flYflax Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Jeg var på besøk hos ei vennine med et lite barn og hun fortalte stolt at ungen hadde begynt å snakke og sa mamma... Midt under en samtale ble hørte jeg at ungen dreiv og bablet med seg selv og hun ble helt i hundre og spurte om jeg hadde hørt at barnet hadde sagt mamma og ball... Jeg bare nikket pent og smilte og kommenterte så flink barnet er, mens jeg helt ærlig hørte bare pludring og ikke noen ord. Når begynte ungen din å babble for seg selv med ord og lyder og når sa den sitt første ord? (Som ut verdenen også hørte..)
Gjest imli Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Jeg innbiller meg at bebisen min sier mamma noen ganger jeg Men det må man nok være mor til ungen for å høre!
Stor sommermage Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Det er jo bra at en mor er positivt innstilt til ungen. Det motiverer sikkert barnet til å snakke mer og mer.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Da hun var 8 mnd sa hun pu (pus) og heste (hest).
ehu Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Min første sto i senga si og prøvde tydelig å rope på meg med "Mam" da han var 6 mnd. Han var 8 mnd da han sa "Mamma" fullt ut og 10 mnd da han sa"Pappa". Hadde vel rundt 20 såkalte ord som vi foreldre forsto meningen av ved 1 års alder, f.eks. "ys" for lys o.l. Mine var ikke særlig tidlig med å prate....................
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 Jeg var på besøk hos ei vennine med et lite barn og hun fortalte stolt at ungen hadde begynt å snakke og sa mamma... Midt under en samtale ble hørte jeg at ungen dreiv og bablet med seg selv og hun ble helt i hundre og spurte om jeg hadde hørt at barnet hadde sagt mamma og ball... Jeg bare nikket pent og smilte og kommenterte så flink barnet er, mens jeg helt ærlig hørte bare pludring og ikke noen ord. Når begynte ungen din å babble for seg selv med ord og lyder og når sa den sitt første ord? (Som ut verdenen også hørte..) Hvorfor unger skulle starte med å si "mamma" er over min forstand. Det må jo være fordi moren sitter å trene på det. Mitt barn kunne hele bæ bæ lille lam, månedsvis før det var aktuelt å rope på mamma. kanskje fordi hun hadde en tante som passet henne. bæ, bøø, pøhh (i riktig setting), og annet morsomt kom i 6-7 mnd alderen. "mamma" kanskje 9-10 mnd, husker ikke. omtrent samtidig med at hun begynte å reflektere over at jeg var utenfor synsvidde. mamamam og papapap er lette uttrykk og derfor tror ofte foreldre at ungene sier mamma el pappa, når de egentlig bare babler i vei for å prøve ut hvordan man lager lyder.
Polly Ester Skrevet 8. august 2008 #7 Skrevet 8. august 2008 Tror minste min sa "do" som første ordet, jeg... og det var fordi jeg alltid sa ifra når jeg skulle på do men kommer snart tilbake... og mamma og pappa var ord som kom leeeeenge etterpå... Og jeg tror litt som gjest over her; at barn sier mamamama og papapapa fordi det er lyder de prøver ut...
Gjest imli Skrevet 8. august 2008 #8 Skrevet 8. august 2008 Mamma er som regel første ord fordi det er lett å si, ikke fordi mor trener ungen på det! Så tidlig vet jo ikke ungen hva den sier, bare lager lyder, men noen av lydene blir jo ord selv om ungen ikke er klar over det selv
sommerglede Skrevet 9. august 2008 #9 Skrevet 9. august 2008 mitt barn er 12 mnd og sier tydelig mamma, babba (pappa) bæ og mø...... og jeg er stolt som bare det:)
sommerglede Skrevet 9. august 2008 #10 Skrevet 9. august 2008 Mamma er som regel første ord fordi det er lett å si... her sa pjokken ¨babba (pappa) først....
Sirena Skrevet 9. august 2008 #11 Skrevet 9. august 2008 (endret) Er nok mange mammaer og pappaer som omtaler seg selv som mamma og pappa for barna: "kom til mamma", "se på mamma", "mamma skal hjelpe deg", "mamma må spise litt" osv. Selv om mmm-lyder kanskje er noe av det tidligste en baby presterer (min første sa øøøø som den første klart tydelige lyden hun lekte seg med), tror jeg ikke at mammamm betyr noe annet enn nettopp mamma. Endret 9. august 2008 av Sirena 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå