Gjest Gl@mB@be Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Jeg som jente er mer interessert enn min samboer i forskjellig dill og dall til leiligheten. Pynteting, servise, sengetøy osv osv. Dette er ting vi ikke MÅ kjøpe, men som jeg ofte vil kjøpe likevel. Han bryr seg fint lite, og "trenger" ikke disse tingene. Samtidig så er jo dette til "nytte" for han også; han får det jo fint og koselig rundt seg. Skal slike utgifter deles, eller skal den som har lyst på betale?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Servise og sengetøy synes jeg man skal spleise på, i hvert fall hvis man ikke er helt på styr og kjøper tre nye sengesett hver sesong liksom. Men begge deler er jo ting begge bruker, og min erfaring er at også mannen legger merke til standardheving selv om han hverken så behovet på forhånd eller skjønte hvordan det skjedde. Pynteting synes jeg man for det meste kan legge ut for selv, det er jo stort sett ganske unødvendig. Hos oss er det nok oftest jeg som har villet kjøpe nytt sengetøy o.l, og kanskje betalt det oftere enn ham om jeg er aleine og kjøper det, men om vi går og ser på det sammen betaler han gjerne.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Jeg som jente er mer interessert enn min samboer i forskjellig dill og dall til leiligheten. Pynteting, servise, sengetøy osv osv. Dette er ting vi ikke MÅ kjøpe, men som jeg ofte vil kjøpe likevel. Han bryr seg fint lite, og "trenger" ikke disse tingene. Samtidig så er jo dette til "nytte" for han også; han får det jo fint og koselig rundt seg. Skal slike utgifter deles, eller skal den som har lyst på betale? Du sier at han får det fint og koselig rundt seg, men hvis dette har liten verdi for han men stor verdi for deg, så mener jeg det er du som bør betale. Ting som servise og sengetøy er jo bruksting, men jeg hadde ikke gått med på å betale for 5 nye sengesett i året fordi du hadde lyst på nye sengesett som matcher de nye gardinene.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Takk for svar Nå gjelder det ikke bare disse tingene da, men også f.eks planter, vaser, pledd, duker, lys, håndklær, ja jeg kan fortsette i det uendelige egentlig Nå er egentlig samboeren min flink til å være med på å betale slike ting, men jeg lurer på hva som er vanlig blant folket
Lady Fantasy Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Jeg er nok som samboeren din. Liker ikke mange unyttige ting rundt meg, blir stresset av det, faktisk... Jeg ville derfor ikke spleiset på noe jeg ikke ville ha.
Malama Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Så glad jeg er vi har felles økonomi, så slipper vi å bekymre oss for hvem som skal betale for en vase eller et nytt sengesett... sannelig om jeg vet hva som ville vært naturlig heller... det er vel derfor jeg ikke egner meg for slik separat økonomi... kan vel ikke gi deg et godt svar på hvem som bør betale, en viss form for kompromiss kanskje?
Gjest Helen Parr Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Så glad jeg er vi har felles økonomi, så slipper vi å bekymre oss for hvem som skal betale for en vase eller et nytt sengesett... sannelig om jeg vet hva som ville vært naturlig heller... det er vel derfor jeg ikke egner meg for slik separat økonomi... kan vel ikke gi deg et godt svar på hvem som bør betale, en viss form for kompromiss kanskje? Jeg er igrunn enig i dette. Når det er sagt, synes jeg det er mer merkelig at man kjøper noe som samboeren ikke liker, enn at man ikke spleiser på det.
Malama Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Enig i det. Greit nok, mannen har ikke alltid så mye meninger om den ene eller den andre er finest, men ting han ikke liker hadde jeg ikke kjøpt, om jeg så hadde hatt "mine egne penger" å bruke på det.... vi bor her jo sammen.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 (endret) Nå deler jeg og sambo ganske likt på mat o.s.v, men om jeg har lyst til å kjøpe meg planter, lys, dill dall, lysestaker og annen pynt så tror jeg ikke jeg hadde tenkt på å spørre han i heletatt.. For hans del kunne han fint ha trivdes med tv'en, pc'en, kjøkkenet og senga, og badet såklart og kun det som var nødvendig der hehe.. Han trenger verken tannbørstekopp, fancy dorullholder, planter, lys eller røkelse. Jeg kjøpte meg også et juleservise i høst som jeg har lyst på lenge, kunne aldri falt meg inn at han også skulle betale for det. Det er jo noe han mildt sagt aldri kommer til å legge merke til, bortsett fra en gang i jula langt fram i tid kanskje. Endret 7. august 2008 av Gjest
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Min liker planter og synes det er fint med friske blomsterbuketter i stua, så der bytter vi litt på å betale. Men alt av duker, lys, vaser, pyntegjenstander, pene hyller, skap, bord osv i en spesiell "serie" har jeg betalt. Han har betalt tven, stereoanlegget, playstation, nintendo wii osv. Jeg kunne klart meg med en liten cdspiller, han kunne klart seg med stuebord fra Jysk... Så å betale for det vi selv vil ha, men den andre ikke er så nøye på, gjør vi gladelig. Sengesett har jeg kjøpt endel av, men vi har også spleiset på noen. Hvitevarer kjøpte vi en hver til ca samme pris, spleiset på en ting og fikk annet i gave som også er begges.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Når det er sagt, synes jeg det er mer merkelig at man kjøper noe som samboeren ikke liker, enn at man ikke spleiser på det. Det er ikke det at han ikke liker, han bryr seg som regel bare ikke. Selv om han syns noe er fint, så klarer han seg fint uten.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Min liker planter og synes det er fint med friske blomsterbuketter i stua, så der bytter vi litt på å betale. Men alt av duker, lys, vaser, pyntegjenstander, pene hyller, skap, bord osv i en spesiell "serie" har jeg betalt. Han har betalt tven, stereoanlegget, playstation, nintendo wii osv. Jeg kunne klart meg med en liten cdspiller, han kunne klart seg med stuebord fra Jysk... Så å betale for det vi selv vil ha, men den andre ikke er så nøye på, gjør vi gladelig. Sengesett har jeg kjøpt endel av, men vi har også spleiset på noen. Hvitevarer kjøpte vi en hver til ca samme pris, spleiset på en ting og fikk annet i gave som også er begges. Dette ligner veldig på oss
Gjest Gl@mB@be Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 For hans del kunne han fint ha trivdes med tv'en, pc'en, kjøkkenet og senga, og badet såklart og kun det som var nødvendig der hehe.. Han trenger verken tannbørstekopp, fancy dorullholder, planter, lys eller røkelse. Der sa du det!
Kara W Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Jeg pleier å spørre først. F.eks var han enig i at vi trengte nytt sengetøy, så da brukte jeg felleskontoen på et sett som jeg likte. Han syntes derimot ikke at vi trengte nye tekopper, så da brukte jeg mine egne penger. Det hele kommer ann på hva slag avtaler dere har, og hvordan dere har ordnet øknonomien deres. Hvis dere f.eks har det slik at den ene kjøper ting, og den andre betaler tilbake halvparten, så blir det litt feil for meg å be om penger til noe som han ikke syntes var nødvendig å kjøpe.
Zzyzx Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 Så lenge vi får tak i det på Rema så går det på fellesen. Ellers er det den som vil ha som betaler. Det fungerer veldig greit for oss. Samboeren hadde nok ikke blitt spesielt glad hvis jeg kjøpte en hel haug nips og unødvendigheter på fellesen.
Gjest antigartner Skrevet 7. august 2008 #16 Skrevet 7. august 2008 Sengetøy, håndkler, nødvendige serviser og andre "livsnødvendigheter" som samtidig kan vurderes som dillete og dallete betales fra felleskontoen. Det samme gjelder kunstverk vi har på veggene og hvitevarer. Planter, vaser, duker, spisebrikker, eventuelle servisedeler som ikke akkurat er nødvendige pluss annet nips (i den grad vi har nips) kjøper jeg selv. Regelen blir vel: hvis vi begge synes vi trenger det eller ønsker oss det går det fra felleskontoen. Hvis jeg er alene om å ønske meg det kjøper jeg det selv. Det samme hvis han er alene om å ønske seg det kjøper han det selv.
Titti72 Skrevet 7. august 2008 #17 Skrevet 7. august 2008 (endret) Så glad jeg er vi har felles økonomi, så slipper vi å bekymre oss for hvem som skal betale for en vase eller et nytt sengesett... sannelig om jeg vet hva som ville vært naturlig heller... det er vel derfor jeg ikke egner meg for slik separat økonomi... kan vel ikke gi deg et godt svar på hvem som bør betale, en viss form for kompromiss kanskje? Her må jeg si jeg tenker motsatt som deg. Jeg kjøper selv og betaler for det jeg syns er fornuftig. Min samboer syntes ikke det var viktig å ha en liten oppladbar støvsuger, jeg ser hvor utrolig kjekt det er å ha en. Jeg ser ikke 1 god grunn til å kjøpe en Løwe flatskjerm med tilbehør til over 30.000. Han klarer ikke å se på "dårlig" tvbilde..... Han syns det er unødvenfig å bytte ut møbler hjemme, mens jeg syns det er fint å kjøpe nytt bord og reoler til vår nye sofa.... Jeg kan skrive i det uendelige om dette. Vi har forskjellige ønsker, og kjøper selv det vi "trenger". Men hvis vi trenger noe dyrt, så deler vi på utgiften. Endret 7. august 2008 av Titti72
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #18 Skrevet 7. august 2008 Vi har ikke gjort så mange store innkjøp (leier og har midlertidige, arvede møbler stort sett), men om vi skal kjøpe sofa, hyller eller noe slikt kommer vi til å spleise med mindre det er til bare den enes bruk (jeg har dessuten eget foretak og hjemmekontor, så greit med separate innkjøp) - det virker som vi greier å bli enige om stil og prisklasse. Sengetøy går vel også under nødvendige innkjøp av og til, og spleises også på, men jeg antar det ikke hadde vært full enighet om jeg insisterte på Lexingtontrekk Ting som blomster, vaser, duker o.l - tja, stort sett mine innkjøp, men det varierer litt og utgjør ikke akkurat noen stor sum - de fleste potteplantene i huset er visst fra avleggere, gaver og fra mange år tilbake, omtrent samme prinsipp gjelder for andre ting Vi spleiser forresten på sånt også, spesielt mer varige, halvveis nyttige eller spesielt fine ting. Man må jo nesten være enig om prisklasse, med mindre man har veldig god økonomi. Jeg tror ikke samboern min hadde reagert negativt på å betale for/spleise på en blomst, en duk til et par hundre kroner eller IKEA-vase i ny og ne, men jeg hadde ikke forventet at han syntes det var greit at jeg kom hjem med store mengder nips eller dyre designting kjøpt for "våre" og ikke "mine" penger før vi hadde diskutert det sammen, all den tid vi faktisk har ganske så nøktern økonomi. Kanskje derfor det passer oss best å ikke ha fullstendig felles økonomi også, fordi det faktisk betyr noe hva de siste kronene brukes på.
hufsa! Skrevet 7. august 2008 #19 Skrevet 7. august 2008 Heia må si jeg blir ganske sjokkert her..mener dere virkelig at det betaler jeg og det betaler han?? Dere bor jo sammen og deler alt men ikke pengene?For å si det sånn her i huset har mi hver sin lønnskonto med 2 kort og her tar mi det kortet som det er penger på å kjøper det mi måtte ønske.Han trenger jo i himmelens navn ikke spørre meg om han kan gå å kjøpe seg en dvd plate!Virker for meg som dere er ganske ego og kansje litt unge?Men for å si det sånn beg det å bli lite penger og noen dager til lønning så bruker mi jo hue begge 2.Alt går jo samme potten uansett og blir det slutt så deler mi det som er.Enkelt og greit!!
Kara W Skrevet 7. august 2008 #20 Skrevet 7. august 2008 Heia må si jeg blir ganske sjokkert her..mener dere virkelig at det betaler jeg og det betaler han?? Dere bor jo sammen og deler alt men ikke pengene?For å si det sånn her i huset har mi hver sin lønnskonto med 2 kort og her tar mi det kortet som det er penger på å kjøper det mi måtte ønske.Han trenger jo i himmelens navn ikke spørre meg om han kan gå å kjøpe seg en dvd plate!Virker for meg som dere er ganske ego og kansje litt unge?Men for å si det sånn beg det å bli lite penger og noen dager til lønning så bruker mi jo hue begge 2.Alt går jo samme potten uansett og blir det slutt så deler mi det som er.Enkelt og greit!! Ja, ikke alle samboere og gifte har felles økonomi. Man trenger ikke å være umoden av den grunn. For mange handler det nettop om å ikke måtte spørre før man kjøper seg en dvd, eller en veske eller hva man nå har lyst på. Veldig mange par krangler om nettop dette med økonomi, og det virker som de fleste par er fornøyd med et system hvor de har 'mine', 'dine' og 'våre' penger. Hvis det er det som fungerer for dem, og det som skaper minst krangel, hvorfor skulle de ikke få lov til å ha det? Ja, vi bor sammen og deler "alt", men vi har fortsatt våre egne ting. Blandt annet har vi våre egne klær, og mange av bøkene ser vi på som våre 'egne'. Den andre kan selvfølgelig bruke de når den har lyst, man man låner ikke bort eller kvitter seg med, uten å spørre først.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå