Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Leste denne artikkelen for et par uker siden. To søstre og studenter har arvet en gård etter faren sin og sitter derfor med formue som overstiger grensen Lånekassen setter for å gi stipend. http://www.yeye.no/aktuelt/article2081108.ece Dette mener de er urettferdig, ettersom de ikke har penger å bruke. Men hvordan skal man kunne utøve reglene på en rettferdig måte hvis det bare er om å gjøre å skaffe seg formue som ikke kan forbrukes for å få stipend? Det er jo helt latterlig! Og jentene kan vel fortsatt få løpende lån, og dermed penger til daglig forbruk, bare ikke stipend. Det er deres eget valg ikke å selge gården.
feuerstein Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Jeg har også vært borti "problemet" med formuesgrense hos lånekassen, jeg hadde (og har ennå) en båt og litt diverse som kolliderte med lånekassens grenser, altså ville de ikke gi meg stipend. Alternativene var da A. å selge unna og bruke dette, B. gnåle i media om at verden hater meg, staten er dust, politiet er fascister, jødene styrer media, alle menn i Sverige er satanister og ofrer babyer osv., eller C. prise meg lykkelig over at jeg har mer enn andre, ta opp studielån som normalt og ende med akkurat like mye studielån som mange andre akademikere, men med visshet om at jeg senere kunne fjerne mye eller all gjeld på et øyeblikk ved å selge unna eiendeler.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Jeg syns ikke basisstipendet burde være avhengig av den enkeltes økonomi. Dersom jeg har vært flink til å spare alle pengene mine i ungdomstiden, så ryker de rett ut når jeg starter å studere mens min venninne som drakk opp hver ei krone i russetiden får stipend. Syns ikke det er så rettferdig jeg.
The Kitten Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Jeg syns ikke basisstipendet burde være avhengig av den enkeltes økonomi. Dersom jeg har vært flink til å spare alle pengene mine i ungdomstiden, så ryker de rett ut når jeg starter å studere mens min venninne som drakk opp hver ei krone i russetiden får stipend. Syns ikke det er så rettferdig jeg. Det er heller ikke så rettferdig at en automatisk får stipend om man bor hjemmefra. (så lenge en tjener under et visst beløp, har under så og så mye i formue og består / fullfører utdanningen). Det går an å bo i leilighet en har fått av foreldre, bo gratis hos slektninger osv. I tillegg er det de som betaler leie når de bor hos foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå