Gå til innhold

Sende inn prøvingsattesten/melding om vigsel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Etter vielsen fikk vi tilbake prøvingsattesten signert av presten og med kirkens stempel.

Der var det plass til at brudeparret og forlovere også skulle signere.

Skal prøvingsattesten nå igjen senden inn til, i mitt tilfelle Skatt Øst??? Eller har kirken sendt inn det som trengs??

Videoannonse
Annonse
Gjest smotti
Skrevet

Du skal ikke gjøre noe nå, kirken ordner resten!

Skrevet

Hos oss signerte vi og vitner sammen med personen som viet oss, og de stemplet. Vi fikk en kopi av det ferdige dokumentet, men originalen skal da sendes inn av organisasjonen som vier dere?

Mulig det er anderledes med kirkebryllup. Men mener da originalen skal inn uansett, for så å bli sendt tilbake til dere da det har fått siste signatur av direktoratet?

Gjest smotti
Skrevet

Som sagt.. i ett kirkelig bryllupe ordner kirkekontoret alt etter vielsen, da er det bare å sitte og vente, er ikke på samme måte som ett ikke kirkelig bryllup....

Skrevet
Som sagt.. i ett kirkelig bryllupe ordner kirkekontoret alt etter vielsen, da er det bare å sitte og vente, er ikke på samme måte som ett ikke kirkelig bryllup....

Hei,

Mulig du kan dette bedre enn meg, men ville bare være sikker.

Det jeg reagerte på var at det synes som om hun har fått med seg originalen. I mitt bryllup, samt i et bryllup jeg var forlover i, var det slik at originalen sendes av vielsesmyndighet til nærmeste etat, for der å bli registrert og endelig signert.

Om du kunne forklart meg og trådstarter gangen i hvem som skal ha originalen og hvordan bryllupet blir registrert hos mydnighetene etter vielsen, ville jeg blitt helt fornøyd med ditt svar =)

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Men vet ikke om jeg ble så mye klokere av disse svarene....

Skrevet (endret)

Fra begynnelsen.... :)

Man sender inn søknaden om ekteskapet,samt ærkleringene fra forloverne til folkeregisteret i god tid før bryllupet.

Så vil man motta ett ark som er en "godkjenning" på at dere får gifte dere og denne skal sendes til kirkekontoret før vielsen.(kan også sendes dirkte til kirkekontor fra f.registeret.)

På selve bryllupsdagen, vil man få en en kopi med stempel av en midlertidlig vigselattest (prøvingattesten). Ja, der står det linjer der vitner kan signere, men NEI den skal man bare ha for seg selv til man får den ekte i posten.Ikke sendes noe sted.

Presten sender den orginale med sin underskrift til skatt øst , eller der man hører til.

Så vil man få en Vigselsattest i posten etter noen uker der det er navn på dem som giftet seg, og hvor/når det fant sted og er signert av en embetsmann, og stemplet.

Lettere å forstå nå? :)

Endret av smotti
Skrevet (endret)
Dette lurer jeg også på! Men vet ikke om jeg ble så mye klokere av disse svarene....

Dette er hvordan jeg gjør det - og alle andre vigslere, kirke eller ikke:

1. Ved vigselen (eller rett etter) får brudparet en bekreftet kopi (eller avskrift) av prøvingsattesten. Denne er gyldig som midlertidig vigselsattest, og den skal brudeparet beholde. Den originale prøvingsattesten beholder vigsler.

2. Innen tre dager etter at viselen har funnet sted, sender jeg en bekreftet kopi av den nå signerte og stemplede prøvingsattesten (prøvingsattesten har i byråkratspråket endret seg fra å være prøvingsattest til "melding om vigsel") til prøvingsinstansen. Den originale prøvingsattesten beholder vigsler fortsatt som del av en vigselsbok (hos oss setter vi originalen inn i en ringperm og låser den inn i safen, og der ligger den).

3. Prøvingsinstansen vil deretter sende brudeparet den endelige vigselsattesten.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Presten sender den orginale med sin underskrift til skatt øst , eller der man hører til.

Vel, for å pirke litt. Presten sender ikke den originale, men en bekreftet kopi. Den originale beholdes av presten - eller kirkekontoret - og blir del av kirkens vigselsbok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...