Branna Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Jeg og mannen min passer for tiden på en kanin og en degus for et vennepar av oss som er på ferie. I de siste dagene har vi lagt merke til at degusen har et sår på poten, som forverrer seg, og det ser ut til at det er selvpåført, for den gnager på poten sin. Hva kan være grunnen til dette? Vi har aldri passet gnager før, men følger instruksjonene vi fikk fra eieren. Passer på at den alltid har friskt vann og mat, og skifter ofte ny sand i badekaret dens slik at den får vasket seg. Den har et hjul som den liker å løpe i, og får bomullspads og papirbiter til å leke med. Den har også frisk trespon i senga si og vi bytter papir i doen dens ofte. Kan den likevel mistrives nok til å gnage seg selv på poten? Kan det være forandringen i omgivelsene som gjør det? Er jo blitt litt glad i dette dyret, selv om den er litt menneskesky og bare kommer bort hvis du gir den solsikkefrø (noe vi passer på at den ikke får for mye av, for det er visst ikke bra for den). Er det noe vi gjør galt? Eierene kommer for å hente den snart, skal vi oppfordre dem til å ta den med til dyrlegen? Vil bli veldig glad for svar!
Gjest Caya Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 (endret) Det kan hende at dette er stereotypisk atferd som dyr kan få når de er innesperret og/eller ensomme. Jeg har en degus selv i oppstalling fra dyrebeskyttelsen som på tross av at han er ute et par timer hver dag og har et digert bur konstant gnager på gitteret. Han vil forhåpentlig bedre seg når han blir omplassert og får en degusvenn. Deguser er flokkdyr som ikke bør holdes alene, så jeg hadde skaffet en venn til denne degusen. I tillegg ville jeg latt den løpe fritt ofte for at den skal slippe å føle seg innesperret hele tiden. I tillegg trenger nok foten behandling, men man må gjøre noe med årsaken først og fremst. Endret 5. august 2008 av Caya
Branna Skrevet 5. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2008 Takk for svar! Jeg skal foreslå til vennene mine at de kjøper en venn til den, kanskje det kan hjelpe Den fikk ikke sår på poten før den kom hit, da, men vi har ikke kunnet la den løpe rundt her pga at jeg har passet en hund også. Men disse har ikke hatt kontakt, for degusen står på et høyt bord og det er en veldig liten hund som ikke når opp dit. Hunden ble levert tilbake til moren min i går, da. Kanskje jeg skal slippe den litt ut i dag? Er litt redd for at den skal løpe og gjemme seg et sted jeg ikke får tak i den, så den kanskje blir enda reddere...
Gjest Grafica Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Vær litt obs på vor du slipper den ut, at det er et sted hvor det er relativt lett å komme til i alle kriker og kroker. Av erfaring har jeg best erfaring med å slippe gnagere ut til å løpe på badet, men det avhenger jo selvfølgelig av hvordan deres bad er lagt opp og hvor stort det er (må jo ha litt plass til å løpe rundt på)
Gjest Caya Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Badet er et fint sted å slippe degusen løs på. Bare pass å tette igjen sprekker og åpninger hvor de ikke bør gå inn (f.eks med håndklær). Bare sett buret på gulvet med døra åpen og la degusen gå inn og ut selv. Dette har fungert veldig fint med en annen degus jeg hadde hos meg før som også var ganske sky.
Branna Skrevet 5. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2008 Takk for tipset, jeg skal prøve å slippe den ut litt senere. Uff, jeg er egentlig ikke noe glad i å ha dyr i bur i det hele tatt, jeg. Synes vel egentlig deguser hører hjemme i ørkenen... Men men, man gjør jo sine venner en tjeneste. Men bør jeg oppfordre mine venner til å ta den med til dyrlegen? De kommer og henter den i morgen.
Gjest Caya Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 Snakker om sola. Degusen jeg har her har prestert å gnage et stort hull i plastbunnen på buret sitt nå (så stort at han lett går inn og ut av det...). Skjønner ikke hvem som fant på å putte disse dyra i bur. Den jeg har her har blitt dumpet av uansvarlige eiere dessverre. Jeg hadde nok ikke skaffet meg noen degus av eget initiativ nei. Hvis såret er dypt og ikke ser bra ut hadde jeg dratt til veterinær. Det er alltid en fare for at det blir infeksjoner i slike sår.
Branna Skrevet 5. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. august 2008 Såret er ikke dypt, bare rødt og litt blodig. Men jeg skal be dem dra til dyrlegen uansett, jeg. Han går jo rundt i buret sitt, og det kan jo komme noe skitt inni det. Og så skal jeg spørre om det kanskje kan være en god idé å kjøpe en degus til, så han får en kamerat. To hanner går vel fint sammen?
Gjest Caya Skrevet 5. august 2008 #9 Skrevet 5. august 2008 Jeg har nettopp prøvd å sette to hanner sammen. Det gikk IKKE. De bare kranglet og beit hverandre til blods selv etter vi hadde forsøkt i flere uker. Og begge disse var kastrert. Han jeg har her må nok sammen med en jente og det går jo siden han ikke kan lage babyer. Men nå settes den andre hanndegusen sammen med en ny hanndegus og det ser ut til å gå bra, så noen ganger går det vel.
Branna Skrevet 5. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2008 Litt dumt å gamble på det, kanskje? Jaja, de får gjøre som de synes er best. Han får jo hilse på kaninen noen ganger, kanskje han synes det er selskap i den Uansett, tusen takk for svar. Det var godt å få luftet bekymringene, man føler jo et visst ansvar når man passer på dyr, selv om det bare er for en drøy uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå