Azalea Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Hei alle sammen. Jeg bare lurer på en ting.. Klørne til kattepusen er litt sprø, og deler seg litt. Ser dette spes.når jeg skal klippe klørne hennes. Noe jeg kan gjøre? Hun er innekatt og er ikke skitten, men har lyst til å bade henne. Hvordan få henne til å bli vant til bading? Og hvilken sjampo er best til katter med kort pels? Og er det noen vitaminer Mia(kattepusen) skal ha utenom, ettersom at hun er innekatt? Hun har kattemat fra dyrebutikk som egner seg til hennes alder(4,5mnd.).
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Heisann! Jeg har to innekatter, og klørne deres har jeg bare klippet én gang, for de fortsetter å kvesse klørne uansett. De har også noen klør som deler seg, og ramler av. Ingen av dem er plaget med potene, og har for bare to måneder siden vært inne på generell helsesjekk. Da sto alt bra til, så jeg går utifra at det med klørne ikke er så farlig. De er forresten åtte år, så jeg ville nok ha merket noe. Men i og med at katten din er så ung... jaja, du skal nå vite at mine har det bra med sprukne klør :o) Med katter og bading er det nesten mer opp til katten, enn deg dessverre. Kattepusen til en venninne av meg elsket å bade. Hun svømte rundt i badekaret og storkoste seg :o) Mine er derimot helt umulige. Opp gjennom de åtte årene jeg har hatt dem har jeg prøvd både oppvaskkum, badekar og dusjkabinett. Resultatene har blitt at de ikke har blitt såpet inn, ikke har jeg fått skylt ut den lille såpen de fikk i pelsen, mye kloring, skriking (ja, de høres så direkte lei seg ut - mine gråter når de må bade :...o( ), vann over nøyaktig hele badet, ødelagt dusjkabinett, klør inn til beinet i fingeren (au!) Redningen i år ble en dyrlege. I forbindelse med helsesjekk var det en dyrlege som sa seg villig til å bade dem. Det hører med til historien at de måtte ha beroligende medisiner for å gjennomføre dette. Nå må du også huske på at kattepuser trenger ikke bades så ofte. Spesielt om de er flinke til å vaske seg selv. Forrige gang mine ble badet var for to år siden, og dyrlegen sa nå at det faktisk ikke hadde vært vits å bade dem, men de gjorde det pga at jeg hadde bestilt det. Av shampoo anbefaler jeg å kjøpe en på dyrebutikk eller hos dyrlege, om de selger det. Om du absolutt vil bade henne ofte (tenk på at dette kan ødelegge forholdene i pelsen hennes), så er det lurt å begynne når hun er liten, og innarbeide en rutine. Det bør du også når det kommer til f. eks tannpuss. Jeg har store problemer med tannpussen på mine nå. Er risikosport hver gang de skal gjennom det. Av vitaminer vet jeg ikke hva du skal gi henne. Jeg har aldri gitt mine noe ekstra. De er oppvokst på matbutikkfôr og vann fra springen, og de har det helt fint. De har ikke tannstein engang. Eneste er at jeg nå starter dem opp på seniorfôr, da.... Er litt kjedelig å høre alle formaninger om hva man skal gi katten, og hvordan de bør behandles, også er det dine egne katter som har det bra og lever lengst.... *sukk* Men vitaminer er gjerne ikke så dumt likevel :o) Lykke til da! :o) Hei alle sammen. Jeg bare lurer på en ting.. Klørne til kattepusen er litt sprø, og deler seg litt. Ser dette spes.når jeg skal klippe klørne hennes. Noe jeg kan gjøre? Hun er innekatt og er ikke skitten, men har lyst til å bade henne. Hvordan få henne til å bli vant til bading? Og hvilken sjampo er best til katter med kort pels? Og er det noen vitaminer Mia(kattepusen) skal ha utenom, ettersom at hun er innekatt? Hun har kattemat fra dyrebutikk som egner seg til hennes alder(4,5mnd.).
Miajenta Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Ring dyrlegen og hør evnt ang klørne, kattene mine får litt flisete klør med engang etter at de er klipt. Nå er jo kattene mine veldig glad i vann og ligger alltid i nærheten av dusjen når jeg dusjer!! Men det begynte med at de lekte med vannet i vasken og så i ettertid har jeg fylt en balje med vann og lagt noe i bunnen der som de fanger ved å bruke potene. La katten prøve seg fram og venne seg til vannet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå