Gå til innhold

Maling av panel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en del umalt panel i huset, men er godt i gang å male. Synes det er fint og ville ikke ha byttet det ut med plater.

Men, jeg bruker veldig lang tid når jeg pusser opp.

Følger liksom boka til punkt og prikke. Jeg vasker veggene, bruker kvistlakk selv på gammel panel, grunner, dorer og sparkler ALLE spikerslag og hull, pusser og sparkler en gang til hvis det ikke er bra, tar bort støv, også er det klart for maling!!

Resultaret blir veldig bra til slutt, men jeg føler meg litt alene om denne fremgandsmåten.

Hvordan gjør dere det? Er jeg urolig pirkete og gjør jeg masse unødvengig arbeid? :klø: Hvordan gjør proffene det? Har vurdert å hyre inn hjelp, men er redd for at resultatet ikke blir sånn jeg vil... :sukk:

Skrevet

Gjør det på den måten du gjør du.

Skrevet

Vi gjorde det på den måten også, synes ikke du er pirkete i det hele tatt. Ting må jo gjøres ordentlig :)

(eller kanskje er jeg pirkete og)

Gjest Fisk73
Skrevet

Fortsett på den måten, høres helt riktig ut. Og ja, det tar lang tid å male panel!

Alt for mange som slurver med forarbeidet, du vil ha igjen for å gjøre det slik du gjør :)

Skrevet
Vi har en del umalt panel i huset, men er godt i gang å male. Synes det er fint og ville ikke ha byttet det ut med plater.

Men, jeg bruker veldig lang tid når jeg pusser opp.

Følger liksom boka til punkt og prikke. Jeg vasker veggene, bruker kvistlakk selv på gammel panel, grunner, dorer og sparkler ALLE spikerslag og hull, pusser og sparkler en gang til hvis det ikke er bra, tar bort støv, også er det klart for maling!!

Resultaret blir veldig bra til slutt, men jeg føler meg litt alene om denne fremgandsmåten.

Hvordan gjør dere det? Er jeg urolig pirkete og gjør jeg masse unødvengig arbeid? :klø: Hvordan gjør proffene det? Har vurdert å hyre inn hjelp, men er redd for at resultatet ikke blir sånn jeg vil... :sukk:

Jeg gjør det på akkurat samme måten :)

Og jeg er veldig fornøyd med resultatet....

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg gjør det også slik. Det er den sikreste veien til et bra resultat.

...og kvistlakk er helt nødvendig, selv på gammel panel.

Skrevet

Jeg pusser det litt med sandpapir først, så bruker jeg salmiakkvann for å fjerne støv og skitt. Om du har over 30 år gammelt panel trenger du ikke kvistlakk, siden det er helt uttørket. Dersom du er redd for at det skal lekke gjennom kan du selvfølgelig gjøre det, men det er unødvendig med så gammelt panel. Jeg sparkler hull i panelet og så maler jeg oppå. Da maler jeg med rulle først, så stryker jeg penselen over etterpå. Det syns jeg blir penest :)

Gjest antigartner
Skrevet
Om du har over 30 år gammelt panel trenger du ikke kvistlakk, siden det er helt uttørket.

Det er ikke riktig. Både gran- og furupanel kan "svette" om de er over 30 år. Det er ikke så rent få som har erfart dette etter å ha malt gammelt panel uten å bruke kvistlakk.

Skrevet
Det er ikke riktig. Både gran- og furupanel kan "svette" om de er over 30 år. Det er ikke så rent få som har erfart dette etter å ha malt gammelt panel uten å bruke kvistlakk.

Støtter dette fullt ut.

Veldig synd at enkelte kommer med dette tullet om å droppe kvistlakk på gammel panel. Det kan være at noen faller for fristelsen for å slippe kvistlakken (for det er kjedelig), men de vil kunne angre seg - og da tror jeg neppe den som har gitt feil råd står først i køen for å utbedre resultatet.

Skrevet

:) Dette var godt å høre. -At ikke det bare var meg som er "pirkete".

Jeg bruker alltid kvistlakk, og panelen vi har er over 30 år.

Der jeg maler nå er panelet så og si uten kvist, men på soverommet har vi granpanel, og det er ca 1.000.000.000.000 (føles det som) kvist som skel lakkes... :grine::grine:

Da maler jeg med rulle først, så stryker jeg penselen over etterpå. Det syns jeg blir penest

Jeg sverger til pensel! Har brukt rulle før, men føler at "appelsinhuden" skinner gjennom. Da synes jeg det er finere med penselstrøk.

Uansett tørker den nye oljemalingen så fort, at jeg ikke klarer å rulle ferdig et bord før det vil bli merker etter rullen.

Skrevet
Om du har over 30 år gammelt panel trenger du ikke kvistlakk, siden det er helt uttørket.

Må ikke finne på å la være å kvistlakke, vi har et hus fra 1904, og vi malte en vegg uten å kvistlakke den, dette er tømmer, og to dager etter var det kommet kvae gjennom malingen selv om tømmeret var over 100 år gammelt.

Er kun hvis underlaget er lakket at man slipper kvistlakk !! :jepp:

Skrevet

Jeg har malt panel i huset vårt. Og brukte kvistlakk kun en gang på kvistene, nå er kvistene kommet igjenom og jeg må nå pusse ned malingen på kvistene for der etter å bruke kvistlakk igjen og så heftgrunn og til slutt male hele veggen 2 ganger. Så gjør det på din måte du.

Har en venninde som er like nøye som deg på malerarbeidet og det er bare så fint hjemme hos henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...