AnetteR Skrevet 11. august 2008 #41 Skrevet 11. august 2008 Og jeg kjenner folk med separat økonomi som krangler så busta fyker om økonomi likevel. Og jeg og mannen har felles økonomi, og har aldri kranglet en eneste gang om penger... (men så har vi ikke krangla om andre ting heller da, vi diskuterer heller enn å krangle vi) Vi slipper å tenke på fordelinsnøkkel, hvor stor andel av inntekten som skal gå på felleskonto, og om blomster og duker skal dekkes av felles eller den enkeltes. Vi trenger ikke tenke på det engang. Det er frihet for meg. Og frihet for meg er å komme hjem med nye støvletter til 3000 kr uten at han kan løfte et øyebryn. Og frihet for han er tilsvarende ny sykkel... Men det hadde jo ikke gått om vi hadde nok penger til at alt felles gikk greit av seg selv. Han tjener mer, og overfører derfor litt mer og har litt mer til overs på egen kto hver måned. Og vi har vært samboere/gift i 9 år nå uten å ha hatt en eneste diskusjon om penger noen gang. Kunne aldri, aldri tenke meg å smelle alt inn i en konto, da mister jeg litt av friheten min. Trur alle må finne den løsningen som passer en best. Er man personen som lett blir misunnelig når det kommer til penger, krangler man uansett hvor fornuftig fordeling man har. Jeg har gifte venner som har hver sin kto, og gifte venner som har alt felles.
Malama Skrevet 11. august 2008 #42 Skrevet 11. august 2008 Trur alle må finne den løsningen som passer en best. De er vel det hovedpoenget jeg har forsøkt å fremholde hele tiden. At det som åpenbart er "frihet" for enkelte, er ikke det samme for alle. At det som passer for noen, ikke passer for alle. Jeg er meget klar over at vår løsning ikke passer for alle, men vi hadde ikke hatt det bra om vi skulle levd med tvungent delt økonomi, det er kunstig og unaturlig for oss, og passer oss rett og slett ikke. Vi hadde det vel i sånn ca 3 dager etter at vi flytta sammen før vi ga det opp, det fungerte bare ikke. (Jeg syntes det var helt merkelig med min eks også jeg. Vi bodde ikke sammen, det var et avstandsforhold, men for meg var det uansett merkelig å skulle holde styringa på hvem som betalte hva når vi besøkte hverandre. Han var pinling nøyaktig på det. Ja, det var nettopp det, jeg følte det ble pinlig, rett og slett. Jeg passer ikke til separat økonomi)
IrmaAdele Skrevet 11. august 2008 #43 Skrevet 11. august 2008 Sengetøy, gardiner, håndkler og diverse andre ting som er nødvendig pleier vi nok å dele på. I alle fall litt. Og jeg spørr nok om han liker det eller det. Men til syvende og sist er det vel jeg som tar besluttningene. Mest fordi sambo ikke er så veldig opptatt av slik. Når det kommer til alt annet pynteting, blomster og diverse annet kjøper jeg stort sett for mine egne penger. Dette fordi jeg liker slikt og sambo bruker sine penger på ting han liker. Spør nok ofte om han liker det jeg har kjøpt, men det er etter at jeg har kommet hjem og besluttningen allerede er tatt.
Titti72 Skrevet 11. august 2008 #44 Skrevet 11. august 2008 Og jeg kjenner folk med separat økonomi som krangler så busta fyker om økonomi likevel. Og jeg og mannen har felles økonomi, og har aldri kranglet en eneste gang om penger... (men så har vi ikke krangla om andre ting heller da, vi diskuterer heller enn å krangle vi) Vi slipper å tenke på fordelinsnøkkel, hvor stor andel av inntekten som skal gå på felleskonto, og om blomster og duker skal dekkes av felles eller den enkeltes. Vi trenger ikke tenke på det engang. Det er frihet for meg. Ja, til syvende og sist så kommer det an på hvordan man er som person. Er man gnien, eller har dårlig råd, så blir det et problem, for oss andre så er det problemfritt!
Gjest nobilian Skrevet 12. august 2008 #45 Skrevet 12. august 2008 Heia må si jeg blir ganske sjokkert her..mener dere virkelig at det betaler jeg og det betaler han?? Dere bor jo sammen og deler alt men ikke pengene?For å si det sånn her i huset har mi hver sin lønnskonto med 2 kort og her tar mi det kortet som det er penger på å kjøper det mi måtte ønske.Han trenger jo i himmelens navn ikke spørre meg om han kan gå å kjøpe seg en dvd plate!Virker for meg som dere er ganske ego og kansje litt unge?Men for å si det sånn beg det å bli lite penger og noen dager til lønning så bruker mi jo hue begge 2.Alt går jo samme potten uansett og blir det slutt så deler mi det som er.Enkelt og greit!! *** Slik som det dere har det kunne jeg aldri selv ha tenkt meg det. Jeg tjener mer enn henne og har en tiendedel av hennes personlige forbruk. Jeg betaler en betydelig større andel av husholdningsutgiftene, men det som er til overs etterpå disponerer vi hver for oss. Jeg ville faktisk blitt mektig irritert om jeg oppdaget at hun hadde brukt "mine" penger til det jeg ville klassifisert som unødvendige kjøp, det være seg pynt eller annet. Jeg sparer mye av pengene mine med tanke på framtidige ferier o.l., og disse er det stort sett jeg som betaler. Jeg og sambo har litt forskjellig syn på dette med kortvarig og langsiktig glede, hun bruker penger jevnt mens jeg legger til side til større ting. På bakgrunn av det ville det aldri fungert om hun hadde sugerør ned i lommeboka mi. Det er mitt verste mareritt å skulle ha ei dame som brukte så det bare unntaksvis var penger igjen på konto når ny lønn kom.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #46 Skrevet 12. august 2008 Ja, til syvende og sist så kommer det an på hvordan man er som person. Er man gnien, eller har dårlig råd, så blir det et problem, for oss andre så er det problemfritt! Vi er både gniene og har dårlig råd.. Men vi har aldri kranglet om penger. Verken da vi først var samboere og hadde delt økonomi eller nå senere som vi har byttet til fellesøkonomi. Det handler om å være samkjørt og ha de samme økonomiske målene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå