Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Om man har blitt sykmeldt i ferien sin,kan man da få igjen ferie?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Jepp, om du leverer sykemelding har du krav på utsatt ferie.
Gjest Magica de Spell Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Kommer an på, står om det her. Utdrag: - Har jeg rett til ny ferie hvis jeg blir syk før ferien? - Ja, blir du helt arbeidsufør på grunn av sykdom før ferien starter, har du rett på ny ferie senere i løpet av ferieåret. Men det er ikke nok å være så syk at du ikke kan jobbe, du må være for syk til å ha ferie. Litt forkjølelse eller feber teller ikke. Helsekravene i jobben er større enn helsekravene i ferien – og det skal det tas hensyn til ved vurdering av om man skal ha ny ferie eller ikke. Prinsippet er altså at du må være sykere for å bli regnet som syk i ferien, enn for å jobbe. - Kan jeg ha rett til ny ferie om jeg blir syk i løpet av ferien? - Ja, hvis du er syk minst 6 virkedager i ferien, kan du kreve et tilsvarende antall feriedager senere i ferieåret. Med virkedager menes arbeidsdager inkludert lørdag. Du må dokumentere dette med sykemelding fra lege. Hvis du på grunn av sykdom ikke får avviklet ferie et år, kan du søke arbeidsgiver om å overføre inntil 12 virkedager ferie til neste år. Fristen for slik søknad er i desember hvert år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå