Gjest j17 Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Hva synes dere om dette kostholdet?: Kneipbrød med pålegg (leverpostei, gulost, brunost, salami osv) til frokost, lunsj, kvelds. Middag kun en gang eller to i uken, og da er det som regel poteter og Joikakaer, spaghetti og kjøttsaus eller noe annet "vanlig". Aldri frukt, og de eneste grønnsakene er evt kokt brokkoli de dagene det er middag med potet og kjøtt (dvs kanskje tre ganger til sammen pr mnd). De dagene det ikke er middag, er brød og pålegg det eneste som spises. Familien min spiser slik, og jeg mener det er fryktelig usunt og ensidig. Men de mener det er helt normalt å spise slik. Jeg vet ikke så mye om hva andre familier spiser rundt om kring, men jeg føler som sagt at dette kostholdet er direkte usunt! Hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Jeg synes ikke det høres sunt ut. Brød og pålegg er greit nok, men burde vel ikke utgjøre så stor del av kostholdet, og kneipen burde vært byttet ut med grovere brød. Middagene høres ikke særlig næringsrike ut, blandingsprodukter med antagelig mye karbohydrater og kanskje salt. Jeg synes det er ok for voksne mennesker å ikke spise middag hver eneste dag (jeg kan godt spise ostesmørbrød eller brød med speilegg av og til, og gjerne noen dager med enkle supper), men maten bør jo være mer variert og bedre sammensatt. Grønnsaker, frukt og salat burde definitivt innføres i familien din Og fisk! Jeg vet forresten ikke helt hva konsekvensene av et slikt kosthold kan være, annet enn vitamin- og mineralmangel.
The Kitten Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Hva synes dere om dette kostholdet?: Kneipbrød med pålegg (leverpostei, gulost, brunost, salami osv) til frokost, lunsj, kvelds. Middag kun en gang eller to i uken, og da er det som regel poteter og Joikakaer, spaghetti og kjøttsaus eller noe annet "vanlig". Aldri frukt, og de eneste grønnsakene er evt kokt brokkoli de dagene det er middag med potet og kjøtt (dvs kanskje tre ganger til sammen pr mnd). De dagene det ikke er middag, er brød og pålegg det eneste som spises. Familien min spiser slik, og jeg mener det er fryktelig usunt og ensidig. Men de mener det er helt normalt å spise slik. Jeg vet ikke så mye om hva andre familier spiser rundt om kring, men jeg føler som sagt at dette kostholdet er direkte usunt! Hva mener dere? Jeg er enig med deg. Det var mangelfullt og kjedelig. Blir ikke dere matlei?
Gjest *Mim* Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Dere burde absolutt spise mer frukt og grønt! For meg er det utenkelig å ikke spise middag hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Normalt er det kanskje, men at det finnes folk som lever usunt gjør det ikke lurt. Dersom familien din er opptatt av at alt som er normalt er bra, så kan du informere dem om at det er mer normalt å spise mer kaninfor.
Gjest Gjest_b Skrevet 5. august 2008 #6 Skrevet 5. august 2008 Hva synes dere om dette kostholdet?: Kneipbrød med pålegg (leverpostei, gulost, brunost, salami osv) til frokost, lunsj, kvelds. Middag kun en gang eller to i uken, og da er det som regel poteter og Joikakaer, spaghetti og kjøttsaus eller noe annet "vanlig". Aldri frukt, og de eneste grønnsakene er evt kokt brokkoli de dagene det er middag med potet og kjøtt (dvs kanskje tre ganger til sammen pr mnd). De dagene det ikke er middag, er brød og pålegg det eneste som spises. Familien min spiser slik, og jeg mener det er fryktelig usunt og ensidig. Men de mener det er helt normalt å spise slik. Jeg vet ikke så mye om hva andre familier spiser rundt om kring, men jeg føler som sagt at dette kostholdet er direkte usunt! Hva mener dere? Normalt? Kanskje. Sunt? Nei. * Middag: Hver dag. Med større andel grønnsaker. * Grovere brød (pålegg: ok. Variasjon hvis noen ønsker det) * Frukt til hvert mellom-måltid.
Mamma1 Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Man trenger ikke middag hver dag for å spise sunt. Men med dette kostholdet(som jeg syns er ganske ille) hadde jeg nok spist masse tran og vitaminer..
Gjest Ts Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Ja jeg er helt enig med dere... De sier de ikke har råd til å spise sunnere, men jeg tror det bare er dårlige prioriteringer. Er bekymret for lillesøsteren min, som er veldig matlei og bare spiser godteri osv omtrent, siden hun er lei brød.
AnetteR Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 For å ikke snakke om fisk og omega 3 og 6. Er jo ingen nøtter eller olivenolje el i kostholdet heller. Det er jo ikke bra for helsa på sikt. Kostholdets ensidighet mtp vitaminer og oljer medfører også dårligere konsentrasjon og utholdenhet, og kan på sikt føre til diverse sykdommer. Særlig om det er barn/tenåringer som trenger et variert kosthold for å utvikle seg. Knasking av vitaminer i tablettform er omdiskutert, kroppen tar opp disse i liten grad. Etter å ha lest flere forskningsstudier har jeg helt sluttet å kaste bort penger på kosttilskudd ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå