Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Hvis man er voksen - 35 år - og ikke kan lage annen mat enn smøre brødskiver..., er man da tilbakestående på et vis?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Hvis man er voksen - 35 år - og ikke kan lage annen mat enn smøre brødskiver..., er man da tilbakestående på et vis? Kanskje man er karrierekvinne? Jeg leste et intervju med en singel kvinnelig politiker som nesten alltid hadde tomt kjøleskap. Hun spiste jo uansett aldri hjemme.
Gjest virvelvind Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 (endret) Det ble dobbelpost, vet ikke hvordan man sletter på dette forumet :S Endret 7. august 2008 av virvelvind
Gjest virvelvind Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Tilbakestående er kanskje å ta litt vell hardt i, men tja, om man ikke klarer å koke spagetti en gang så er det noe som ikke helt stemmer.
Skravla Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Det ble dobbelpost, vet ikke hvordan man sletter på dette forumet :S Man kan ikke slette poster i dette forumet.
Vera Vinge Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Nei, det trenger man ikke å være. Men mange utviklingshemmede klarer ikke å lage annen mat enn brødskiver.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Fordi man ikke har lært eller prøvd, eller fordi man faktisk virkelig ikke greier å koke egg, spagetti osv? Noen har veldig liten interesse for og kunnskap om matlaging, noe jeg tror har med generasjoner/oppvekst og tilbud av ferdigvarer i butikken å gjøre, men det betyr jo ikke at man ikke er i stand til å lære noe. Andre igjen har ulke spiseforstyrrelser eller andre lidelser som gjør dem lite matglade. Uansett måler man vel psykisk utviklingshemming etter flere kriterier.
The Kitten Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Hvis man er voksen - 35 år - og ikke kan lage annen mat enn smøre brødskiver..., er man da tilbakestående på et vis? Nei.
The Kitten Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Kanskje man er karrierekvinne? Jeg leste et intervju med en singel kvinnelig politiker som nesten alltid hadde tomt kjøleskap. Hun spiste jo uansett aldri hjemme. Det er ikke det samme som at hun ikke kan lage mat.
Alice Ayres Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Det er ikke det samme som at hun ikke kan lage mat. Gjorde meg akkurat den samme tanken.
Alice Ayres Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Hvis man er voksen - 35 år - og ikke kan lage annen mat enn smøre brødskiver..., er man da tilbakestående på et vis? Jeg tenker at man er mer lat enn noe annet.
Gjest Raptuza Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 Mi svigermor er "jobbekvinne" og kan ikkje laga skikkeleg mat. Til bursdagar bruker ho et halvt tusen på bakerikake då ho ikkje gidd laga noko sjølv. Eg syns det er sløsing. Ho er ikkje velståande på nokon måte.
The Kitten Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Gjorde meg akkurat den samme tanken. Great minds think alike.
Fat Sally Lee Skrevet 7. august 2008 #16 Skrevet 7. august 2008 Tja... Hvis du virkelig ikke klarer å koke et egg, lage en suppe, bake et brød etc. etter oppskrift, kan du vel kalles litt... dum, om ikke utviklingshemmet. Men hvis du rett og slett ikke har noen interesse og lyst til å gjøre det, er du ikke dummere enn noen andre, du har bare andre interesser og prioriteringer. Det er stor forskjell på å ikke klare og å ikke ville.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #17 Skrevet 8. august 2008 Man er ikke psykisk utviklingshemmet bare fordi man ikke har lært en ting.
Gjest Sativa Skrevet 8. august 2008 #18 Skrevet 8. august 2008 Utviklinshemming er kjennetegnet av forsinket eller mangelfull utvikling av evner og funksjonsnivå. En psykisk utviklingshemmet person har svekkede kognitive, språklige, motoriske og sosiale ferdigheter. Som du ser er det ikke nok å ikke kunne lage mat. Sånn generelt sett regnes personer med en IQ på 70 eller mindre for utviklingshemmet. Jeg kjenner mange utviklingshemmede, og mange av dem er svært flinke til å lage mat, mens andre ikke ordner brødskivene engang.
Gjest Casey Skrevet 8. august 2008 #19 Skrevet 8. august 2008 Hvis man er voksen - 35 år - og ikke kan lage annen mat enn smøre brødskiver..., er man da tilbakestående på et vis? Ja, det synes jeg. Og det er ingen unnskyldning å være "karrierekvinne". Å kunne lage enkle matretter inngår i vanlig oppdragelse og sivilisasjon, spesielt hvis man er karrieremann eller karrierekvinne. Kjekt å spise ute, men det betyr ikke at man ikke bør kunne lage mat selv.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 8. august 2008 #20 Skrevet 8. august 2008 Blir stadig forbauset over ordet "kan" i forbindelse med matlaging. Det krever da ingen kunnskap. Kan man ikke utenat, så følger man en oppskrift. Enkle, enkle ting har jo de fleste lært "utenat", som å koke egg. Det kunne jeg ikke da jeg var 10 år, og teoretisk sett kunne jeg ha gått opp til nå uten å ha lært meg det, og fremdeles vært funksjonsfrisk. Du får faktisk oppskriftsbøker der det står hvordan egg kokes. Så nei, du er ikke utviklingshemmet fordi du ikke har lært deg ting. Jeg lager ikke mat fordi jeg er lat, men det trenger ikke å ha noe med latskap å gjøre heller, men lyst, prioritering, tid osv. Jobbet forøvrig sammen med ei psykisk utviklingshemmet jente en gang. Hun var kokk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå