Gjest Spørrende Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Jeg er det yngste av tre søsken, hvor min eldre søster har odel på gården hvor vi er vokst opp. Jeg kommer fra en familie hvor man ikke diskuterer så mye, og vanskelige ting blir sjelden snakket om. Derfor er det et par ting jeg lurer på, som jeg sliter med å finne svar på. Gården er relativt stor, med en del skog, seter og rettigheter til fiskevann. Foreldrene våre er eldre, og de siste ti-femten årene har det kun blitt dyrket korn, og en del av jorden er forpaktet bort. Slik jeg har forstått det ble søsteren min oppført som bruker av gården da foreldrene våre nådde pensjonsalder, men frem til nå er det de som har drevet den. Alle vi tre barna har utdannet oss til yrker utenfor landbruket, men min eldste søster er innstilt på å ha gården ved siden av annet arbeid. (Og jeg er glad for at iallfall en av oss tar på seg ansvaret). Det jeg lurer på er hva slags (hvis noen) rettigheter jeg og mitt andre søsken har i forhold til gårdens verdier? I og med at søsteren vår ble oppført som bruker for flere år siden uten noe diskusjon har vi kanskje ingen? Har vi rett på å bli kjøpt ut på noen måte, eller kan foreldre i praksis gi hele gården vederlagsfritt til det eldste barnet? Og er det vanlig praksis? Blir glad dersom noen har litt peiling. Så mye forskjell gjør det ikke fra eller til, men jeg har lyst til å forstå hvordan dette henger sammen.
Mamma1 Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Jeg tror søsteren din må kjøpe ut dere andre søsken. Foreldre kan ikke gi bort hele arven sin, uten at alle søskenene får det de har krav på.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Odel og arv er to separate ting. Odel betyr bare at hun har førsterett til å kjøpe gården. Arv fungerer på samme måte som for alle andre ting. Så dere arver hver 1/3 av gårdens verdi.
Gjest Spørrende Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Odel og arv er to separate ting. Odel betyr bare at hun har førsterett til å kjøpe gården. Arv fungerer på samme måte som for alle andre ting. Så dere arver hver 1/3 av gårdens verdi. Jeg mente odel var en særbestemmelse, også i forhold til arv. La oss si at gården akkurat går rundt økonomisk. Dersom dens verdier da skal deles på tre vil det jo bety at den må selges. Og slik er det meg bekjent ikke. (Det er vel noe av meningen med odelsloven, den skal sikre at gårdsbruk kan bli i slekta). Så jeg forventer ikke at vi tre skal bli tilgodesett likt. Men jeg lurer jo på om jeg/vi kan forvente at vår søster i noen grad må kompensere oss for tap av fremtdig arv. (I vårt tilfelle vil dette være mulig med god margin, uten fare for at gården skal gå konkurs). Føler dette er ganske vanskelig. På den ene siden er jeg glad for at gården blir i slekta. På den andre siden føles det kjipt at vi to yngste står på bar bakke mens vår eldste kan flytte rett tilbake til barndomshjemmet.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 Jeg mente odel var en særbestemmelse, også i forhold til arv. Vel, da tar du feil. La oss si at gården akkurat går rundt økonomisk. Dersom dens verdier da skal deles på tre vil det jo bety at den må selges. Og slik er det meg bekjent ikke. Hva mener du skulle være alternativet? Alle har rett på arven sin uansett. Så jeg forventer ikke at vi tre skal bli tilgodesett likt. Men jeg lurer jo på om jeg/vi kan forvente at vår søster i noen grad må kompensere oss for tap av fremtdig arv. (I vårt tilfelle vil dette være mulig med god margin, uten fare for at gården skal gå konkurs). Vel, svare er at dere SELVFØGELIG har lite stor rett på arv fra deres foreldre alle sammen. Hvorfor i alle dager forventer du ikke det? På den andre siden føles det kjipt at vi to yngste står på bar bakke mens vår eldste kan flytte rett tilbake til barndomshjemmet. Jeg gjenntar: dere skal ikke stå på bar bakke i noe større grad enn din søster. Alle barn har like stor rett på arv.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 Jeg mente odel var en særbestemmelse, også i forhold til arv. La oss si at gården akkurat går rundt økonomisk. Dersom dens verdier da skal deles på tre vil det jo bety at den må selges. Og slik er det meg bekjent ikke. (Det er vel noe av meningen med odelsloven, den skal sikre at gårdsbruk kan bli i slekta). Så jeg forventer ikke at vi tre skal bli tilgodesett likt. Men jeg lurer jo på om jeg/vi kan forvente at vår søster i noen grad må kompensere oss for tap av fremtdig arv. (I vårt tilfelle vil dette være mulig med god margin, uten fare for at gården skal gå konkurs). Føler dette er ganske vanskelig. På den ene siden er jeg glad for at gården blir i slekta. På den andre siden føles det kjipt at vi to yngste står på bar bakke mens vår eldste kan flytte rett tilbake til barndomshjemmet. Det vil vel skifte bli satt en odelstakst. Dette er en verdi som er beregnet ut fra avkastning av gården som landbrukseiendom. Selv om kanskje hus og andre bygninger i seg selv er verdt f eks 5 millioner kjenner jeg til eksempler der odelstaksten har blitt satt til 1,5 millioner. Gården har da mulighet for inntekter til å dekke avkastning på 1,5 millioner. Din søster vil da måtte kjøpe deg og det andre søskenet ut med 1 million, dvs 500.000 til hver av dere. Ellers kan jo foreldrene gi sine eiendeler til hvem som helst. Om søsteren din har overtatt gården formelt har vel ikke du så store krav. Det er tross alt det som er igjen når foreldrene dine går bort som du og din søster vil arve.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Ps. Jeg har kjøpt ut min søster (med halve verdien -noe annet var det aldri snakk om) av gården vi i fellesskap arvet av vår far.
Gjest Spørrende Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Ellers kan jo foreldrene gi sine eiendeler til hvem som helst. Om søsteren din har overtatt gården formelt har vel ikke du så store krav. Det er tross alt det som er igjen når foreldrene dine går bort som du og din søster vil arve. OK. Det er dette jeg kanskje tror er tilfellet hos oss, uten at det noen gang har vært så mye diskutert. Det er ganske mange år siden min søster formelt ble satt som bruker. Kanskje var jeg for ung da, til å forstå hvilke konsekvenser dette hadde for vi to yngste. (Om det er slik det henger sammen, føler jeg kanskje at vi to ble litt forbigått. Men det hører vel strengt tatt til inne på relasjoner og samliv :-/)
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 Det er ganske mange år siden min søster formelt ble satt som bruker. Bruker og eier er da vidt forskjellige ting. Dersom noe EIERSKAP er blitt overført, må dette tinglyses. Det kan da dokumenteres at det er foretatt utbetaling av forskudd på arv. I og med at man da må betale arveavgift, er ikke dette noe man kan gjøre "helt privat". Kanskje var jeg for ung da, til å forstå hvilke konsekvenser dette hadde for vi to yngste. Igjen: hvem som er oppført hvor har ingenting med deres rettigheter til arv. Alle "gaver" fra foreldre til barn er å betrakte som arv (og pliktig arveavgift for beløper over 250 000 kr), og tidliger utbetalt forskudd på arv skal tas med i bereningene ved senere arveoppgjør. Foreldrene din kan altså IKKE bare gi bort en gård til ett av barna. Det er rett og slett fullstendig ulovlig.
Gyda Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 Min bror har odel på våre foreldres gård. Han har kjøpt gården til takst hos våre foreldre - og derved også overtatt all gjeld som er heftet til gården. Den dagen foreldrene våre dør, deler vi alle likt på det som er igjen.
gjest*ts* Skrevet 6. august 2008 #11 Skrevet 6. august 2008 Det vil vel skifte bli satt en odelstakst. Dette er en verdi som er beregnet ut fra avkastning av gården som landbrukseiendom. Selv om kanskje hus og andre bygninger i seg selv er verdt f eks 5 millioner kjenner jeg til eksempler der odelstaksten har blitt satt til 1,5 millioner. Gården har da mulighet for inntekter til å dekke avkastning på 1,5 millioner. Din søster vil da måtte kjøpe deg og det andre søskenet ut med 1 million, dvs 500.000 til hver av dere. Ellers kan jo foreldrene gi sine eiendeler til hvem som helst. Om søsteren din har overtatt gården formelt har vel ikke du så store krav. Det er tross alt det som er igjen når foreldrene dine går bort som du og din søster vil arve. Stemmer dette ja. Eg har odel på ein gard, og det blir sett odelstakst på den når eigaren (onkel) døyr. Odelstakst er ikkje det same som takst for sal utan odel. Og for deg som kjøpte ut søstera di til full pris, så må jo dette ha vore eit val på eit eller anna tidspunkt? For vi har i alle fall alltid visst at den som tar over slektsgarden tar den til odelstakst. Og den treng ikkje vere så høg.
Gjest Helen Parr Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Foreldrene din kan altså IKKE bare gi bort en gård til ett av barna. Det er rett og slett fullstendig ulovlig. Dette er iallefall riv ruskende galt. Foreldre kan gjøre akkurat som det passer dem med formuesmassen sin, enten de gir det til den ene av barna, frelsesarmeen eller katta til naboen. Så lenge de gjør det via en livsdisposisjon. Det er når de bestemmer over noe i testament at de må forholde seg til pliktdelsarven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå