Gjest Odense Skrevet 7. august 2008 #1 Del Skrevet 7. august 2008 Er det noen som kan anbefale noen spess. katte raser som allergikere kan eie? Det må i så fall vere en type katt som har svært kort pels og som røyter lite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Del Skrevet 7. august 2008 Det er faktisk ikke pelsen man reagerer på, men kattens spytt og vel også midd som trives i pelsen/på huden til katten. Sibirkatt (som er langhåret og likner endel på skogkatt) regnes som allergivennlig, det samme gjør kanskje sphynx? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 7. august 2008 #3 Del Skrevet 7. august 2008 Heisann! Vil bare rette deg på et punkt. De fleste som er allergiske mot katter, er ikke allergiske mot hårene i pelsen, men flass på huden til katten. Så sånn sett har det ingenting å si om katten er langhåret eller ikke. Eller om den er naken. Allergikere blir også "vant" til katten etterhvert. Hvor lang tid det tar, kan variere, men om en allergisk person har en egen katt, blir han/hun vant til denne, og vil ikke reagere like mye på den som hvis han/hun for eksempel skulle kose med nabokatten. Om man derimot er borte fra katten en stund (ved reiser, etc), må man gjerne gjennom tilvenningsfasen på nytt. Men over til spørsmålet ditt. Det er en katterase (husker dessverre ikke navn) som er blitt avlet frem for at allergikere skal kunne ha katt også. Eller kanskje det egentlig ikke var grunnen, uansett, om du søker på nettet finner du nok informasjon. For noen år siden var det opptil flere års ventetid for å få en slik katt, men ventetiden har kanskje gått ned nå. Etter et raskt søk fant jeg denne siden: http://www.aftenposten.no/dyr/article1470679.ece Du kan jo søke mer, finnes mye informasjon når du vet hva du leter etter. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 7. august 2008 #4 Del Skrevet 7. august 2008 Sibirkatten anses for å være allergivennlig, man tror det er fordi den mangler et protein i kroppen. Jeg er selv allergiker, men kan koooose med disse kattene uten problemer! :) Her finner du mer informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisu Skrevet 9. august 2008 #5 Del Skrevet 9. august 2008 Sibirkatten anses for å være allergivennlig Naboen min er superallergisk og tåler ikke min huskatt. Men selv har hun en sibirkatt og det går veldig fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 9. august 2008 #6 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg har selv sibirkatt og er katteallergiker, men det er ikke sånn at den er et allergivennlig alternativ for alle! Det kommer an på hva slags katteallergi det er man har det. Det stemmer at generelt så har sibiren mindre av det proteinet som oftest utløser allergireaksjoner hos katteallergikere.(fel-d1) Men det er veldig mange som reagerer på andre proteiner hos katt (fel-d4 for eksempel) som sibiren har like mye av, og kanskje mer enn andre katter. Jeg har opplevd katteallergikere som har hatt veldig kraftige reaksoner på min sibir, og noen som har reagert mye mindre enn vanlig. Selv har jeg stabilisert meg på et nivå der jeg tåler katten godt, og kjenner lite til allergien. Selv om pus nå får lov til å komme og legge seg i senga vår om natta når han har lyst til det. Btw; er man først allergisk mot et dyr vil både urin, flass og spytt utløse allergiske reaksjoner i varierende grad. Det er selve proteinet som finnes i alle kroppsvæsker og i hele dyret som er årsaken til allergien. Men har man astma, eksem el.likn vil det avgjøre hva man får mest problemer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 10. august 2008 #7 Del Skrevet 10. august 2008 Det er sant, jeg har selv vært og testet flere ganger hos folk som har Sibirkatt. Jeg kan kose og leke med kattene uten å få de vanlige allergiske reaksjonene mine, men blir litt tungpustet etter en stund. Jeg har også fått litt kløe og snørr i etterkant, flere timer etter at jeg har vært i kontakt med kattene. Flere allergiske Sibirkatteiere forteller jo også om at feks sandkassa er et sted hvor de får ekstra reaksjoner, samt når man har kattunger. Ønsker meg en kur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #8 Del Skrevet 11. august 2008 Rasen REX er den uten hår!Nydelig og kjempegod pusekatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 11. august 2008 #9 Del Skrevet 11. august 2008 Rasen REX er den uten hår!Nydelig og kjempegod pusekatt! Nei, Rex har veldig, veldig kort bølget pels. Sphynx er den hårløse. Tror ikke den er no godt valg for en allergiker forresten. Man får flasset rett i fleisen (ingen pels som hindrer det i å flakse rundt), og pusen må være inne hele året omtrent. Anbefaler en langhåra katt med underull, som bare røyter et par ganger i året. Og som får gå ut sånn at man kan droppe dokasse. (ja, vet det er fy - men det hjelper på allergien). Om det er en norsk skogkatt, maine coon eller sibirkatt tror jeg personlig ikke betyr noe fra eller til. Men jeg kjenner oppdrettere som har drevet med norsk skogkatt, og måtte slutte på grunn av allergi. Og som nå avler sibirkatt uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
øyenstikker Skrevet 11. august 2008 #10 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg har en devon rex. Den har kort bolget/krøllet pels. Min samboer er hyprallergisk mot katt, men tåler denne. Det gjør også tantebarnet hans, som og er hyperallergisk. MEN, en må teste dette ut først, for det er veldig induviduelt om en reagerer eller ikke fordiom katten er "allergivennlig" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 23. august 2008 #11 Del Skrevet 23. august 2008 Når jeg var 6 år, kjøpte vi en Cornish Rex, Mamma som har katteallergi reagerte ikke på denne da pga at den blandt annet ikke røytet så mye. Desverre har dette blitt endret nå som katten er 12 år. Det går greit å ha den rundt seg og kose litt med den så lenge du ikke begraver hodet i pelsen dens. Vel og merke er dette en engelsk cornish rex, så den har litt mere hår enn de amerikanske, som er mest populær i dag:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_marit_* Skrevet 27. oktober 2008 #12 Del Skrevet 27. oktober 2008 Heisann! Vil bare rette deg på et punkt. De fleste som er allergiske mot katter, er ikke allergiske mot hårene i pelsen, men flass på huden til katten. Så sånn sett har det ingenting å si om katten er langhåret eller ikke. Eller om den er naken. Allergikere blir også "vant" til katten etterhvert. Hvor lang tid det tar, kan variere, men om en allergisk person har en egen katt, blir han/hun vant til denne, og vil ikke reagere like mye på den som hvis han/hun for eksempel skulle kose med nabokatten. Om man derimot er borte fra katten en stund (ved reiser, etc), må man gjerne gjennom tilvenningsfasen på nytt. Men over til spørsmålet ditt. Det er en katterase (husker dessverre ikke navn) som er blitt avlet frem for at allergikere skal kunne ha katt også. Eller kanskje det egentlig ikke var grunnen, uansett, om du søker på nettet finner du nok informasjon. For noen år siden var det opptil flere års ventetid for å få en slik katt, men ventetiden har kanskje gått ned nå. Etter et raskt søk fant jeg denne siden: http://www.aftenposten.no/dyr/article1470679.ece Du kan jo søke mer, finnes mye informasjon når du vet hva du leter etter. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_marit_* Skrevet 27. oktober 2008 #13 Del Skrevet 27. oktober 2008 Astmainfo.no sier dette om hva allergikerne reagerer på hos katter: "Allergistoffer hos hunder og katter utskilles i dyrets spytt og urin. Katten er som du vet nøye med å slikke pelsen hyppig og smører derved stoffene over hele kroppen. Når dyret senere rister seg oppstår det en usynlig, men virksom sky av allergistoffer". ...Altså ikke pels eller flass, men spytt og urin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå