstra stor oppsats - den stod i en sånn bolle med fast skål til å ha saus i fint porselen. På alle dekorasjonene var det eføy og noe annet grønt som bredte seg utoverbordet slik at disse gikk litt i hverandre. Innimellom stod det levende lys. Jeg mener noe alla dette men med eføy utover i endene.

Det du i alle fall må satse på er at dekorasjonene heller brer seg litt utover enn at de er høye - tenk også litt på hva slags mat du skal servere og hvor mye blomster du har plass til. Dersom det skal stå drikkevarer eller brød/smør eller annet tilbehør på bordet bør det være plass til det.

Skrevet

Tusen takk for svar og tips Mosefruen og Tropehus :).

Det du i alle fall må satse på er at dekorasjonene heller brer seg litt utover enn at de er høye - tenk også litt på hva slags mat du skal servere og hvor mye blomster du har plass til. Dersom det skal stå drikkevarer eller brød/smør eller annet tilbehør på bordet bør det være plass til det.

Vi skal ha koldtbord og trenger derfor ikke å ha plass til noe særlig mat på bordene.

Da jeg og mine to søsken ble konfirmert var det mamma som lagde dekorasjonene. Hun kjøpte blomster og lagde oppsatsene selv. Det er slett ikke vanskelig og mye billigere og ikke minst mer personlig. Vi brukte lave buketter som stod i ganske store dessertskåler som det var lagt oassis i. Da står blomstene støtt og tørker ikke ut.

Det er jo en mulighet til å lage oppsats selv. Når jeg klarte å lage brudebuketten min selv, bør jeg nok klare å lage en slik oppsats selv også. Jeg så bildet du linket til og jeg tror nok jeg skulle klart å få til noe tilsvarende. Det ligger sikkert en del bilder på nettet og jeg kan jo prøve og søke opp noen.

I utgangspunktet hadde jeg nok sett for meg dekorasjoner i tradisonelle hvitt/blått el., men tipset til Mosefruen om å bruke høstens farger er slett ikke dumt. Her må jeg tenke litt over hva slags farger vi skal bruke på tilbehøret. I tillegg skal jeg høre litt med konfirmanten selv om jeg har en anelse om at han bryr seg fint lite om farger på blomster/tilbehør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...