Gå til innhold

Mistet førerkortet

Anbefalte innlegg

Gjest kjøreløs
Skrevet

Jeg har fysisk mistet førerkortet mitt. Har lett overalt og finner det ikke.

Hvordan går jeg frem for å få et nytt?

Og hvor lang tid tar det?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Joker'n
Skrevet

Du må melde det mistet/stjålet til politiet, også får du utstedt midlertidig kjøretillatelse. Husker ikke om det var politiet eller vegvesenet som gjorde dette. Så tar du kontakt med Statens Vegvesen for å få utstedt nytt førerkort, mener du må ned dit for å skrive under på noen papirer. Det tok 1-2 uker før jeg fikk mitt.

Skrevet

Tap av førerkort

Dersom du har mistet eller blitt frastjålet ditt førerkort, kan politiet eller trafikkstasjonen utstede en midlertidig kjøretillatelse til innehaver av norsk førerkort eller innehaver av førerkort fra EØS med fast bopel i Norge.

Denne kjøretillatelse skal ikke ha lenger gyldighet enn 3 måneder. Den kan forlenges av begge myndigheter uavhengig av hvem som utstedte den opprinnelige tillatelsen.

Etter at man har hatt den midlertidige kjøretillatelsen i en måned kan man oppsøke en trafikkstasjon for å få utstedt duplikat av sitt førerkort. Dette forutsetter at innehaver av midlertidig kjøretillatelse har fast bopel i Norge

Kjøretillatelsen må medbringes under kjøring og den må suppleres med akseptabel legitimasjon med bilde av innehaveren. Tillatelsen gjelder for kjøring i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Kommer det tapte førerkortet til rette, skal førerkortet straks innleveres til en trafikkstasjon.

Midlertidig kjøretillatelse kan utstedes også til innehaver av utenlandsk førerkort ved tap eller tyveri av førerkortet. Det samme gjelder hvis det utenlandsk førerkort utløper under oppholdet i Norge eller dersom det er blitt skadet eller på annen måte blitt uegnet som legitimasjon.

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

spør Ida, hun er flink :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...