pleiepike Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Til dere som har dette: Hvordan fant dere ut at dere hadde dette? Hadde dere vært prøvere lenge eller var det noe dere visste før dere ble prøvere? Litt nyskjerrig innen dette
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Har det ikke selv, men er det ikke sånn at om man har PCOS er det endel fysiske symptomer som gjør at man kan fatte mistanke? Hårvekst, uregelmessige sykluser/manglende eggløsning, insulinresistens etc. Dessuten hender det man lurer fordi det kan være arvelig og man vet at ens egen mor, mormor etc har slitt med å bli gravid i sin tid. Ved PCO merker man vel ikke nødvendigvis noe, men gynekolog kan jo påvise PCO/PCOS ved ultralyd - noen finner det dermed ut før de har blitt prøvere, andre finner det ut under utredning.
Lucky? Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Vi hadde vært prøvere ett år da jeg kontaktet fastlegen min å ba om en utredning. Syklusene mine var veldig lange etter jeg sluttet på p pillene og de var fortsatt veldig uregelmessige etter ett år...så da tenkte jeg det var greit å ta en sjekk... Fastlegen tok en vanlig gynekologisk undersøkelse, men alt så bra ut der. Tok også noen blodprøver en av de første syklusdagene. De så også bra ut etter hva jeg forsto. Så ble jeg henvist til en proff gynekolog som tok innveldig ultralyd av eggstokkene mine...det var da han (og jeg) så at det var pcos. Kjente igjen bildet av mine eggstokker mot bilder jeg har sett på nettet, så det var ingen tvil... Har gått på p piller i maaange år, så husker ikke hvordan syklusene mine var før jeg begynte på pillene. Uren hud har jeg hatt siden jeg begynte å få kviser i ungdommen....så har ikke tenkt noe videre på det. Vet ikke om mamma eller mormor hadde det, det har vi aldri snakket om. og ikke tør jeg spørre heller, siden ingen vet at vi prøver. Tror nok ikke mamma har det, siden broren min kom ikke lenge etter de giftet seg og jeg kom rett etter...hehe
Gjest StoreSky Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Jeg hadde ikke cyster på eggstokkene, de var helt fine. Men kombinert med overvekt (som spes siste tiden har lagt rundt magen) og laange sykluser, så ville gynekologen at jeg skal ta blodprøve ved neste mens. Har muligens litt mer hår og kviser, men p-piller demper jo begge deler så vanskelig å si om "dette er det normale" for meg". Eller om det er pco/pcos. Der etter skal jeg tilbake til gynekologen og vurdere medisiner som regulerer eggløsningen litt bedre. For min del har det gått bare 9 mnd siden p-pille slutt, og mannen er MASSE borte, så ikke noe stress. Jeg har vært gravid 2 ganger, så han regnet ikke med at det ville være problemer for meg å bli gravid uansett.
Mamm@imars Skrevet 16. august 2008 #5 Skrevet 16. august 2008 Hei, eg fekk mistanke om at det kunne vera PCOS, eg vart henvist til ein gynekolog som utreda meg med invendig UL og blodprøver. Resultatet var at eg ikkje hadde PCO/S. Det vart oppdaga andre ting på hormonprøvane, så eg fekk medisiner likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå