Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er ditt forhold til kaffe? Drikker du mange kopper hver dag?

Hvilken type kaffe? Instant, koke, presskanne, trakte - eller kanskje du har kaffemaskin?

Hvilken kaffe bestiller du ute?

Endret av Merenwen
Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Mitt forhold til kaffe er lidenskapelig og livslangt. I tillegg vil jeg uten å overdrive kalle det for "monogamt med innslag av variasjon".

En vanlig morgen på jobb starter med to-tre kopper sort kaffe. Her er det kun traktekaffe som tilbys. Dessverre er den faste kaffeinnkjøperen ikke så nøye på hva som havner i skapene, og pris ser ut til å være rådende utvalgskriterium. Hjemme drives det trøtthetsbrannslukking med traktekaffe på en ordinær dag, og jeg kjøper vanligvis Friele eller mørkbrent Evergood. Jeg kan sette til livs nesten tre store kopper før jeg føler meg tilstrekkelig tilfredsstilt, og dette er gjerne proposjonalt økende med lengde på kg-pausen. På en ekstraordinær dag lager jeg skikkelig kaffe latte med dobbel espresso, i kaffemaskin.

Ellers er en dobbel espresso den perfekte avslutning på en god middag, og en dobbel cappuccino fast følge til kake.

Trusselen i forholdet vårt? Det må være at det er faste tider på kaffepausene på jobben. :grine: Jeg kjenner på meg at jeg er mer av den spontane typen i forholdet og hadde nok satt pris på litt mer lidenskapelig omgang de dagene jeg er på arbeid. Hjemme er det annerledes. Da er det jeg som bestemmer hyppighet og mengde. :sjarmor:

Tillegg: På hytta har jeg presskanne. Instant er forbudt. Da drikker jeg heller grønn te.

Endret av Helen Parr
Skrevet

Kaffe er godt, men jeg blir så tissetrengt.

Gjest Eurydike
Skrevet

Etter noen år i full avholdenhet er jeg for alvor tilbake på kaffekjøret, men mer kresen enn før.

Jeg drikker oftest presskannekaffe hjemme, og alltid på jobb. Malabar-espresso som regel, til nød Evergood Dark Roast. Nytes ren, sterk og svart.

Ellers har vi mokkakanne som vi lager espresso i hjemme, da av franskbrent espresso. Den drikkes enten som dobbel espresso med ørlite demerarasukker i etter en god middag, eller som cortado om ettermiddagen i helgene, med oppvarmet melk skummet med melkeskummer og litt demerarasukker.

Ute er det det samme som i foregående avsnitt - cortado om ettermiddagen, dobbel espresso etter middag.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg er avhengig av kaffe, ordentlig sådann, og blir særs grinete dersom kaffetilgangen svikter. På jobb har jeg det ca. som Helen Parr,- en kaffeelskers mareritt, med traktekaffe av ymse slag fra en sliten kaffetrakter. Den desidert verste kaffen jeg får, er Cirkelkaffe *grøss*, pulverkaffe kommer som en god nr. 2.

Hjemme drikkes det kaffe fra trakter, maskin eller presskanne, alt etter situasjon o.l.

Den beste kaffen jeg drikker hjemme er Starbucks French roastede, helst fra maskin, gjerne som en dobbel espresso. Etter et godt måltid er en dbl espresso den perfekt avslutning.

Gjest Lacuna
Skrevet (endret)

Jeg er også veldig glad i kaffe, men jeg drikker ikke enorme mengder. I snitt blir det sannsynligvis noe sånt som et krus samt en espresso pr. dag. Jeg starter gjerne dagen med en stor kopp mokka fra mokkakanne (der bruker jeg mørkest mulig espresso; akkurat nå en fra Segafredo som jeg ikke husker navnet på). På jobb har jeg presskanne, og der blir det en, noen ganger to kopper. Der bruker jeg også stort sett espresso, men merkene varierer. Hovedsaken er at den er mørkbrent.

Vi har også espressomaskin hjemme, så det hender det blir en shot i ny og ne. :)

Jeg er ikke glad i traktekaffe (gjør meg giret/hyper og uvel), og instantkaffe takler jeg ikke; da drikker jeg heller vann. Jeg drikker heller ingen kaffedrikker med melk, både pga. laktoseintoleranse men også rett og slett pga. smak. Jeg vil heller ikke ha sukker i kaffen. Drømmekaffen er nok en dobbel ristretto, men da blir jeg veldig energisk. :)

Endret av Lacuna
Skrevet

Jeg elsker kaffe! er veldig glad i mørke brent kaffe(svensk kaffe,pakka er lilla) :)

Eller tar jeg meg en cappicino når jeg er i byen,med ekstra skum på toppen.Spør alltid om jeg kan få litt mindre melk og mer skum :jepp:

Skrevet (endret)

Hvilke kaffe liker hilde? :fnise:da mener jeg Redaktør!

Endret av Lund
Skrevet (endret)

Jeg er glad i kaffe, men klarer ikke mer enn et par kopper daglig. Har presskanne, og foretrekker mørkbrent kaffe fra den. Og så har jeg en Nespresso-maskin, og et stort utvalg av tilhørende kaffekapsler.

Jeg bør ikke drikke kaffe om kvelden, for da renner jeg på toalettet halve natten. Kaffe er fryktelig vanndrivende.

Ja, og så har jeg aldri lyst på kaffe om morgenen, jeg må vente til lunsj. :)

Endret av Emera
Skrevet

Jeg er veldig glad i kaffe, men drikker stort sett ikke ekstremt mye (unntaket er når jeg har hatt vikariater på steder med gratis kaffe/automat og stillesittende rutinearbeid - for å få en eller annen form for stimuli :roll: ). Pleier å drikke en kopp eller to med mørkbrent kaffe/økologisk kaffe fra presskanne, eller tilsvarende mengder espresso/mokka fra mokkakanne, en sjelden gang som cortado, frappe eller cappuccino om vi har melk i huset. Skulle gjerne hatt en kaffemaskin, men den investeringen er langt nede på prioriteringslista foreløpig. Traktekaffe er jeg ikke særlig glad i, ikke pulverkaffe heller, men jeg drikker det på besøk.

Skrevet (endret)
Hva er ditt forhold til kaffe? Drikker du mange kopper hver dag?

Hvilken type kaffe? Instant, koke, presskanne, trakte - eller kanskje du har kaffemaskin?

Hvilken kaffe bestiller du ute?

Jeg har et sterkt forhold til kaffe. Jeg elsker kaffe. Likevel drikker jeg ikke kaffe hver dag. Noen ganger kan jeg gå flere dager uten å drikke en dråpe kaffe. Andre ganger kan jeg drikke fem til seks kopper kaffe på en dag. Å ha litt avstand en gang i blant er viktig i et forhold. Hjemme drikker jeg vanlig svart kaffe, traktet på familiens moccamaster. Vi drikker kun Frielekaffe i vårt hus. Jeg har verken melk, fløte eller sukker i kaffen. Jeg syns den blir ødelagt da. Når jeg er ute bestiller jeg vanligvis svart kaffe. En sjelden gang bestiller jeg kaffe mocca, cappuccino eller andre kaffedrikker. Jeg syns det er godt, men tåler ikke melk så veldig godt; så ender som regel opp med den svarte kaffen min.

:kaffe:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Endret av The Kitten
Skrevet

Jeg begynte ikke å drikke kaffe før jeg var over 20, og det var fordi jeg en dag var så forferdelig trøtt på jobben! :fnise:

Da kjøpte jeg meg en Tine espresso iskaffe, den var det masse koffein i og jeg ble helt gira. Da var det gjort, og jeg drakk en sånn nesten hver dag. Dessverre sluttet de å lage denne varianten, og da gikk jeg over til å drikke caffe mocca som de lagde på bakeriutsalget rett ved der jeg jobbet. Men denne var det jo så mye kalorier i at jeg bestemte meg for å venne meg til vanlig traktekaffe med melk og litt sukker sånn til daglig.

Dette er ca. 10 år siden men jeg holder meg fortsatt stort sett til den ene koppen om morgenen, men jeg bruker ikke sukker lenger. Av og til tar jeg en kopp senere på dagen hvis jeg begynner å føle meg litt trøtt.

Jeg har espressomaskin hjemme, så det hender jeg lager en espresso om morgenen. Men jeg liker ikke kaffesmaken så jeg svelger den fort ned. Noen ganger lager jeg latte med enten karamell- eller vaniljesirup, men det er jo litt pes å gjøre rent alt utstyret etterpå og jeg har aldri god tid om morgenen!

Når jeg er ute bestiller jeg som regel dobbel latte. Den beste her i byen er det Baker Hansen som har.

Den beste kaffen jeg noen sinne har smakt er cappuchino med french vanilla på Tim Horton's i Kanada. (hvorfor finnes ikke den smaken her??)

Pulverkaffe er skikkelig guffent...

Skrevet (endret)

Jeg drikker absolutt alle former for kaffe! Instant også, hvis jeg ikke har tid til annet om morgenen. Ellers foretrekker jeg presskanne fremfor trakte. Om morgenen er jeg glad i kaffe med skikkelig futt i, på ettermiddagen Malabar eller Costa Rica.

Favoritten ute er cortado, er ikke så begeistret for melkeskummet som kommer med latte-variantene.

Prøver å holde meg til maks to kopper om dagen, ellers blir jeg helt kaffevrak etterhvert.

Endret av Kick
Skrevet

Jeg har blitt litt kaffekjerring etterhvert jeg også, men i utgangspunktet liker jeg ikke kaffe så godt. Kan drikke en kopp svart trakterkaffe om jeg får det servert, men synes ikke det er så godt. Blir som regel en kaffe latte på morgenen på vei til jobb og kanskje en kopp fra automaten på jobben (sjokoladekaffe, og det er jo ikke så sunt i lengden).

Her hjemme har vi mokkakanne og melkesteamer, så det hender jeg lager meg cappucino eller latte, men gidder ikke så ofte.

Vi drømmer om kaffemaskin, men det står ikke først på investeringslista her.

Annonse
Gjest gladlaks
Skrevet

Jeg begynte å jobbe på café da jeg var 16 og begynte ganske kjapt å drikke kaffedrikker der. Nå for tiden drikker jeg traktekaffe fordi jeg fikk en trakter til jul. Drakk masse kaffe i sommer (med sjokolade til) men nå som jeg har begynt å jobbe går det mest i te. Jeg drikker kanskje kaffe en gang om dagen nå. Men, jeg må ha melk i (tror det er litt psykisk på grunn av fargen) og helst en liten sjokolade eller kjeksbit til. Da koser jeg meg :) Jeg liker best "lilla"..den svenske eller evergood. Pulverkaffe er bare i krisesituasjoner (f.eks. at annen kaffe ikke er tilgjengelig og jeg må holde meg våken i et kjedelig møte eller noe) Ute drikker jeg alltid cappuccino. Liker best den ppå stockflets, men den på Deli de Luca er heller ikke så ille, og litt billigere.. Hvis jeg er stressa prøver jeg å unngå å drikke kaffe for da blir jeg helt vimsete og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er jeg derimot litt slapp, kan jeg fort sovne etter å ha drukket kaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...