Far til 2 Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Det er ingen tvil om at foreldre til en viss grad er ansvarlig for barnas ødeleggelser om dette er gjort med vilje. Jeg er imidlertid likevel usikker på om foreldre i Norge hadde vært ansvarlig for 150.000,- om heisen stoppet/gikk istykker. For det første setter jeg spørsmålstegn ved om det kan bevises at barnet har kastet seg mot veggen i heisen. For det andre setter jeg spørsmålstegn ved om det kan bevises at dette ble gjort FØR heisen stoppet (dvs at barnet kastet seg mot veggen fordi det ble redd). Og om en setter det på spissen (ref amerikanske "standarder"), så står det vel ingenting i heisen om at en må stå stille . En annen ting er om det er logisk å kaste seg mot veggen. Hva mener dere andre om tilfeller som dette. Bør foreldrene være økonomisk ansvarlig for så store beløp pga skader som EVENTUELT har oppstått pga barnets oppførsel i heisen ?
Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Hvordan i alle dager skal man mene at barnet ødela heisen fordi han gynget i den? Hvordan gynger man i en heis? Jeg har heisskrekk som det holder, men om en heis faktisk kan stoppe fordi man gynger i den så blir jeg hvertfall redd..
viren Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 (endret) I denne konkrete saken mener jeg at heisen burde tåle at et så lite barn får den til å gynge. Når det gjelder norske regler kan foreldrene bli ansvarlige hvis de (foreldrene) har vært uaktsomme (feks mangel på tilsyn). Hvis barna har voldt skaden forsettlig eller uaktsomt kan foreldrene bli ansvarlige for opp til 5000 nkr. Endret 7. august 2008 av viren
Villa2000 Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Nå har jeg ingen ide om hva slags heis dette gjelder, men da jeg var mindre, ca 11-12 år så likte jeg og kompisen min å hoppe i heisen for å få den til å stoppe. Er usikker på om man kan få til det samme ved å "gynge" den (hvordan nå i alle dager det er mulig!?). Dersom han kastet seg mot veggen eller døra så kan det være mulig at nedfallet har stoppet heisen. Men hvorfor skal foreldrene være skyldig i å betale? Jeg husker det var en diskusjon tidligere der men spurte om man måtte betale dersom barnet hadde skrapet opp en bil og da ble konklusjonen at foreldrene ikke var økonomisk ansvarlig. Moralsk sett så vil de fleste foreldre ordne opp i det, men lovmessig så var det ikke noe som kunne presse dem til å betale. Dersom dette stemmer så er det merkelig at det er andre lover som gjelder her.
ToveM Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 En liten 7 åring kan umulig være ansvarlig for at en heis stopper, uansett hvor mye han hopper og gynger
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Det er ingen tvil om at foreldre til en viss grad er ansvarlig for barnas ødeleggelser om dette er gjort med vilje. Hvordan begrunner du egentlig det? Jeg synes ikke foreldrene er ansvarlig for barnas ødeleggelser. For det første kontrollerer ikke foreldrene barnas handlinger. Barna er egne individer. For det andre har foreldrene, i motsetning til hva foreldre med veltilpassede barn gjerne liker å innbille seg, ganske lite å gjøre med hvordan barnet utvikler seg. I Norge er foreldrenes juridiske erstatningsansvar satt til et ganske beskjedent beløp. Slik at det ville ikke vært aktuelt å kreve norske foreldre for skadeserstatninger i størrelsesorden 150 000 kroner. Og det synes jeg egentlig er veldig greit.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Hvordan begrunner du egentlig det? Jeg synes ikke foreldrene er ansvarlig for barnas ødeleggelser. For det første kontrollerer ikke foreldrene barnas handlinger. Barna er egne individer. For det andre har foreldrene, i motsetning til hva foreldre med veltilpassede barn gjerne liker å innbille seg, ganske lite å gjøre med hvordan barnet utvikler seg. I Norge er foreldrenes juridiske erstatningsansvar satt til et ganske beskjedent beløp. Slik at det ville ikke vært aktuelt å kreve norske foreldre for skadeserstatninger i størrelsesorden 150 000 kroner. Og det synes jeg egentlig er veldig greit. Hvem synes du burde være ansvarlig for barnas ødeleggelser da? Hvis f.eks. et barn forvolder skade på noe du eier, la oss si til en verdi av kr. 70.000,-, hvem synes du skal betale for det? Synes du det er helt ok at du må betale for skaden selv?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #8 Skrevet 8. august 2008 Hvem synes du burde være ansvarlig for barnas ødeleggelser da? Dette er en fallgruvelogikk. Hvorfor må egentlig noen være ansvarlig for et barns handlinger? Har du store verdier som kan ødelegges av barn er det veldig lurt med forsikring. Noe som faktisk er veldig lurt uansett.
Gjest ??? Skrevet 8. august 2008 #9 Skrevet 8. august 2008 Dette er en fallgruvelogikk. Hvorfor må egentlig noen være ansvarlig for et barns handlinger? Har du store verdier som kan ødelegges av barn er det veldig lurt med forsikring. Noe som faktisk er veldig lurt uansett. Og hva lærer barnet av det? Jo, det er helt greit å ødelegge ting for eieren får jo igjen på forsikringen likevel, så erre så nøye a.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #10 Skrevet 8. august 2008 Det er lett å få en heis til å stoppe ved å gynge i den. Enkelte heiser i hvert fall. Men med mindre denne 7-åringer er ekstremt overvektig burde han ikke være tung nok til å få det til. Kan ikke tro det funker med en person på under 30-40 kilo...
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Og hva lærer barnet av det? Jo, det er helt greit å ødelegge ting for eieren får jo igjen på forsikringen likevel, så erre så nøye a. Barn har ingen forståelse av konseptet penger. Barn lærer ikke noe som helst av at foreldrene må betale i dyre dommer.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 Dette er en fallgruvelogikk. Hvorfor må egentlig noen være ansvarlig for et barns handlinger? Har du store verdier som kan ødelegges av barn er det veldig lurt med forsikring. Noe som faktisk er veldig lurt uansett. Ok - hvem skal være ansvarlig for egenandelen da? Og hva er store verdier? For mange kan det være surt å få ødelagt det du ikke anser soms tore verdier også - hvem er ansvarlig for det?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 Og hva lærer barnet av det? Jo, det er helt greit å ødelegge ting for eieren får jo igjen på forsikringen likevel, så erre så nøye a. Milde himmel. Når det gjelder temaet forsikring, så er det da ikke snakk om at barnet skal lære, men at den skadelidte skal få dekket sitt tap. Så gjenstår det å få avklart hvem som skal dekke egenandelen, mend et har jeg spurt om i forrige innlegg - så det kommer sikkert et veldig godt svar på det etter hvert. Jeg synes det er helt merkelig at foreldre ikke forstår de selv er ansvarlig for å dekke skade noen lider pga deres barn - med eller uten loven på sin side. Men enkelte foreldre er dessverre en egen rase og har noen rettigheter litt opphøyet i forhold til oss andre i samfunnet. Og for disse er det dessverre en selvfølge at alle andre skal være ansvarlig for det aller meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå