Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #1 Del Skrevet 7. august 2008 Hei Skal servere tapas og lurer på om jeg også bør ha litt spekemat på tapasbordet? er det vanlig? har ikke god peiling på spekemat, hva burde jeg i såfall ha av den slags dersom jeg skulle velge noen få ting? Er litt ost og salte kjeks også et must? Håper på svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 7. august 2008 #2 Del Skrevet 7. august 2008 Når jeg serverer småretter har jeg alltid en slags spekemat på bordet. Jeg kjøper ofte en stor pakke med serrano- eller parmaskinke. Ost er også godt følge til småretter. Begge deler er lettvint, fordi det kun krever at man legger det fint på fat. Godt er det også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #3 Del Skrevet 7. august 2008 Hei Skal servere tapas og lurer på om jeg også bør ha litt spekemat på tapasbordet? er det vanlig? har ikke god peiling på spekemat, hva burde jeg i såfall ha av den slags dersom jeg skulle velge noen få ting? Er litt ost og salte kjeks også et must? Håper på svar:) Spekeskinke og Chorizo passer da veldig god på et tapasbord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 7. august 2008 #4 Del Skrevet 7. august 2008 Men hva spises ved siden av spekemat? spises det bare "rent" sammen med de andre tapasrettene, foccacia og det som hører med? eller bør jeg ha noe i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magica de Spell Skrevet 7. august 2008 #5 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Men hva spises ved siden av spekemat? spises det bare "rent" sammen med de andre tapasrettene, foccacia og det som hører med? eller bør jeg ha noe i tillegg? God spekemat smaker så mye i seg selv at jeg ofte synes det er best å servere den "bar". Men det går jo f.eks an å gjøre noe i retning av dette. Endret 7. august 2008 av Magica de Spell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 7. august 2008 #6 Del Skrevet 7. august 2008 Du trenger ikke ha noe spesielt i tillegg til spekematen. Det som imidlertid er lurt, er å passe på at helheten er noenlunde balansert, at det er nok grønnsaker for eksempel. Det trenger ikke være noen avanserte greier - ting som en enkel grønn salat, tomatsalat (evt. av cherrytomater), oliven, hermetiske artisjokkhjerter, holder i massevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 7. august 2008 #7 Del Skrevet 7. august 2008 Ok. takk for svar. Hermetiske artisjokkhjerter, hva er det? kjøpes det i hermetiske bokser på butikken og kan bare legges i skål eller er det noe mer avansert? Skal lage masse grønn salat ja.. og potetsalat og tomatsalat.. bør jeg ha fetaost på bordet? evt i egen skål eller hører ikke det med? hvitløksdressing? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #8 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg synes søreuropeisk spekeskinke er godt ved siden av ost, er litt usikker på hva slags ost som passer best, men muligens en litt mild og ikke veldig myk hvitmuggost eller kittmodnet ost (det likner i hvert fall på det jeg har fått på Balkan o.l)? Du trenger ikke servere dette sammen, men det er fint hvis begge deler finnes på bordet. Også enig i at det er lurt å ha endel grønt/salat/grønnsaker ved siden av, mye av tapasmaten - i hvert fall hvis man serverer mye kjøtt - er gjerne nokså fet og mektig. Marinert paprika er godt, oliven, gulrøtter stekt i bl.a spisskummen, god (men gjerne enkel) salat, osv - det blir mest opp til hva du har tid og lyst til å lage eller kjøpe inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 7. august 2008 #9 Del Skrevet 7. august 2008 Manchegoost er veldig godt til tapas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #10 Del Skrevet 7. august 2008 Skal lage masse grønn salat ja.. og potetsalat og tomatsalat.. bør jeg ha fetaost på bordet? evt i egen skål eller hører ikke det med? hvitløksdressing? Jeg ville hatt fetaost i en egen skål. Og antagelig lagd aioli i stedet for annen hvitløksdressing, og servert godt brød til. Ellers ville jeg hatt en flaske med god olivenolje (en passende extra virgin) og med eddik/hvitvins- og rødvinseddik og balsamico på bordet, samt salt og pepper, så kan folk fikse dressing av dette selv etter smak. (tror jeg da, jeg har ikke servert tapas selv, bare spist) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 7. august 2008 #11 Del Skrevet 7. august 2008 Ok. takk for svar. Hermetiske artisjokkhjerter, hva er det? kjøpes det i hermetiske bokser på butikken og kan bare legges i skål eller er det noe mer avansert? Skal lage masse grønn salat ja.. og potetsalat og tomatsalat.. bør jeg ha fetaost på bordet? evt i egen skål eller hører ikke det med? hvitløksdressing? Tapas kan en egentlig sette sammen akkurat som en selv vil. Det eneste man bør passe på i mine øyne, er som sagt at det ikke er veldig lite grønnsaker. Dessuten synes jeg at man bør ha brød, poteter, eller begge deler. Ellers lager man de rettene man liker. Hvis du vil at måltidet skal være spansk, passer feta ikke inn. Hvis det derimot ikke er meningen at det skal være spansk, kan du selvfølgelig gjerne ha det. Artisjokkhjerter på boks får man kjøpt i butikker som Meny, Ultra, Coop Obs!, o.l., samt i innvandrerforretninger. Man bare heller av laken og legger dem i en skål. Man kan eventuelt helle litt olivenolje over. Aioli er veldig godt til tapas, og dessuten veldig populært. Så det ville jeg hatt dersom jeg var deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 7. august 2008 #12 Del Skrevet 7. august 2008 På Mega og Rema har jeg funnet små pakker med masse forskjellige tapasretter som det bare er å servere. Finnes utallige typer oliven, marinerte champignoner og artisjokkhjerter, marinerte krepsehaler/reker/blekksprut, marinert iberico-ost og grønnsaker i marinader. Små pølser, svinebits. Disse er supergode og er perfekte til å hive i skåler ved siden av noe hjemmelaget. Bruker også å ha spekemat. Kan både bruke norsk spekemat som elgpølse, spekeskinke o.l, eller Serranoskinke, Parmaskinke, chorizo, fuet, spansk morr. Sånne tynne lange snackspølser. Du kan servere dette sammen med melon og jordbær feks. Som nevnt tidligere er manchego en veldig god ost å bruke. Eller mahon. Går du i ostedisken og spør etter ost til tapas(da spesielt spansk ost) får du sikkert god hjelp. Og gode brød er viktig. Hatting har fått mange gode kjappe alternativer dersom man bor en plass der det ikke er finnes så utrolig godt utvalg av ferske brød. Det er godt å koke nypoteter i MASSE salt. Perfekt å dyppe i hvitløksmajones. Og en kjapp hvitløksmajones(dersom du ikke lager selv) kan du lage med majones, presset hvitløk, salt, pepper og sitronsaft. Smak til. For en lettere variant kan ta litt matyoghurt isteden for litt av majonesen. Salater er godt å ha til. Du kan også eventuelt lage kongereker/ scampi. Grille noen gode pølser. Lage spidd av kjøtt. Kjøttboller. Utallige muligheter, men det er det som er så fint med tapas. Finnes ingen spesifikke regler, ta det du og dine gjester liker og plukk og smatt i vei:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #13 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg synes det er helt ok å blande tapasretter fra ulike land, også mer norske koldtbordretter. Det gir mer variasjon i smak og sammensettingsmuligheter, i hvert fall har jeg god erfaring med det fra en sommerfest hvor folk hadde med seg ulike retter fra spansk tapas til andre middelhavsinspirerte paier, norsk spekemat og laks osv. Men det kan være greit med mer enn én ingrediens eller rett fra hvert område, eller at man tenker på at hver rett kanskje bør kunne spises/passer sammen med minst én annen. Tror man nesten uansett er garantert suksess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 7. august 2008 #14 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Gode forslag lenger opp her, med tilbehøret som foreslås til tapas. Jeg bruker alltid frukt på tapasbordet, og må alltid ha frukt til spekemat. Nå er vi jo i paradis hva tilgang på frukt gjelder, jordbær og ulike melontyper er veldig godt følge til spekemat. Endret 7. august 2008 av nextlife Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå