Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Etter å ha lest tråden om den frekke/tankeløse gjesten må jeg bare lage denne tråden;-) Sammen med to single venner har jeg kjøpt hytte i Sverige. Det er et stort hovedhus med fire soverom (med tilsammen 12 sengeplasser) og plass til to på sovesofaen i stua. I annekset er det plass til fire personer til. Det er med andre ord god plass til å ha gjester, og det var også viktig for oss da vi kjøpte stedet. Vi ville ha et sted med plass til å ha besøk av venner og familie, noe som betyr mye for oss alle sammen. I sommer har det vært gjester der fra mer eller mindre hele tiden fra midten av juni, og også i helgene i mai var det mye folk der. Det er forsåvidt hyggelig, men når noen synes at vi er et gratis hotell er det ikke like hyggelig. Jeg forventer faktisk at venner som får lov til å tilbringe en langhelg eller en uke på hytta mi bidrar med mat og drikkevarer, og kanskje til drivstoffbudsjettet til båten om de bruker den mye. Jeg mener ikke at de skal "betale" for seg, men at alle kan bidra til fellesskapet med noe. Noen gjør det jo, men det er flere som bare snylter og det er de som skaper irritasjon, både blant oss som er vertskap og de av gjestene som bidrar. Hva mener KGs medlemmer? Er det frekt av meg å forvente at folk bidrar litt?
Gjest Gjest_merete_* Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Ikke frekt i det hele tatt. Er da bare rett og rimelig at man spleiser på mat og drikke. Kanskje greit å tydeliggjøre det når du inviterer, og det kan sies på mange måter som ikke trenger å virke frekt. Lykke til!
Vera Vinge Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Når jeg er invitert på hytta til noen, har jeg alltid med noe mat og snacks, eller vi avtaler å handle sammen på veien (og dele kostnadene) om vi drar sammen.
Gjest *Mim* Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Nei, jeg synes ikke det er frekt. Men som en ser av "frekk gjest?"-tråden har folk ganske ulike oppfatninger av dette. Det beste er å avtale på forhånd. Det er jo gjerne litt praktisk informasjon i forkant av et sånt besøk, da kan du jo foreslå at de tar med seg pålegg, en middag eller to, dopapir eller noe annet? Hva med å henge opp en plakat på hytta, der det står noe a la "Vi vil gjerne ha besøk, men håper dere vil bidra til at vi har alt vi trenger her" eller noe annet?
Gjest virvelvind Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Det skulle bare mangle slik jeg ser det, normal høfflighet rett og slett og ikk enoe du burde trenge å minne dem på eller mase om.
Blairwitch Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Det burde være en selvfølge at folk bidrar.
The Kitten Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Det burde være en selvfølge at folk bidrar. Ja, men det er mange som ikke tenker over det. For å svare på spørsmålet ditt ts, nei du er ikke frekk som forventer at gjestene bidrar med noe. Hilsen The Kitten :banantroll:
The Kitten Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Nei, jeg synes ikke det er frekt. Men som en ser av "frekk gjest?"-tråden har folk ganske ulike oppfatninger av dette. Det beste er å avtale på forhånd. Det er jo gjerne litt praktisk informasjon i forkant av et sånt besøk, da kan du jo foreslå at de tar med seg pålegg, en middag eller to, dopapir eller noe annet? Hva med å henge opp en plakat på hytta, der det står noe a la "Vi vil gjerne ha besøk, men håper dere vil bidra til at vi har alt vi trenger her" eller noe annet? Jeg hadde ikke følt meg så velkommen hvis jeg ble møtt med en slik plakat. Ellers er jeg enig. Hilsen The Kitten :banantroll:
Alice Ayres Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Det virkelige problemet her er ikke hvem som kjøper hva, men at du har kjøpt hytte i Sverige!!!!
ToveM Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Når vi besøker min svoger og svigerinne sin hytte, har vi alltid mye godt med oss, snack, godt pålegg, brød, brus og slike ting. Vi pleier og å spleise på kveldsmat/middag.
Gjest *Mim* Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Jeg hadde ikke følt meg så velkommen hvis jeg ble møtt med en slik plakat. Ikke jeg heller, egentlig.
Gjest kona Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 Jeg for min del skjønner ikke at folk ikke tenker så langt som å bidra med mat og drikke. Når jeg er på besøk hos venner på hytta så blir vi enige om hvem som skal ha med hva. Og det faller naturlig for meg å spørre om det er noe spesielt jeg trenger å ha med, i tillegg til vanlige ting. Men det er mulig det har noe med at jeg har passert 40, jeg vet ikke? Nei, jeg tror ikke det egentlig for når jeg tenker tilbake så har jeg vært borti gratisgjester gjennom hele livet, også i gamledager.
Rioja Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 Så bra at det er flere enn meg som reagerer på "snyltere"! Vi hadde besøk på hytta av mannens slekt i sommer (2 voksne og 2 barn). De var der bare i tre døgn, men de hadde ikke med seg noe! Vi laget frokost, lunsj, middag og kvelds av vår mat. Sereverte vår vin, øl og cognac, samt snacks. Og de var ikke småspiste, men forsynte seg grådig -synes jeg! Jeg hadde kjøpt inn reker og hvitvin til de kom (barna fikk gryterett) og sytes det var greit. Dagen etter tok jeg med mor i familien som var på besøk med for å handle, og hun plukket i masse grillmat og tilbehør, pils og cider og la i handlevogna. Det ble over 2000,- og hun gjorde ikke mine til å betale! Må si at jeg ble temmelig sjokkert. Det værste var at alt av gillmat ble spist opp samme dag. Men ikke f... om jeg handlet middag neste dag. Da sa jeg bare at "vi bruker ikke middag hver dag vi!" De sov dessuten lenge om morgenen, kom til dekket frokostbord, og gjorde ikke mine til å hjelpe til. Satt og solte seg, eller gikk tur de... Vi hadde da ferie vi også!!! Irriterer meg at jeg ikke sa noe, men jeg kjenner de ikke, det er mannens slekt, og mannen sier ikke noe... Ikke har de dårlig råd heller, de skulle 3 uker til Thailand rett etterpå. Kommer ikke til å invitere dem flere ganger nei.
Gjest Elfrida Skrevet 8. august 2008 #14 Skrevet 8. august 2008 Vi hadde besøk på hytta av mannens slekt i sommer (2 voksne og 2 barn). De var der bare i tre døgn, men de hadde ikke med seg noe!Så rart. Jeg ser det som en selvfølge å ha med nok mat og drikke til meg selv som et absolutt minimum, og helst ringe dem som er på hytta og høre om det er noe de trenger/om jeg skal ta med en middag eller to osv. Jeg trodde det var det som var det vanlige, og noe 'alle' visste, men det skjønner jeg nå at det ikke er.
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 8. august 2008 #15 Skrevet 8. august 2008 Kjære, KJÆRE mennesker...!! Vær så snill, lær dere å gi BESKJED om ting som plager dere! Jeg blir aller mest irritert over sånne som lar hele ferien sin bli ødelagt fordi de ikke gir beskjed!! Herregud, folk er ikke tankelesere. Alle er ikke vant med å dra på hytta heller. Noen er vant til å besøke slekt og venner som alltid insisterer på å betale alt og spandere alt. Noen drar på hytter som er milevis fra nærmeste mulighet til å handle inn, og tenker dermed ikke over at de som gjester må handle inn på forhånd. Joda, jeg er enig i at når man drar på hyttetur som gjest bør man som regel forstå at man er med på å bidra. Men jeg er oppegående mok til å forstå at ikke alle kan disse uskrevne reglene! Noen har aldri vært på hyttetur. Noen eier ikke folkeskikk. Noen tenker seg bare ikke om før det er for sent. Og da nytter det ikke at dere sitter som sure kjerringer i etterkant og klager over hvor fælt dere fikk det. Gi nå for pokker beskjed!! Når dere inviterer folk på hytta deres; gjør det klart at det handler om å spleise på maten. "Har dere lyst å bli med på hytta vår denne helga, så kan vi ta med litt mat hver slik at det ikke blir for mye for vhver av oss å drasse på?" "Kanskje vi kan gjøre i stand til noe koselig på kvelden?" ER det så sabla vanskelig? Sukk, ja nå ble jeg irritert. Man har all rett til å forvente ting, men da syns jeg man kan gjøre det tydeliug at man forventer noe også! Folk er forskjellige, vi er oppdratt forskjellig og vi har forskjellige erfaringer - da er det UMULIG å forvente at alle tenker likt som deg. Gi beskjed på forhånd - problem løst.
Fat Sally Lee Skrevet 8. august 2008 #16 Skrevet 8. august 2008 Jeg synes faktisk ikke vanlig folkeskikk bør opplyses om. Jeg ringer heller ikke gjestene mine for å si at de må dusje før de kommer, ikke spytte på gulvet og ta av seg skoene innendørs.
Gjest hytteeier Skrevet 8. august 2008 #17 Skrevet 8. august 2008 Etter å ha hatt noen besøk på hytta mi, måtte jeg sette meg ned i tenkeboksen og finne ut noen enkle regler som gjelder for MIN hytte. Alle er forskjellige og hytter/feriesteder er forskjellige de også. For å ta et eksempel; på min hytte har jeg ikke anledning til å oppbevare ferskmat særlig lenge. Og da blir det helt feil hvis folk kommer drassende med masse middagsmat, som enten må i frysen eller i kjøleskap. (Jeg har kun et lite kjøleskap). Dette kan ikke folk vite på forhånd, uten at jeg gir beskjed og forteller dem om hvordan stoda er. Og som sagt her før, noen er ikke vant med hytteliv og vet ikke hva som gjelder på min hytte. Så jeg har laget et oppslag i hyggelige formuleringer, der jeg forteller hva som må gjøres/ikke gjøres. Når de ringer/vi avtaler at de skal komme, så forklarer jeg også problemet med oppbevaring av mat etc., og sier kanskje noe sånt som: "jamen da lager jeg det og det på fredagen og så kan dere lage noe annet på lørdagen". Litt forutsigbarhet og litt informasjon kan redde hele ferien.
Gjest Kaya83 Skrevet 8. august 2008 #18 Skrevet 8. august 2008 Alle mennesker med bare et lite snev av intelligens og sosiale antenner burde forstå at man bidrar til mat, drikke og snacks når man er invitert på hyttebesøk til noen.. Det skal ikke være nødvendig for hytteeieren å verken påpeke eller hinte til dette.. I tillegg syns jeg det er på sin plass å ta med en gest til vertskapet, en god flaske vin, whiskey, cognac, et spill.. Et eller annet.. Og å hjelpe til med oppvask og sånn er også en selvfølge.. Og man tar med eget sengetøy og egne håndklær selvfølgelig..Det koster jævlig mye penger i året å ha hytte, og i tillegg blir man rent ned av gjester som nærmest inviterer seg selv på tur.. Er man så heldig å bli invitert, så bør man gjøre såpass ut av det at man ikke ødelegger ferien til hyttefolket i ren egoisme..
Cuba Skrevet 8. august 2008 #19 Skrevet 8. august 2008 Det virkelige problemet her er ikke hvem som kjøper hva, men at du har kjøpt hytte i Sverige!!!! Jeg må bare spør; hvorfor er det et problem?
*Frøken Fryd* Skrevet 8. august 2008 #20 Skrevet 8. august 2008 For meg som gjest hadde det vært en selvfølge å ha med ting og bidra. Handler vi inn sammen, betaler jeg halvparten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå