Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Hvis man arver barn eller foreldre slipper man arveavgift på de første 250 000. Gjelder dette også hvis man arver andre slektninger?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Hvis man arver barn eller foreldre slipper man arveavgift på de første 250 000. Gjelder dette også hvis man arver andre slektninger? Ja. 250 000 ingen arveavgift. Neste 300 000 (8% for barn eller foreldre, 10% for andre). Resterende (20% for barn eller foreldre, 30% for andre).
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Ja. 250 000 ingen arveavgift. Neste 300 000 (8% for barn eller foreldre, 10% for andre). Resterende (20% for barn eller foreldre, 30% for andre). Takk for svar
AnetteR Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Du har fått riktig svar=) Her kan du lese litt mer http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Du har fått riktig svar=) Her kan du lese litt mer http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO Takk for link! Betyr det at et barn under 18 år som arver sin onkel ikke får arveavgift på de første 300 000?
Gjest Jon Are Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Arveavgift burde vært avviklet mener nå jeg,men det var ikke spørsmålet her:-) Hilsen fra Jon Are
Gjest Snart 42 Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Takk for link! Betyr det at et barn under 18 år som arver sin onkel ikke får arveavgift på de første 300 000? Hei! Nei - det betyr det ikke. Det er de første 250 000,- som er avgiftsfrie. Merk at dette er fra hver arvelater - man kan da motta kr. 500 000,- fra sine foreldre eller barn før avgift påløper. For de neste 300 000,- er avgiften 8% eller 10% avh. av hvem arvelater er. I ditt tilfelle vil det da bli 10% avgift av kr. 50 000,-. Les mer her. Det har for øvrig kommet en ny regel fra 1.1.2008 som kan være verd å merke seg for mange; fra nærstående kan årlig gi 1/2g (noe over 30 000,-) uten at det påløper avgift. En fin måte for foreldre å spre arven over flere år uten at noen må dele pengene med staten.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #8 Skrevet 9. august 2008 Men dersom jeg arver 1 milion blank fra mine foreldre, hvor mange kroner kommer da faktisk inn på min konto?
AnetteR Skrevet 9. august 2008 #9 Skrevet 9. august 2008 Men dersom jeg arver 1 milion blank fra mine foreldre, hvor mange kroner kommer da faktisk inn på min konto? Gitt at summen er fra begge foreldre, og at du ikke har mottatt forskudd på arv eller vesentlige gaver tidligere: 250 000*2 + 300 000*0,92+200 000*0,92 8%*500 000 er arveavgift til staten.
Gjest Snart 42 Skrevet 9. august 2008 #10 Skrevet 9. august 2008 Men dersom jeg arver 1 milion blank fra mine foreldre, hvor mange kroner kommer da faktisk inn på min konto? 1 million! Krav om arveavgift, basert på innberetning, mottar du i ettertid (altså; at det ikke er fratrukket før du får arven inn på din konto). Du må betale avgift av til sammen kr. 500 000,- altså 2x8% av 250 000,- (fra hver av dine foreldre), det skulle bli noe sånt som 40 000,-. Men; vet ikke hvor gammel du er og hvor aktuelt det kan være, men det finnes måter å fordele 1 million på som ikke gir avgift. Les mer her.
Østlandet Skrevet 9. august 2008 #11 Skrevet 9. august 2008 Her er en litt annen "rar" ting, når det gjelder arveskatten. Man har forpliktelser overfor at denne skatten blir betalt. Også andres del av arveskatten. Eks... 2 barn arver sine foreldre. De mottar arven og den er så stor at man må svare arveskatt. Men betalingen/innkrevingen av arveskatten kommer i ettertid. Da har den ene søskenet (arvetakeren) brukt opp rubbel og bit av arveskatten og kan ikke betale. Reglene er da slik at det andre søskenet, må betale sin bror/søsters skatt. Man har gjensidig forpliktelse her og reglene er helt klare. Tro det eller ei.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2008 #12 Skrevet 9. august 2008 Her er en litt annen "rar" ting, når det gjelder arveskatten. Man har forpliktelser overfor at denne skatten blir betalt. Også andres del av arveskatten. Eks... 2 barn arver sine foreldre. De mottar arven og den er så stor at man må svare arveskatt. Men betalingen/innkrevingen av arveskatten kommer i ettertid. Da har den ene søskenet (arvetakeren) brukt opp rubbel og bit av arveskatten og kan ikke betale. Reglene er da slik at det andre søskenet, må betale sin bror/søsters skatt. Man har gjensidig forpliktelse her og reglene er helt klare. Tro det eller ei. Helt riktig. Mange tenker ikke på dette. Så arver du og skal betale areveskatt, så tenk også på dette som et alternativ. Hos enkelte så "brenner" jo penger i hendene. Her er en lenke som beskriver dette, der det står nederst på siden under "Melding til skattefogden": "Alle loddeiere er ansvarlige for den samlede arveavgiften i dødsboet". http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Ve...l.html?id=88182
Glitnir Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Her er en litt annen "rar" ting, når det gjelder arveskatten. Man har forpliktelser overfor at denne skatten blir betalt. Også andres del av arveskatten. Eks... 2 barn arver sine foreldre. De mottar arven og den er så stor at man må svare arveskatt. Men betalingen/innkrevingen av arveskatten kommer i ettertid. Da har den ene søskenet (arvetakeren) brukt opp rubbel og bit av arveskatten og kan ikke betale. Reglene er da slik at det andre søskenet, må betale sin bror/søsters skatt. Man har gjensidig forpliktelse her og reglene er helt klare. Tro det eller ei. Forsåvidt riktig, men dette gjelder kun fra dødsbo. Dersom foreldre eller andre gir bort gaver i levende live, er hver enkelt ansvarlig kun for seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå