Gå til innhold

Hvordan legge opp treningen som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå tilbake fra sommerferie med masse avslapping og har funnet ut at jeg endelig har klart å bli gravid (etter over 2 års prøving..!)

Jeg er vant til å trene tung styrke, samt aerobic og jogging/sykling ol.

Hva må jeg passe på i det jeg "starter opp igjen for høsten"? Jeg er livredd for å gjøre noe som kan skade fosteret eller føre til abort (prøvde de ikke å fremprovoserer abort med å løpe opp og ned en trapp i gamle dager..?)

Alle tips mottas med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Du kan fortsette med alt av trening du er vant med så lenge du føler det er komfortabelt, selv tung styrketrening. Jeg kjenner til et par amerikanske damer som kjørte tunge knebøy dagen før og på samme dag som de fødte!

Øvelser som isolerer magen er lurt å unngå for å ikke framprovosere diastasis recti.

Enkelte mener også at man etter første trimester skal unngå øvelser der man ligger på ryggen, men det er ikke vitenskapelig bevist.

Skrevet

Takk for tips (og gratulasjon :) )

Jeg er så slapp og sliten at det begrenser seg noe selv av det, men jeg skal prøve å kjøre på med kondisjon og styrke på armer og bein i alle fall.

Gjest Legestudent/treningsveileder
Skrevet
Takk for tips (og gratulasjon :) )

Jeg er så slapp og sliten at det begrenser seg noe selv av det, men jeg skal prøve å kjøre på med kondisjon og styrke på armer og bein i alle fall.

En liten kommentar her! Du kan i prinsippet fortsette med den treningsformen og mengden du kjørte før graviditeten MEN det er et par men. Du bør alltid rådføre deg med legen din om at din tilstand sier at du kan trene! Dessuten er jeg litt usikker på hva du mener med tung styrketrening. Generelt frarådes gravide tung styrketrening. Du kan gjerne kjøre knebøy og andre styrkeøvelser, men kjør heller flere repetisjoner med mindre vekter. Du bør klare 15-20 reps på hver øvelse. Det er også viktig å legge litt lokk på seg når det gjelder intensitet pga økt fare for heteslag. Kroppen blir jo mye varmere når den huser to og ikke bare en. Ikke ta deg HELT ut på trening. Moderat intensitet er de generelle anbefalingene, så spørs det jo litt hva man legger i det.

Mange treningssentre kjører egne klasser for gravide. Om dere har det kan dte værre greit å gå på noen av disse for å få litt veiledning og forslag til gode øvelser. Å ligge flatt å trene er ikke særlig bra etterhvert som magen vokser pga blodtrykksøkning. Der finnes det mange alternativer! Du kan kjøre rette magemuskler/sit-ups etc ut første trimester, deretter bør du fokusere på bekkenbunn, indre magemuskler og skrå mage.

Vær også obs på å drikke ekstra mye og å få i deg noe mat like etter trening.

Lykke til!

P.S - det er sunt for gravide å trene under svangerskapet, så fortsett med det selv om det er et par ekstra hensyn å ta!

Skrevet
Jeg er nå tilbake fra sommerferie med masse avslapping og har funnet ut at jeg endelig har klart å bli gravid (etter over 2 års prøving..!)

Jeg er vant til å trene tung styrke, samt aerobic og jogging/sykling ol.

Hva må jeg passe på i det jeg "starter opp igjen for høsten"? Jeg er livredd for å gjøre noe som kan skade fosteret eller føre til abort (prøvde de ikke å fremprovoserer abort med å løpe opp og ned en trapp i gamle dager..?)

Alle tips mottas med stor takk.

Mitt klare tips:

Vær forsiktig!

Det er en nymotes sak dette med å trimme gravide så voldsomt. Er du disponert for å miste, vil du kunne fremprovosere dette. Problemet er at man ikke vet hvem dette er og en derfor offesielt gir det enkle råd at gravide kan trimme som før. Dette gjelder ikke alle.Ta det heller med do disse få md og sats på å ta opp trim 6 md etter fødsel.

Kjenner nok av folk som har født lenge før tiden og vedder mye på at det skyldtes overdreven trim!

Gåturer og svømming vil trolig være bra for de aller fleste. Dropp hopp og løft!Bedre å være forsiktig. Ingen vet om de får sjansen på ny.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...