Gå til innhold

Student -inntekt og husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er studenter med fullt stipend og lån, og evt med en deltidsjobb ved siden av; hvor mye kan dere greie å betale i husleie? Blir ikke helt enig med meg selv her.. Samboerskapet mitt nærmer seg slutten, og jeg har litt lyst til å finne meg noe eget, å leie altså. Det frister ikke å gå tilbake til kollektiv-livet. Trenger litt input fra andre med erfaring her... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg studerte fikk jeg 6000 i stipend og lån i måneden. 3000 gikk til husleie, i tillegg hadde jeg boutgifter i form av strøm og bredbånd. Jeg gikk da akkurat i 0, og pengene jeg tjente om sommeren gikk til sparing.

Skrevet

Min maksgrense er 4000,- i måneden, men så har jeg ikke mer enn et par tusen i inntekt fra deltidsjobben min i måneden heller da.

Lykke til med oppbrudd og nye muligheter Smulan :smilyblomst:

Skrevet

Hvis du tjener maks uten å miste stipendet kan du i 2008 tjene 122 000. Netto etter skatt vil dette utgjøre ca 100 000. I tillegg får du totalt 85 000 fra lånekassa.

Totalt disponibelt er altså 185 000 netto pr år. Dette er faktisk ikke så ille og er på nivå med det mange som jobber fulltid har disponibelt (selv om studentene tildels lever på lånte penger). I tillegg får studenter rabatter på diverse, så kostnadene utgjør ofte mindre.

Med dette som utgangspunkt kan du ta deg råd til ganske høy husleie. Men det spørs jo også selvsagt hvordan du vil prioritere, dvs hva annet du vil ta deg råd til.

Husleieprisene er nå på vei oppover. En toroms koster nå i Oslo ca 10 000, en ettroms vil vel muligens ligge på ca 7-8 000.

Jeg vil imidlertid anbefale deg studentby, det er veldig billig. Det finnes studenthybler hvor man har eget bad osv.

Lykke til, og velkommen til virkeligheten som aleneboer.

Skrevet

I Oslo har studenthyblane opplevd ei stor auke i søknadsmassen i år, og har ingen sjanse til å tilby bustad til alle. Det blir i år som tidlegare litt krisestemning og vi som leiger ut kan nesten ta det vi måtte ønske. Studenthybel via samskipnaden er heilt topp, men ikkje rekn med å få det før i oktober i alle fall, ikkje dersom du er student registrert i Noreg og du ikkje har barn...

Skrevet

Samlet utbetaling i mnd: 14 000,-.

Betaler 3000,- i leie, de resterende 1000,- betaler foreldrene mine.

Skrevet

Gjennom studietiden har jeg stort sett betalt rundt 3000-3500,- pluss strøm. Da har jeg ikke hatt annen inntekt ved siden av, annet enn sommerjobb og noen ganger julejobb.

Skrevet

Jeg bor sammen med en annen person og betaler 5000 kr uten strøm.

Tjener da ca. 4000 i måneden på min ekstrajobb + 6000 fra lånekassa.

Skrevet

Før jeg ble samboer delte jeg leilighet med ei venninne og betalte 3500,- i husleie inkl. internett.

Jobbet ca 60% ved siden av studiene, og hadde utbetalt rundt 11000,- fra jobben + de sedvanlige 6000,- fra Lånekassen. Unødvendig å si at jeg hadde god råd.

Skrevet

Jeg tar meg råd til 6200,- i husleie i mnd. skal jobbe 3 ganger i uka som utgjør ca 10 000 + 6000 fra lånekassa. :)

Skrevet

Ikke for å spore av, men...

Er det fortsatt 6000 i måneden? Det er jo galskap. Jeg fikk 6000 for 5 år siden, og da lå husleie stort sett under 3000.

Skrevet

Det er rundt 6200-6300 man får pr. måned. Husleie er sjelden under 3000 også.

Skrevet

Det er 8000 i måneden, hvis man regner med den større summen man får utbetalt i starten av semesteret. gjelder å ikke sløse vekk dette med en gang, noe som selvsagt ikke alltid er like lett, mtp nye bøker, depositum osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...