Donpedro Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 En venn fortalte meg at man måtte være ansatt på samme sted 3 år før man fikk utbytte av evt pensjonssparing fra jobben. Mao, om man bytter jobb hvert 2,5 år vil man ende opp med kun pensjon fra folketrygden når man blir gammel. Jeg synes dette høres merkelig ut, de fleste steder trekkes man jo hver måned, eller jobben setter inn et beløp for eg uten at det trekkes. Hvis dette da gjøres i 2,5 år og man slutter, så vil man ifølge vennen min ikke få noe uttelling for beløpet den dagen man blir pensjonist. Kan dette stemme? (Isåfall har jeg antakelig ikke opptjent noe som helst hittill i arbeidslivet...)
Lilleba Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Dette er overhodet ikke riktig! All jobbing teller. Din venn blander nok med andre regler her, f.eks. innenfor AFP.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Statens pensjonskasse har et krav om medlemsskap i minst tre år for å ha rett til pensjonsytelser.
Donpedro Skrevet 5. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2008 Statens pensjonskasse har et krav om medlemsskap i minst tre år for å ha rett til pensjonsytelser. Hm. Så jeg risikerer å ha trukket prosenter av lønnen min i ørten år som sommerhjelp, uten å få noe tilbake?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Kort fortalt: Hvis du jobber i det offentlige har du offentlig tjenestepensjon (kollektiv) og der må du ha opptjening på 3 år, dvs 36 mnd. Hvis du forsetter senere i livet eller "hopper fra jobb til i jobb" i det offentlig blir bare tjenestetiden langt i sammen. Er du ansatt i privat sektor har du en kollektiv pensjonsordning som f.eks er en innskuddspensjon eller ytelsepensjon. Dersom du slutter vil du få opptjent en fripolise, men da må du være ansatt i minst 1 år.
Donpedro Skrevet 6. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2008 (endret) Takk for svar. Gjelder dette bare stat eller også kommune? (Dumt spørsmål, jeg vet, siden det heter statens pensjonskasse, men man vet jo aldri) Ser ut til at jeg mangler noen få måneder på 3 års medlemsskap, det er jo utrolig kjipt. Endret 6. august 2008 av Donpedro
Gjest Megisen Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Men du skal vel ikke bli pensjonist enda? Så du har vel enda tid til å tjene deg opp pensjon? Tjenestetiden i Statens Pensjonskasse blir lagt sammen med tjenestetiden i de kommunale pensjonskassene, så sånn sett teller alt du jobber med i det offentlige. (men jobben må være over 14 timer pr. uke) Du må nemlig ikke være sammenhengende tre år i Statens pensjonskasse for å få pensjon derfra, det er samlet tid på tre år du må ha. Derfor er det på en måte rett å si at all jobbing teller, det er først når du blir pensjonist at dette kan regnes ut skikkelig. De private pensjonsordningene (OTP) har en regel om at du må ha jobbet i ett år for at det skal telle, men i en del tilfeller kan man ta med seg kortere tid over i nytt tilsettingsforhold og få det lagt til der, for å si det enkelt. Men pensjon er innviklet og det fins mange snubletråder, så når man ikke vet hvilke ordninger du egentlig snakker om, er det vanskelig å gi konkret svar på det du spør om!
Donpedro Skrevet 6. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. august 2008 Men du skal vel ikke bli pensjonist enda? Så du har vel enda tid til å tjene deg opp pensjon? Nei, men kjekt å vite hva man har å forholde seg til, om man bør spare privat ved siden av. Nok av kinner som får seg en smell når de blir over 60 og finner ut for sent hva de faktisk får, eller snarere ikke får. Siden jeg har høy utdannelse har jeg tapt flere opptjeningsår, og om en rekke av årene jeg faktisk har jobbet ville falt bort i tillegg, så ville jeg begynt å slite mht hvor mye/lite jeg ville fått, siden det er 40 år som er full opptjening.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 I offentlig f.eks. Statens pensjonskasse er det 40 års opptjening som er fullt dersom du slutter i arbeid. (Avik fra regelen her også.....)så da får du avkortning i forhold til hvor mye du har jobbet og hva du faktisk ville fått dersom du var i jobb. Hvis du fortsatt er i jobb og blir syk, vil du få opptjening av tjenestetid til aldersgrensen for stillingen din. Vanligvis 65 eller 70 år. (altså ikke 67 år, det er pensjonsalder!!!) Forøvrig en usedvanlig god ordning, som jeg gjerne skulle hatt! Ikke alle som jobber i det offentlig som vet faktisk hvor god ordning de faktisk har
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Den er nok enda bedre! Man må "bare" ha 30 års opptjening både i staten og kommunen for å få sine 66 % av lønn ved avgang. Det er Folketrygen som har 40 år, men Folketrygden spiller (foreløpig!) sånn sett ingen rolle for off. ansatte, for tjenestepensjonen deres garanterer min. 66 %, uansett hva man får av Folketrygden. Tjenestepensjonen betaler med andre ord mellomlegget mellom Folketrygen og de 66 %. "Normal" avgang er ved 67 år, med mulighet til å stå til man er 70 år, så selv om man ikke begynner å jobbe i det offentlige før man er 37 år, så rekker man å få 30 års opptjening i de offentlige pensjonskassene. Så jeg tror Don Pedro fint klarer en slik opptjening, selv om han har lang utdanning og sein inngang i arbeidslivet!
Donpedro Skrevet 7. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. august 2008 Så jeg tror Don Pedro fint klarer en slik opptjening, selv om han har lang utdanning og sein inngang i arbeidslivet! Vi fårhåpe det, forutsatt at ikke noe uventet skjer og det er kjekt med permisjon eller laere stillingsbrøk. Mye kjekkere å kunne plukke ut de 20 beste årene... Er jo heller ikke sikkert man jobber i det offentlige hele sitt yrkesliv, men fasiten får jeg el ikke før om ca 30-40 år.
Gjest Megisen Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 De 20 beste årene gjelder (gjaldt!) bare i folketrygden, ikke i de offentlige pensjonskassene. Der er det bare om å gjøre å ha jobbet i 30 år, så får du minst 66 % av den lønnen du har når du slutter. Men skjønner at du er forvirret, for pensjonsreformen som det har vært så mye snakk om, og der man bl.a har snakket om besteårsregel kontra alleårsregel, gjelder bare Folketrygden, ikke de offentlige pensjonskassene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå