Gjest Vesle Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Vi fikk mer eller mindre frivillig katt i sommer, hun kom og ville bo hos oss, vi fant ikke eiere så vi lot henne får være hos oss. Ingen av oss har imidlertid hatt katt før, er vel egentlig hundemennesker... Så vi forstår liksom ikke signalene hennes helt, men lærer oss litt om litt... For et par uker siden skjønte vi at hun var gravid. På søndag ettermiddag forsvant hun, og vi ble ganske bekymret for henne, om det hadde skjedd henne noe, eller om hun lå og fødte i striregnet og tordenværet... Idag kom hun og var kjempesulten, og etter å ha spist MASSE, fulgte mannen henne til naboens tillhenger som de har fyllt med pappesker, søppel og skrot. Der, i en av eskene hadde hun født en liten kattunge Vår første innskytelse var at der kunne de jo ikke ligge, hva om naboen intetanende kaster mer skrot over dem, eller enda værre kjører dem på dynga.. Så vi tok hele esken, med kattene oppi og satte den på vinterverandaen vår. Det er der katten liksom har funnet plassen sin, har skålene sine osv, og der kan de være ifred. Men nå er jeg litt usikker -burde de fått ligge en stund ifred der i tillhengeren? Antar at ungen ble født igår... Jeg synes fortsatt hun er veldig rund over magen, kan det være så at det kan komme flere kattunger, eller får de alltid alle på en gang? Stusset litt på at det bare var en i kullet, trodde de alltid fikk en 3-4-5-6 stykker... Kan vi flytte dem over i en litt mer behagelig seng, f.eks der hun pleide å ligge eller bør hun få ordne det selv? Ser liksom ikke så deilig ut å ligge blandt kastet plast og papir og skrot... Prøvde først å legge dem over i sengen hennes direkte fra tillhengeren, men da tok hun resolutt ungen og hoppet tilbake i esken, derfor tok vi med oss hele kartongen inn. Noe mer jeg bør passe på mht mor og barn? Hun er veldig til å beskytte barnet sitt, samtidig går hun rundt nå og mjauer og ser på meg som om hun vil noe (jeg ser henne gjennom vindu til verandaen fra hvor jeg sitter nå), Hun var ute en tur på do og kom inn igjen, men er som om hun vil kose, eller ha hjelp til noe.... Er det noen erfarne kattemennesker her inne som kan gi meg litt råd???
BAMBI<3 Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 fint at du har flyttet de inn, og du skulle ikke latt den ligge i tilhengeren selv om kattemor kan ha blitt forvirra, men pass på så ikke kattungen fryser om kvelden på vinterverandaen.. Følg etter kattemor ut og se om hun kan ha flere kattunger gjemt ute, Det er normalt at hun er litt rund, men for og være på den sikre siden, så kan du ta en tur til dyrlegen og la de kjenne på magen hennes. Veldig viktig at du følger med på at kattemor gir ungen sin melk og at hun får rikelig med mat selv. Det går fint ann og er helt normalt og bare få en kattunge, men siden du sier at hun mjauer en del, så er det mulig hun har gjemt noen ute. Se etter blod osv i esken du fant kattungen i for hvis den er litt blodig så vet du at hun har født der. Ellers så ønsker jeg deg lykke til!
AnetteR Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Jeg ville nok hatt dem inne i huset om du har mulighet, på et avsperret rom (vaskerom/bad el). Det er viktig at kattungen har det varmt og godt. Det var helt riktig å flytte dem. Du kan sikkert også legge dem over i en ny, ren eske. Og jeg ville nok brukt avispapir eller pledd som er lett å vaske i bunnen. Om kattemammaen virker normal og tar seg av ungen på vanlig måte, er det neppe noe i veien med henne. Det hender katter bare får en unge. Det kan også føde over 24 timer. Ville nok sjekket tilhengeren grundig. Virker det som om det er der hun har født, finnes det tvilsomt kattunger et annet sted. De pleier å føde på et trygt sted der de blir værende en stund etter fødselen. Og om du på sikt vil beholde katten vil jeg anbefalle kastrering. Dette er på sikt ikke så stor kostnadsforskjell fra p-piller, og hunkatter kan få kattunger ganske hyppig. Også vil jeg anbefale det å gi katten ormkurer. Lurer på om det er ved 6, 8 og 12 uker, håper noen korrigerer meg om jeg tar feil... Du kan også gi første vaksine, ved 12 ukers alder. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 Takk for svar begge to. Vi har sjekket tilhengeren, og ikke fler kattunger å se. Og det ser nok ut som at hun har født i pappesken, så vi var nok rett og slett heldige som bare fikk et lite nøste (så slipper vi bekymre oss over å ikke få gitt bort alle). Skal prøve å legge dem over i sengen hennes idag, men vet ikke helt hvor jeg skal ha de inne... Jeg prøvde igår kveld og se om hun ville inn, for hun søkte sånn kontakt med oss, men ville ikke det. SÅ jeg lot døren til vinterhagen stå åpen. Vi har to barn på 1 og 6 år, og er redd de kan stresse dem veldig om vi har de inne, spesielt 1-åringen er veldig intenst opptatt av katten (og dermed ganske hardthendt) Badet vårt er veldig lite, og vaskerommet i kjelleren som vi deler med naboen, så det er ikke lett for dem å være i fred inne egentlig. Men det er nå fryktelig spennende og koselig da, særlig ettersom mammaen lar oss slippe til mye mer nå. Holder nesten på å bli kattefrelst jeg
Gjest Kari Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 Gratulerer med småkatter. Ormekuren skal gis ved 4, 8 og 12 ukers alder fikk jeg beskjed av dyrlegen vår om. En strek på den "sprøyten" man kjøper på apoteket 2 dager på rad. I tillegg skal de ha en vaksine ved 12 ukers alder og deretter igjen ved 16 uker. Vi kommer til å sende den pusungen vi skal beholde til dyrlegen for siste vaksine sammen med kastrering og chipping. Da får vi en samlepris på den siste og rabatt på vaksinene ved 12 ukers alder pga flere skal inn.
AnetteR Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Hei igjen, Takk for korrigering av ormkurer, vet jeg var ustø der. Det går sikkert fint å ha dem i vinterhagen om du trur de får mest ro der. Så fremt du har ok sommertemperaturer der du bor og vinterhagen er skjermet for vær og vind. Småbarn er ikke det beste med ny kattunge, nei=)
MiniMjau Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 (endret) Pass på å gi mammapusen næringsrikt for (fra dyrebutikk). Husk på hun trenger mye energi når hun ammer. Når kattungen selv begynner å spise tørrfor (ved ca 4 ukers alder) så gi for som er beregnet for Kittens (fx Royal Canin BabyKitten, små rosa poser). Kattunger har veldig sarte mager, så ikke forsøk med Whiskas eller annen dagligvare-mat, de kan få veldig dårlige mager av det, og i verste fall dehydrering (pga diare). Vann til drikke. Ikke melk. :-) Lykke til med den lille ...og den store! Endret 6. august 2008 av MiniMjau
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå