Gjest Gjest_Mie Marie_* Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Har begynt i jobb som førskolelærer 2 i kommunal bhg. Da jeg skrev under kontrakten var avtalen om årslønn på 281 300. Dette er standard startlønn for høyskoleutdannet uten lederansvar i følge lønnstabellen for KS. Men etter lønnsoppgjøret i år er lønna nå ifølge tabellen 301 200. Det jeg lurer på er om jeg automatisk skal gå opp i lønn etter lønnsoppgjøret? Jeg er foreløpig ansatt på disp, fordi jeg må ta opp en eksamen. Kan jeg kreve lønnsøkning selv om jeg er på disp? Er forresten medl av utdanningsforbundet. Noen som kan hjelpe en fersking på arb markedet så setter jeg stor pris på det
Gyda Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Siden du ikke har bestått alle eksamenene enda - så kan du heller ikke kreve å bli lønnet som høyskoleutdannet.
Lilleba Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Slik jeg forstår det, er du ansatt på minstelønn for høyskoleutdannede og da trenger du ikke kreve noe. Den generelle hevingen av minstelønnen kommer automatisk. Spiller ingen rolle om du ikke er ferdig med siste eksamen ennå. Men hvis du ikke fikk dette på julilønnen, så kommer det vel i august, hvis ikke kommunen din somler veldig.
Sol79 Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Jo, det spiller faktisk en rolle at TS ikke har fullført alle eksamnene sine.
Lilleba Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 Vel, slik jeg har forstått det, er hun ansatt som førskolelærer på dispensasjon og plassert i kategorien for høyskoleutdannede. Da følger hun den tariffen. Hun blir jo ikke plutselig fagarbeider (som er kategorien under) pga at minstelønnen i alle kategoriene er hevet. Hun vil få den minstelønnen som tilkommer ansatte i hennes kategori.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 Har begynt i jobb som førskolelærer 2 i kommunal bhg. Da jeg skrev under kontrakten var avtalen om årslønn på 281 300. Dette er standard startlønn for høyskoleutdannet uten lederansvar i følge lønnstabellen for KS. Men etter lønnsoppgjøret i år er lønna nå ifølge tabellen 301 200. Det jeg lurer på er om jeg automatisk skal gå opp i lønn etter lønnsoppgjøret? Jeg er foreløpig ansatt på disp, fordi jeg må ta opp en eksamen. Kan jeg kreve lønnsøkning selv om jeg er på disp? Er forresten medl av utdanningsforbundet. Noen som kan hjelpe en fersking på arb markedet så setter jeg stor pris på det Nei, da går en ikke opp før til neste år ved neste lønnsoppgjør. Bra startlønn du har fått deg, i kommunesektoren!
Gjest Gjest_Mie Marie_* Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 For meg er det logisk hvis jeg ikke går opp i lønn før etter at jeg har bestått eksamen og ikke lenger er ansatt på disp. Ville bare høre med andre hva som er riktig. Jeg føler ikke for å spørre sjefen om dette allerede da jeg begynte 1 august. Takk for svar=)
Gjest Megisen Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 I kommunen er det sånn at man følger tariff og den enkelte ansatte behøver ikke å kreve spesielt å få økt minstelønnen sin. Den kommer automatisk etter hvert lønnsoppgjør. Og årets lønnsoppgjør har virkning fra 1. mai. Dersom du er ansatt i samme kode som førskolelærere (kode 6709), da vil du få den nye minstelønnen på 301 300, selv om du er på disp. At det står 281 500 på arbeidsavtalen din kommer av at det var gjeldenen tariff for minstelønn da den ble skrevet. Eller hva står det i arbeidsavtalen?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 hei. kommunen følger tariffen så forhandlinger vil vel være nærmest unødvendig. det kan resultere i et surt forhold mellom deg og sjefen. er selv førskolelærer og jobber som ped leder, jeg strøk på en eksamen og må ta denne opp. jeg får ped leder lønn for det. folk som jobber på disp er jo som regelt de som har ingen eller annen utdanning- foreløpig! feks i min barnehage hadde de ingen førskolelærer i en stund, så den ene assistenten jobba som ped leder der på dispensasjon intill de fikk en førskolelærer. det kreves jo denne utdanningen for å kunne jobbe som ped leder. jeg jobber i privat barnehage og jeg har en misstanke om at kommunale b.h har bedre betalt. jeg prøvde å forhandle om lønnen, men jeg fikk det samme i startlønn som den andre ped lederen på den andre avdelingen. kan jeg spøre hvor mye du har i timen?
Yummy_Mummy Skrevet 8. august 2008 #10 Skrevet 8. august 2008 Jeg føler ikke for å spørre sjefen om dette allerede da jeg begynte 1 august. Det er det du har en fagforening for! Spør dem. Det er slett ikke sikkert at lønnsforhandlingene er ferdige enda (de lokale altså), det kommer an på hvilket kapittel du ligger i (i tariffavtalen, trolig er du i kapittel 4). Mener å huske at de har frist på forhandlinger før 1.oktober. Noen tar forhandlingene tidligere, men de fleste steder skjer gjerne forhandlingene på høsten. Men ta kontakt med tillitsvalget (det blir ikke surt miljø av å spørre sjefen hvem som er det og egentlig synes jeg tillitsvalgte burde vært innom og hilst på deg), kanskje må du også fremme eget krav for å få litt mer i lokale forhandlinger.
Gjest Megisen Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Ingen kommuner har gjennomført de lokale forhandlingene ennå, men mange har begynt med forberedende møter mellom tillitsvalgte og ledelsen i kommunen, der man bl.a skal bestmme frister og kriterier. Det betyr at det ikke er noen frist for å bli ferdig som gjelder i alle kommuner. Men tidligere har man sentralt bestemt en frist i november, men i år har jeg ikke sett at det er satt noen frist, så det er opp til partene i kommunen. Pengene det skal forhandles om her, kommer utenom de sentrale forhandlingene som gjaldt fra 1. mai. I Kap. 4, som trådstarter tilhører, er det fagforeningene som forhandler og trådstarter må levere krav til sin fagforening hvis hun ønsker. Men dette vil hun få informasjon om fra sin fagforening. Og sannsynligvis har trådstarter en tillitsvalgt på arbeidsstedet allerede, som kan informere mer. Men som det er sagt lenger oppe, kommunen må følge minstelønnen i kap. 4 og den forhandler man ikke om lokalt, den forhandles bare sentralt. Men i de lokale forhandlingene kan man selvsagt forhandle slik at man får f.eks. kr. 10 000 over minstelønn.
Gjest Gjest_Mie Marie_* Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 kan jeg spøre hvor mye du har i timen? Jeg har ikke fått første lønning enda så jeg vet ikke hva timelønna er desverre. Takk for svar alle sammen. Ser det er litt forskjellige meninger om hvordan lønnsøkninga blir, men jeg har fått svar på det jeg lurte på så tusen takk. Jeg ble en del klokere på det området. Jeg kommer nok til å spørre tillitsvalgt hvordan det blir med lønnsøkning og ikke bestått eksamen. Hun burde vel vite hvordan det funker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå