hufsa! Skrevet 7. august 2008 #21 Skrevet 7. august 2008 Ja, ikke alle samboere og gifte har felles økonomi. Man trenger ikke å være umoden av den grunn. For mange handler det nettop om å ikke måtte spørre før man kjøper seg en dvd, eller en veske eller hva man nå har lyst på. Veldig mange par krangler om nettop dette med økonomi, og det virker som de fleste par er fornøyd med et system hvor de har 'mine', 'dine' og 'våre' penger. Hvis det er det som fungerer for dem, og det som skaper minst krangel, hvorfor skulle de ikke få lov til å ha det? Ja, vi bor sammen og deler "alt", men vi har fortsatt våre egne ting. Blandt annet har vi våre egne klær, og mange av bøkene ser vi på som våre 'egne'. Den andre kan selvfølgelig bruke de når den har lyst, man man låner ikke bort eller kvitter seg med, uten å spørre først. For mange handler det ikke om å spørre??men var det ikke akkurat det jeg skrev??Vil jeg ha ei bukse så kjøper jeg den vil han ha ei bukse så kjøper han det!!For meg sier det mest om kjerringene de vil ha sin konto og litt av han sin hehe.sant...oh yes.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #22 Skrevet 7. august 2008 For mange handler det ikke om å spørre??men var det ikke akkurat det jeg skrev??Vil jeg ha ei bukse så kjøper jeg den vil han ha ei bukse så kjøper han det!!For meg sier det mest om kjerringene de vil ha sin konto og litt av han sin hehe.sant...oh yes. Det er ikke alltid det er penger igjen til både en bukse til meg og en til ham på kontoen når man får lyst på den buksa - fordi den andre har kjøpt noe annet allerede, og da kan det være greit at man disponerer hver sine penger som man vil (regner med de aller fleste spleiser på mat, faste utgifter og gjerne litt annet), så man slipper å diskutere alle innkjøp og prioriteringer. Om vi hadde hatt fullstendig fellesøkonomi ville vi definitivt trengt å diskutere flere av "egoinnkjøpene" våre enn det vi gjør pr i dag, så for oss fungerer det ypperlig å ha hver vår konto og ikke nødvendigvis samme sum penger disponibelt til forbruk. Økonomi er et tema vi IKKE krangler om her i huset, så ser ikke hva som er umodent og dumt med å dele på den måten (faste utgifter deles delvis 50/50, delvis etter evne, og ingen av oss føler at den andre er gnien). Jeg har imidlertid full forståelse for at andre par velger å gjøre det annerledes, både separat og fellesøkonomi - alle par er forskjellige og har forskjellige prioriteringer, derfor passer ikke én løsning for alle. (dessuten lurer jeg på om det heter vi og ikke mi skriftlig, eller er det en godkjent sideform? Beklager OT)
Titti72 Skrevet 7. august 2008 #23 Skrevet 7. august 2008 Heia må si jeg blir ganske sjokkert her..mener dere virkelig at det betaler jeg og det betaler han?? Dere bor jo sammen og deler alt men ikke pengene?For å si det sånn her i huset har mi hver sin lønnskonto med 2 kort og her tar mi det kortet som det er penger på å kjøper det mi måtte ønske.Han trenger jo i himmelens navn ikke spørre meg om han kan gå å kjøpe seg en dvd plate!Virker for meg som dere er ganske ego og kansje litt unge?Men for å si det sånn beg det å bli lite penger og noen dager til lønning så bruker mi jo hue begge 2.Alt går jo samme potten uansett og blir det slutt så deler mi det som er.Enkelt og greit!! For mange handler det ikke om å spørre??men var det ikke akkurat det jeg skrev??Vil jeg ha ei bukse så kjøper jeg den vil han ha ei bukse så kjøper han det!!For meg sier det mest om kjerringene de vil ha sin konto og litt av han sin hehe.sant...oh yes. Så du hadde syntes det var helt ok hvis din samboer kom hjem og hadde svidd av 10.000,- på en handletur. På tøy til seg selv. Og du syns sikkert det er utrolig kult å bruke en hel månedslønn KUN på TVsystem? Er jeg umoden hvis jeg ikke ser behovet for å ha nok fiskeutstyr liggende til å dekke en chartervirksomhet. Og at dette faktisk koster 20.000,- tilsammen? Hvis du syns det er ok, så greit. Men jeg tjener mine egne penger, som jeg vil bruke til hva jeg vil, UTEN å måtte tenke på hva min samboer tenker om det. Eller ihverstefall, måtte spørre om lov, til å bruke mine egne penger..... Det trenger ikke å bety at jeg har en finger på min samboers visakort. Det betyr bare at jeg er selvstendig, taransvar for min egen økonomi, og tenker langsiktig!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #24 Skrevet 8. august 2008 Heia må si jeg blir ganske sjokkert her..mener dere virkelig at det betaler jeg og det betaler han?? Dere bor jo sammen og deler alt men ikke pengene?For å si det sånn her i huset har mi hver sin lønnskonto med 2 kort og her tar mi det kortet som det er penger på å kjøper det mi måtte ønske.Han trenger jo i himmelens navn ikke spørre meg om han kan gå å kjøpe seg en dvd plate!Virker for meg som dere er ganske ego og kansje litt unge?Men for å si det sånn beg det å bli lite penger og noen dager til lønning så bruker mi jo hue begge 2.Alt går jo samme potten uansett og blir det slutt så deler mi det som er.Enkelt og greit!! Hva skjer hvis det blir slutt mellom dere..? Hvordan deler dere alt dere har kjøpt sammen? Ikke pokker om jeg vil punge ut for svære flatskjermer, fett anlegg til bilen hans, dyre bildeler, massevis av dvder og cder som han liker, dataspill og det nyeste på playstation og xbox-fronten... Og ikke pokker om han vil betale på mine jentebladabonnementer, dvder og cder som jeg liker, smykker, sminke, klær, vesker og sko til meg, fancy, stilig og dyrt kjøkkenutstyr, pynteputer, bilderammer og krimskrams til huset, samt gardiner som jeg liker å bytte ut nokså ofte. Vi har felles konto for husleie, strøm, dagligvarer, bensin, kino, middager ute og andre "kosedager". Og separat for flatskjermer, dataspill, smykker og klær.
hufsa! Skrevet 8. august 2008 #25 Skrevet 8. august 2008 Det var da veldig og hett det ble her hehe.Neida, men jeg har vært i forhold for en del år siden jeg som vi delte likt.Som hvis han vil ha anlegg tv høytalere så tok jeg gjerne hvitvarer til ca samme pris.delte sengetøy,bestikk og div er jo ikke verre en det..Men nå er jeg ganske lettvinn sånn og har ikke hatt noe styr i ettertid.Kan ikke sitte sånn..hm..den plata bet du,den er din!Man har jo ikke 2 av hver ting så da må jo den andre kjøpe det nytt uansett!Jeg beklager men jeg sjønner ikke problemet..Låner dere penger au av herandre? hm..du skylder meg 400 for at jeg handla 2 ganger på rad av min konto?huff blir for dumt for meg!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #26 Skrevet 8. august 2008 Så lenge vi får tak i det på Rema så går det på fellesen. Ellers er det den som vil ha som betaler. Beste regelen jeg har hørt! (Med unntak av at den lokale Rema'en solgte flatskjermer for en tid tilbake... )
Malama Skrevet 8. august 2008 #27 Skrevet 8. august 2008 Her må jeg si jeg tenker motsatt som deg. Jeg kjøper selv og betaler for det jeg syns er fornuftig. Min samboer syntes ikke det var viktig å ha en liten oppladbar støvsuger, jeg ser hvor utrolig kjekt det er å ha en. Jeg ser ikke 1 god grunn til å kjøpe en Løwe flatskjerm med tilbehør til over 30.000. Han klarer ikke å se på "dårlig" tvbilde..... Han syns det er unødvenfig å bytte ut møbler hjemme, mens jeg syns det er fint å kjøpe nytt bord og reoler til vår nye sofa.... Jeg kan skrive i det uendelige om dette. Vi har forskjellige ønsker, og kjøper selv det vi "trenger". Men hvis vi trenger noe dyrt, så deler vi på utgiften. Forskjellen er kanskje at jeg har en mann som tenker mer på lik linje med meg da... en som er enig i at det er fornuftig å kjøpe en liten oppladbar støvsuger, og som samtidig fint klarer å se på et tv-bilde som er mer enn bra nok uten å koste skjorta. Selv om han ønsker oss en ny tv, og det blir nok også det etterhvert, men som vi ble enige om: først ny bil, få ungen, og se hvordan økonomien stabiliserer seg, så får vi se hvor mye penger vi kan bruke på tv. Vi har vel rett og slett likere prioriteringer enn dere, det er vel derfor det fungerer med felles økonomi for oss. Men alle er forskjelige, og får finne sine egne løsninger, helt klart.
Zzyzx Skrevet 8. august 2008 #28 Skrevet 8. august 2008 Beste regelen jeg har hørt! (Med unntak av at den lokale Rema'en solgte flatskjermer for en tid tilbake... ) Da blir det gjerne problematisk, ja.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #29 Skrevet 8. august 2008 Jeg som jente er mer interessert enn min samboer i forskjellig dill og dall til leiligheten. Pynteting, servise, sengetøy osv osv. Dette er ting vi ikke MÅ kjøpe, men som jeg ofte vil kjøpe likevel. Han bryr seg fint lite, og "trenger" ikke disse tingene. Samtidig så er jo dette til "nytte" for han også; han får det jo fint og koselig rundt seg. Skal slike utgifter deles, eller skal den som har lyst på betale? Jeg er mann og føler egentlig ikke at slike ting er til "nytte" for meg. Jeg ville heller ha rene flater enn "fint og koselig". Imidlertid forstår jeg at jeg har mer elektroniske duppedingser, sportsutstyr og verktøy enn vi også behøver. Hos oss går derfor alt av fellesskapet.
Titti72 Skrevet 8. august 2008 #30 Skrevet 8. august 2008 Forskjellen er kanskje at jeg har en mann som tenker mer på lik linje med meg da... en som er enig i at det er fornuftig å kjøpe en liten oppladbar støvsuger, og som samtidig fint klarer å se på et tv-bilde som er mer enn bra nok uten å koste skjorta. Selv om han ønsker oss en ny tv, og det blir nok også det etterhvert, men som vi ble enige om: først ny bil, få ungen, og se hvordan økonomien stabiliserer seg, så får vi se hvor mye penger vi kan bruke på tv. Vi har vel rett og slett likere prioriteringer enn dere, det er vel derfor det fungerer med felles økonomi for oss. Men alle er forskjelige, og får finne sine egne løsninger, helt klart. Jeg og min smboer tenker for det meste likt. Men vi har forskjellige hobbyer, som drar med seg mange utgifter. Vi har alt vi trenger, og mere til, og god økonomi, så derfor har vi råd til å ta de personlige valgene som vi gjør. Hadde vi trengt bil, så hadde vi ikke brukt penger på alt annet. Vi har både bil og motorsykkel, og 2 firmabiler, så de store utgiftene slipper vi unna.
lillede Skrevet 9. august 2008 #31 Skrevet 9. august 2008 Heia må si jeg blir ganske sjokkert her..mener dere virkelig at det betaler jeg og det betaler han?? Dere bor jo sammen og deler alt men ikke pengene?For å si det sånn her i huset har mi hver sin lønnskonto med 2 kort og her tar mi det kortet som det er penger på å kjøper det mi måtte ønske.Han trenger jo i himmelens navn ikke spørre meg om han kan gå å kjøpe seg en dvd plate!Virker for meg som dere er ganske ego og kansje litt unge?Men for å si det sånn beg det å bli lite penger og noen dager til lønning så bruker mi jo hue begge 2.Alt går jo samme potten uansett og blir det slutt så deler mi det som er.Enkelt og greit!! Heisann..kunne ikke vært mer enig..synes det er merkelig at folk har delt økonomi..man deler viktige ting som kropp,sjel og tanker...men,nei...pengene ska vi ha hver for oss!!..rart ,synes jeg.. Lurer på hvordan det går på ferier med slike folk..en tjener gjerne mye ,den andre lite...vet om par som har betalt for sin egen mat på restauant,også...RART!..kan man dele seng med en man elsker,burde man kunne dele økonomien også!!
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. august 2008 #32 Skrevet 10. august 2008 Jeg har hørt om gifte par som betaler hver sin del av regningen på et restaurantbesøk
Gjest Tigress Skrevet 10. august 2008 #33 Skrevet 10. august 2008 Eg ville hatt meg frabedt å måtte vere med på å betale for dill til huset når eg ikkje bryr meg om det og dessutan helst vil sleppe å ha det i hus. Her i huset deler vi på felles utgifter som huslån, bilvedlikehald og mat, men alt anna, klede, sportsutstyr etc betalar vi sjølv. Eg kan ikkje sjå at det skal gå av felleskontoen når eg vil ha meg nye sko som eg ikkje treng.
AnetteR Skrevet 10. august 2008 #34 Skrevet 10. august 2008 Det blir så dumt å begynne å diskutere hva som går på felleskort å ikke. Her har vi alltid hatt et avslappet forhold til det. Kostnader på flere hundrelapper blir alltid diskutert, men ellers tar vi beslutninger alene. Grunner til at det bare blir dumt å begynne å sette foten ned for småting... Han spiser dobbelt så mye mat som meg. For hans del trenger vi ikke bredbånd. Han bryr seg overhodet ikke om potteplanter og hagen. Han dusjer dobbelt så mye som meg. Han bruker stort sett bilen. Det er jeg som vil ha katter osv......... I denne sammenhengen er stearinlys, gardiner og sengetøy en ganske liten sum. Systemet vårt fungerte så bra at vi fortsatt har felleskort som gift. På den måten har vi hver igjen noen tusenlapper på egen kto hver måned, der alle helt private kostnader går fra. Veldig deilig, for nå kan jeg kjøpe sko, klær og så videre uten at han har noe som helst å si...
Titti72 Skrevet 10. august 2008 #35 Skrevet 10. august 2008 Heisann..kunne ikke vært mer enig..synes det er merkelig at folk har delt økonomi..man deler viktige ting som kropp,sjel og tanker...men,nei...pengene ska vi ha hver for oss!!..rart ,synes jeg.. Lurer på hvordan det går på ferier med slike folk..en tjener gjerne mye ,den andre lite...vet om par som har betalt for sin egen mat på restauant,også...RART!..kan man dele seng med en man elsker,burde man kunne dele økonomien også!! Jeg og min samboer er utrolig rause mot hverandre. Vi teller ikke hundrelapper (faktiks ikke tusenlapper heller), og hvis han trenger et PS2 spill som ofte koster 600,- så kan jeg like så godt kjøpe det til han, som at han gjør det selv. Jeg har kjøpt ny GPS til hans båt, og den kostet 13.000,- Han kjøper dekk til min bil som sikkert koster 4-6.000,- Vi har god økonomi, og trenger derfor ikke å tenke på penger, men vi vil ha våre egne tjente penger til egen disposisjon. Er det egentlig så rart? Og det vaset med felles sjel, tanker og kropp.... Hallo....?? Man kan ikke sette en pris på forholdet man har til sin samboer. Jeg kjenner folk med felles økonomi, og de krangler så busta fyker om penger. Alltid. Det de krangler mest om er hva disse fellespengene skal brukes til. Det slipper vi. Vi trenger ikke tenke på det en gang. Det er frihet for meg!!!
Titti72 Skrevet 10. august 2008 #36 Skrevet 10. august 2008 Jeg har hørt om gifte par som betaler hver sin del av regningen på et restaurantbesøk Det er sært... Jeg spanderer ofte på mine venner også. BådeEnten lunsj og kino. Skulle min samboer bedt meg betale halvparten, så hadde jeg betalt hele regningen selv, og gitt han et oppgitt blikk.
Tusenfryd Skrevet 11. august 2008 #37 Skrevet 11. august 2008 Kanskje noen og enhver kan lære litt av de som "ikke trenger mye lysestaker og fjas og dilldall" tenker nå jeg, da. Selv kunne jeg godt klart meg uten fjorten av de dullion dukene vi har. Men da far klagde på sengetøyet så fikk han kjøpe selv ja. De aller fleste av oss har alt hva vi trenger og masse mer til, så å betrakte sengesett nummer syv og vase nummer femten for "ting man trenger" er kanskje litt drøyt for de fleste av oss. Når jeg "trenger" en diger bukett solsikker så betaler jeg den selv. Når jeg "trenger" nye tallerkner på IKEA, så betaler jeg selv. Når far "trenger ny flatskjerm" så betaler han selv.
Gjest Tigress Skrevet 11. august 2008 #38 Skrevet 11. august 2008 Kanskje noen og enhver kan lære litt av de som "ikke trenger mye lysestaker og fjas og dilldall" tenker nå jeg, da. Selv kunne jeg godt klart meg uten fjorten av de dullion dukene vi har. Men da far klagde på sengetøyet så fikk han kjøpe selv ja. De aller fleste av oss har alt hva vi trenger og masse mer til, så å betrakte sengesett nummer syv og vase nummer femten for "ting man trenger" er kanskje litt drøyt for de fleste av oss. Når jeg "trenger" en diger bukett solsikker så betaler jeg den selv. Når jeg "trenger" nye tallerkner på IKEA, så betaler jeg selv. Når far "trenger ny flatskjerm" så betaler han selv. Vel tala!
Gjest Stjernedryss Skrevet 11. august 2008 #39 Skrevet 11. august 2008 Nå er jeg heldigvis singel, men håper jeg har såpass god råd når jeg får samboer at det slipper å bli en stor diskusjon ut av noe som koster noen få hundrelapper. Når det gjelder store ting til 20 000 kr osv er det greit å diskutere det litt på forhånd dersom man må unnvære andre ting fordi man f.eks kjøper seg en ny TV. Ellers regner jeg med at jeg klarer å finne meg en samboer som har såpass styring på sin egen økonomi at jeg slipper å bekymre meg for hva han bruker penger på.
Malama Skrevet 11. august 2008 #40 Skrevet 11. august 2008 Jeg kjenner folk med felles økonomi, og de krangler så busta fyker om penger. Alltid. Det de krangler mest om er hva disse fellespengene skal brukes til. Det slipper vi. Vi trenger ikke tenke på det en gang. Det er frihet for meg!!! Og jeg kjenner folk med separat økonomi som krangler så busta fyker om økonomi likevel. Og jeg og mannen har felles økonomi, og har aldri kranglet en eneste gang om penger... (men så har vi ikke krangla om andre ting heller da, vi diskuterer heller enn å krangle vi) Vi slipper å tenke på fordelinsnøkkel, hvor stor andel av inntekten som skal gå på felleskonto, og om blomster og duker skal dekkes av felles eller den enkeltes. Vi trenger ikke tenke på det engang. Det er frihet for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå