Gå til innhold

Er dette et skambud?

Anbefalte innlegg

Gjest Huskjøper
Skrevet

Jeg vurderer å by på en enebolig hvor taksten er 2,1 mill, lånetaksten (antatt markedsverdi) er 1,8. Huset ligger i en småby, og det har ligget ute for salg siden april i år. Generellt blir eneboliger solgt relativt raskt i denne byen, selv etter renteøkning osv. Grunnen for at dette huset ikke er solgt er mest sannsynlig mistanke om mulig fuktdannelse i et bad i 1. etasje - altså ingenting som er påvist ved takstering.

Jeg kunne tenke meg å legge inn et bud på maks 1,9 - samtidig har jeg i bakhodet at det kanskje rett og slett er frekt å by 200' under takst... Ikke at jeg skal bli bestevenner med selger, men...ja...

Hvordan er dette med "skambud" - vil et bud på 1,9 i denne sammenhengen være helt hårreisende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De meglere vi har snakket med har sagt at man alltid må ta høyde for at taksten kan avvike + - 10%, altså over 200 000 i ditt tilfelle. Når eneboligen dessuten har ligget ute så lenge er det slett ikke skambud, det tyder jo på at ingen er villig til å gi så mye. Prisene har jo også sunket siden april. Jeg hadde sikkert dristet meg til å prøve enda laver t.o.m....

Skrevet

Jeg synes du kan legge inn et bud på 1,8 (lånetaksten).

Skrevet

Hei.

Jeg hadde glatt lagt inn et startbud på 1700000,-.

Hvis de hadde sagt nei kunne jeg gått opp 50000,- et par ganger til jeg var oppe i max 1800000,-

Hvis fortsatt nei, hadde jeg gitt de et par dager på det budet og kansje de hadde gitt seg da :)

Det er kjøpers marked for tiden, og i allefall det huset som har ligget ute siden april..

Så teoretisk sett har nok huset gått ned i verdi siden april. ganske mye...

Mem du kan legge inn hvilket bud du vil , kjøper får ikke vite hvem du er uansett..

Helt til du blir den nye eieren da ;)

Lykke til :)

Gjest Huskjøper
Skrevet

Og mens jeg har grublet i ettermiddag er prisantydningen satt ned til 1.990 000 - men ikke satt opp ny fellesvisning.

Hmm...

Skrevet

Jeg stemmer med de andre. Jeg ville nok også startet på 1,7. Lånetakst er bankens vurdering av boligen, og som andre påpeker så har jo prisene sunket.

Det er ikke noe farlig å legge inn et skambud. Jeg kjenner to personer som har fått hus eller leilighet på den måten, og vi fikk vårt hus til godt under takst (selv om jeg ikke ville kalt det et skambud).

Hvis du derimot ofte er på visninger og legger inn skambud og aldri går noe høyere, så vil kanskje meglerene kjenne deg igjen etterhvert og slutte å ta deg seriøst.

Skrevet

Jeg støtter de andre. By 1.7. Om selgeren takker nei, be ham komme med et motbud til deg. Det vil sikkert bli på 1.9. By da 1.8 og si du ikke går høyere.

I verste fall må du ut med 1.850, men har du is i magen kan huset bli ditt for 1.750... Bare spill kortene dine riktigst mulig :) Prisene går stadig nedover, og neste uke settes kanskje renten opp igjen ;)

Gjest Cr@sh i.i.
Skrevet

Jeg støtter også de andre i å begynne på 1,7. Det eneste man kan få er nei...

Vet du forresten om de har fått noen bud tidligere?

Skrevet
Mem du kan legge inn hvilket bud du vil , kjøper får ikke vite hvem du er uansett..

Dette er bare tull, selgeren får alltid vite hvem som har lagt inn bud :)

Skrevet
Dette er bare tull, selgeren får alltid vite hvem som har lagt inn bud :)

Ja da.

Jeg solgte nettopp et hus.

Ble hele tiden orientert bra om budgiverne.

Skrevet
Ja da.

Jeg solgte nettopp et hus.

Ble hele tiden orientert bra om budgiverne.

Ja.. har solgt masse hus selv, har bare aldri spurt om hvem som bydde..

Glemte det i farten...

Men det stemmer ja....

Lagt inn bud TS??

Skrevet

Skambud er kun noe som eksisterer i folks fantasi. Og hvem skal du redde... Du er ute etter å kjøpe leilighet/hus selv.

Ville nok ikke ha lagt ut et bud på mer enn 1, 5 kanskje 1,4 til og med.

Prisene er nok en gang på vei nedover. Og i følge Aftenposten vil de synke ennå mer til neste år.

Gjest Gjest_Emma_*
Skrevet

Da jeg ble budt 2 mill for min selveierleilighet takster til over 3 mill - i fjor - anså jeg det som et skambud og ble faktisk fornærmet. ÉN MILLION i differanse...

Nå er jeg ingen erfaren boligkjøper, men 1,7 høres helt greit ut i disse nedgangstider.

Skrevet

Man kan jo selvsagt legge inn så lavt bud man vil, men man må jo være litt realistiske. Å legge inn bud på 30% under taskt gjør vel ikke annet enn å irritere selger.

Skrevet

Og hva så om man irriterer selger? Selger er vanligvis ikke en venn eller familie.

Hvis selger er presset for tid og penger og ingen andre bud, er det kanskje pa tide og profitere litt som kjøper.

Ingen grunn til og bli fornærmet.

Skrevet
Og hva så om man irriterer selger? Selger er vanligvis ikke en venn eller familie.

Hvis selger er presset for tid og penger og ingen andre bud, er det kanskje pa tide og profitere litt som kjøper.

Ingen grunn til og bli fornærmet.

Skjønner heller ikke problemet med å "irritere" selger så lenge selger ikke er venn/familie.

Jeg ville startet med å by meget lavt, i hvertfall ikke over 1,7! Det kan være selger velger å bli sittende med huset, men hvis selger er avhengig av å få solgt, og huset har stått siden april, har du jo gode muligheter til å få kjøpt godt under takst.

Skrevet

Jepp, hvis prisantydningen er satt ned, så ville jeg startet på 1,6 jeg.

Jeg kan fortelle om en bolig jeg var interessert i. Prisantydning var 2,190 - noe jeg aldri har råd til. Men boligen var kjempefin, og ukene gikk uten noe salg, kanskje et par mndr. Megler spurte om jeg ville by, men jeg sa at "nei, jeg har ikke råd til så mye, hvis jeg skal by det jeg har råd til så blir dere bare fornærmet." Megler lurte på hvor mye jeg hadde råd til, og jeg sa at min grense er 1,7 - men dette er altså ikke et bud. Nei, det var litt lavt, sa megler.

Et par uker senere ringte megler tilbake igjen. Nå var prisantydningen satt ned til 1,990 - og de lurte på om jeg ville by. Da la jeg inn 1,7 - og de fikk raskt en annen på banen så vi kriget noen timer og den andre fikk kjøpt boligen for 1,850.

Jeg minner om at første prisantydning var 2,190.

Dette var altså i februar, mens markedet var litt bedre enn nå.

Jeg ville derfor startet lavere enn 1,7 hvis jeg var deg.

Skrevet

Nå leser jeg hovedinnlegget på nytt, og ser det om mulig fukt. Da ville jeg ihvertfall ikke bydd mye, nei.

Men er det ikke mulig å finne ut av dette helt sikkert på forhånd? Du kan leie inn en fagmann til å undersøke dette for deg. Det kan koste en tusenlapp eller to, men vil være verdt det.

Om fagmannen din finner ut at alt er i orden, så holder du kjeft om det og legger inn lavt bud pga denne mulige mistanken. Finner han ut at det er fukt, ja da er det bare å kjøre fram denne opplysningen.

Forresten, det er sannsynligvis fukt der. Hvis det ikke var det, ville nok megler sørget for å konstatere det helt sikkert og dermed kunne oppnå høyere pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...