Gå til innhold

TRENGER GÅ NED I VEKT!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente__*
Skrevet

Heihei, jeg er ei jente som veger kanksje et par 30 kilo for mye, jeg kjenner at det begynner å slite veldig på kroppen min, jeg er bare 15 år, så jeg er nødt får å gjøre noe veldig snart!

Men det som er egentli det store problemet mitt er at jeg trener 2-3 ganger i uka, da trener jeg kondisjon og vekter, dette har jeg gjort i 1 mnd tid nå, men jeg har ikke gått ned mer enn 3 kilo på 4UKER!

jeg spiser minst 3 ganger om dagen i tilegg til litt frukt og slik.

Hva er det som er galt, hvrofor går jeg ikke mer ned i vekt og noen som kan gi meg noen tips om hvordan jeg kan klare og gå ned endamer?!

Trenger DESPERAT HJELP!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Lær deg å telle kalorier. Finn ut hvor mye du forbruker på en dag (det finnes forskjellige kalkulatorer på nettet), og spis ca 500 kcal mindre enn dette. De fleste undervurderer hvor mye de får i seg i løpet av en dag.

Skrevet

ta tida til hjelp, så vare det lengre. 1 kg per veka e slettes ikkje værst :) du er flink, eg vege 75 og er 166.. så har vel litt for masse eg og. nå seie vel forskinga at ei dama må trimma 5 timar i veka for å holda vekta nede.. hjelp

Gjest Elfrida
Skrevet
dette har jeg gjort i 1 mnd tid nå, men jeg har ikke gått ned mer enn 3 kilo på 4UKER!
Dette er et veldig bra resultat! Fortsett slik.
Skrevet
Dette er et veldig bra resultat! Fortsett slik.

Enig! Vær tålmodig. Tenk om du går ned 10 kg i året..kanskje du synes det er for lite. Men mange gir opp, og går OPP i stedet. Er det ikke da bedre å gå ned "lite" enn ingenting? :)

Gjest Legestudent og treningsveileder
Skrevet

Kjære deg!

For det første; når du skriver at du veier 30 kg for mye - er dette din subjektive mening eller er du faktisk så overvektig? Du kan regne det ut ved å regne BMI'en din; vekt/høyde*høyde. Er du f.eks 1,65 m høy og veier 90 kg får du BMI 90/1,65*1,65 = 33. BMI bør ligge under 27. Er tallet mellom 25-27 er du lett overvektig, over 30 er fedme.

Dersom du faktisk veier 30 kg for mye trenger du profesjonell hjelp til å gå ned, særlig med tanke på at du er såpass ung. Da synes jeg du bør besøke legen din å lage en plan med han/henne om hvordan du kan gå ned i vekt på en sunn måte. Noen skriver at du bør telle kalorier, det synes jeg ikke er noen god idé. Du må gjerne lære deg litt om kosthold, men kaloritelling er ikke nødvendig. Grete Roede holder jo kurs for ungdom, kanskje det kunne vært noe? Men synes uansett du først må ta en kontroll hos legen. Hvis du er såpass overvektig er det viktig å få tatt litt blodprøver av deg også.

Kjempeflott at du trener! Det bør du fortsette med. Har du fått hjelp på treningssenteret til å lage et program til deg? Hvis ikke bør du gjøre det. Lurt å kombinere styrke og kondisjon som du gjør nå. Gjerne prøv intervalltrening, f.eks spining også. Mange sentre kjører egne intervallklasser. Dette er den mest effektive måten for å komme raskt i bedre form, dessuten viser en ny studie at denne treningsformen er mer effektiv enn 30 min rolig trening daglig + kostomlegging til sammen! Prinsippet for treningen er at du kjører pulsen din opp i 85-90% av maxpuls( som er 220 minus alder, altså ca 205 for deg) i 3-4 minutter og deretter kjører en tilsvarende økt med lavere puls (60-70%). Snakk med noen på treningssenteret ditt om dette så hjelper de deg nok!

Glem vekta. Når du akkurat har begynt å trene vil vekta ofte bli hengende litt igjen før den går nedover. Dette fordi du produserer muskler, som veier litt mer enn fett. Når du skal måle fremgangen din kan du heller se på om klærne blir større.

Lykke til!

Skrevet

ideelt sett skal man gå ned 0,5-1kg uka for å ha stabil vektnedgang, du har vært kjempeflink! så lenge du spiser ofte og trener så vil forbrenningen din øke og resultatene komme. Vektnedgang tar tid desverre, men da lærer du å leve slik og ikke hopper opp igjen dit du var.

Når man er 15 er det lett og fokusere på vekttallene. Slutt med det! begynn å måle deg 1 gang i mnd og se deg i speilet istedet for på vekten. Poenget er at du skal føle deg vel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...