Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Kort beskrivelse. Barnefar har hatt et stort narkotikaproblem for rundt 1 år siden. Han sier han selv er ute av det 100%. Røyker bare noen få ganger nå for tiden. Dette som mor bekymrer meg enormt. Vil dette gå ut over hans samværsrett dersom jeg tar det opp med de rette instansene? Eller vil dette kun føre til splid mellom oss, og ikke noe mer ? Er det egoistisk å ikke si noe? Eller er det egoistisk å nevne det, da jeg ikke vet om han røyker med barna på besøk? Jeg er så redd for å ødelegge videre samarbeid mellom oss. Men jeg er mer bekymret for at han kan finne på å røyke med ungene til stede. (som dere skjønner er vi ikke i forhold lengre) Jeg vil for all del ikke ha en far i livet til ungene som driver med narkotika. Men jeg VET jo ikke om han gjør det lengre. Og han lover på tro og ære at det livet for han er over. Han røyker KUN når ungene ikke er der. Og han kan jo blånekte om jeg sier noe. Noe han helt klart kommer til å gjøre. For han vet jeg bare sitter med hans innrømmelser om dette. Ikke noe annet. Og han klarer fint å holde seg unna for "syns skyld" Ble dette uklare spørsmål kanskje? Jeg vil sikre meg barnas beste. Men også en god tone med faren til ungene, da vi tross alt skal samarbeide om dem i mange år til. For dersom det ikke endrer NOE som helst, så vil jo dette kun bidra til dårligere tone mellom oss. At han ser på meg som en "tyster". Og at jeg forsøker frata han ungene ved å "sladre". Om jeg uttrykker min bekymring til familievern, vil de da ta dette videre? Eller kan jeg søke råd hos dem, som ikke fører til full "etterforskning"? Dette er noe jeg har tenkt på fryktelig lenge. Men jeg er så redd for at dette skal føre til hat fra han og hans familie. Og det vil ikke gjøre det noe eklere for meg i fremtiden. Han ser det som en bagatell, siden han selv "vet han ikke er avhengig". Og han vil forsøke alle midler for å gjøre tingene minst mulig enkelt for meg i fremtiden om jeg gjør dette. Men jeg sliter med å stole på hans ord. Og som mor vil jeg ikke tvile på barnas sikkerhet. Så her sitter jeg mellom barken og veden. Og føler at alt jeg gjør blir litt galt. For han er virkelig en flott fyr. Snill pappa også. Men narkotika og barn hører IKKE sammen. Gode råd tas i mot med takk.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 ..og nei, det handlet ikke om å røyke Petterøes om noen trodde det. Her var det nok snakk om tøffere saker. Sånn for å få unna eventuelle tvil om den saken.
hufsa! Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Heia her MÅ du du tenke på barnas beste! Jeg hadde aldri sendt ungene mine der.Jeg hadde krevd reine urinprøver før han hadde fått sett barna.Det er ikke snakk om å tyste her men sunn fornuft!Barnevernet hadde aldri tillatt at ungene var der om de viste hva som foregikk.Du skal aldri tro på hva en narkoman sier hele livet består av en løgn!!Og han sier han er ute av det 100% men han er jo ikke det for røykinga er jo ikke noe bedre!Nei bare en ting å gjøre krev reine urinprøver.hasjen sitter jo mange mnd i kroppen men verdien går ned for hver urinprøve om han ikke røyker!
Cristycreme Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Skjønner at det er lett for oss utenforstående å si at du må holde barna unna han så lenge han driver med stoff. Du vil jo at de skal vokse opp og kjenne sin egen far. Men på en annen side, du må tenke på hva skjer med barna sin oppfattelse av narkotikabruk. Barn er ikke dumme, de skjønner mer enn vi tror, og selv om han ikke tar noe fremfor barna kan de fortsatt skjønne at pappaen driver med det. Dermed kan barna vokse opp med den oppfatning at å ta stoff er ikke så galt som folk vil ha det til - pappa gjør det jo....... Jeg hadde nok krevd bevis på at han ikke tok noe lenger. Vet ikke om man kan stole på urinprøver, det er vel lett å levere inn falsk prøve. Om han hadde et stort problem, hadde jeg krevd avrusningsprogram som bevis. Men som sagt, sikkert lettere sagt enn gjort.
gompen Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Kontakt barnevernet, for å få råd i denne saken. Husk at om det er du som sitter med hovedomsorgen, er det DU som er ansvarlig for barnas trygghet, også når de er hos far på samvær. Om barnevernet tar opp saken vet du ikke, men da har du iallefall gjort ting på riktig måte. Så om far havner utpå med utstrakt rusmisbruk senere, er det ikke du som sitter der med skjegget i postkassa.
hufsa! Skrevet 5. august 2008 #6 Skrevet 5. august 2008 Skjønner at det er lett for oss utenforstående å si at du må holde barna unna han så lenge han driver med stoff. Du vil jo at de skal vokse opp og kjenne sin egen far. Men på en annen side, du må tenke på hva skjer med barna sin oppfattelse av narkotikabruk. Barn er ikke dumme, de skjønner mer enn vi tror, og selv om han ikke tar noe fremfor barna kan de fortsatt skjønne at pappaen driver med det. Dermed kan barna vokse opp med den oppfatning at å ta stoff er ikke så galt som folk vil ha det til - pappa gjør det jo....... Jeg hadde nok krevd bevis på at han ikke tok noe lenger. Vet ikke om man kan stole på urinprøver, det er vel lett å levere inn falsk prøve. Om han hadde et stort problem, hadde jeg krevd avrusningsprogram som bevis. Men som sagt, sikkert lettere sagt enn gjort. Her i min by så må du ha legen med inn når du tar urinprøve og har ingen mulighet for og lure de!
Gjest New Dawn Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 Dette er såpass alvorlig at jeg hadde krevd rene urinprøver før han fikk ha omsorg for barna. Som en over her sa så blir legen med inn når urinprøver tas, så juksing er ikke mulig.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 Jeg sitter i samme klemma som trådstarter. Finnes det noen hjemmel for å kreve urinprøve? Vil man få støtte fra barneverntjenesten/familievernkontor i å kreve testing for bruk av narkotika? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Jeg har det samme problemet. Jeg kontaktet barnevernet for jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre. Skulle jeg gi barna til han når jeg er usikker på om han bruker stoff??? Svaret var......gjør det du føler er rett.......Vil du ha urinprøve ...så spør du om det....sa de.......Men hjelp var det ikke å få..... Hans liv er å berg å dal bane for tiden. En dag har han orden på livet sitt neste dag er alt kaos.....Jeg har prøvd meg litt frem. Han har hatt ungene litt...men bare når jeg er sikker på att han er nykter.......jeg kommer på besøk.....uanmeldt flere ganger i løpet av helgen...bare for å snakke med han...for å se att alt er bra........ Problemt mitt nå er att han ikke er til på stole på. Hvis det ikke passer han å ha barna...står de plutselig på døren...fordi han feks. skal på fotballkamp. Eller han ikke hener dem i det hele tatt. Nå holder jeg barna tilbake.......når han ikke holder seg til avtalen....så forfaller avtallen....da gjelder det ikke lenger.....men jeg vet att neste helg...skulle det vær hans tur......jeg vet att han kommer til å bli forbannet for att han ikke får ungene......å jeg er ganske sikker på att han kommer til å ruse seg...for å "roe" seg.....noe som gjør han mer sint...... Jeg har ikke fortalt barna om rusmisbruket hans.......jeg har bare sagt att han er sliten Narkotika er helt forferdeligt....det ødelegger så utrolig mye......Å jeg føler når jeg forteller noen att far til mine barn er narkoman...ser de for seg en de som er på gaten......men ikke min x. Han er en fantastisk flott mann...som er en utrolig god far...ingen ville trodd att han bruker narkotika...... Dette ble litt mer enn hva du spurte om...men svare er altså ...hos barnevernet er det ingen hjelp å få....jeg ble fatisk ganske skuffet......
Belima Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Hei alle sammen! Har selv dette problemet i min familie og...... Datteren der som nå er stor, går på skole og bor hjemme, vil gjerne flytte hjemmefra. Bor sammen med moren, men får ikke flyttet. Synes hun er for ung også. Dere bør søke hjelp, men kanskje ikke hos barnevernet. Ta kontakt med Landsforbundet mot narkotika. (Dere finnner de på nettet.) Der vil dere kunne få snakke med folk som har vært/er i samme situasjon som dere er. De vet jo best hvor skoen trykker. Ikke noe galt å si om barnevernet, men hør hva de i foreningen mener er rett og riktig. Kanskje dere får den hjepen dere trenger. En ting sier jeg dere, barn forstår at noe er galt med den mamma'n eller pappa'n som også bare røyker hasj. Det vet jeg dessverre alt om. Fint hvis dere melder tilbake på forumet om hvordan det gikk.
Gjest farge Skrevet 25. august 2009 #11 Skrevet 25. august 2009 Dette er ikke trolling fra min side, men forsøk på svar til trådstarter. Her dreier det seg om cannabis, ett stoff som snart 60% av Oslos voknse befolkning har prøvd. Det er ikke heroin, for å si det sånn. Sier han at han ikke røyker når barna er der, stol på han OM du ikke merker noe på barna. Jeg mener, er han ruset da så vil de merke noe. Grue seg til å dra dit osv. Når han ikke har barna, er det vel strengt tatt ingen annens buisniss hva han gjør. Du liker sikkert å nyte ett glass vin når barna ikke er tilstedet. Ingen barn bør oppleve rusede voksne, men det er mye værre med en mor på en liten rødvinsnurr med barn. Enn en far som røyker når barna ikke er der. Litt perspektiv på ting jenter. Litt perspektiv..
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #12 Skrevet 25. august 2009 må si jeg tenker litt det samme som Belima over, om han røyker dreier det seg om hasj eller pot. Hvor gamle er egentlig barna og hva slags store narkotiske problemer har han vært igjennom for et år tilbake? Har barna hatt samvær med far i denne perioden eller har de gjenopptatt samværet nå som han har kommet seg videre. Ser han og hjemmet velstelt ut? Er han klar og oppegående i tankene når du snakker med han? Jeg synes det blir litt synd å ikke gi far en sjanse, trekker du inn barnevernet kan du ødelegge forholdet deres? Hva er du egentlig redd for skal skje barna når de er der?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 nei det var en gjest som skrev innlegget over, ikke belima, sorry
Gjest Fugl Fønix Skrevet 25. august 2009 #14 Skrevet 25. august 2009 Det er mange som røyker heroin og.. Jeg tror nok også at det er snak om hasj/marihjuana, men vi burde ikke trekke slutninger om det når vi ikke vet.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #15 Skrevet 25. august 2009 Det er vel ikke mange som røyker heroin bare en gang i blant? Syntes jeg hørtes merkelig ut.....
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #16 Skrevet 25. august 2009 Ganske utrolig at noen forsøker seg på å legitimere bruk av narkotika her. Barn har ingenting sammen med narkomane å gjøre. Idiotiske holdninger. Om du bruker hasj eller heroin eller hva det måtte være, så er du ikke noen passende omsorgsperson for barn.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #17 Skrevet 25. august 2009 I en by som amsterdam hvor det fullt lovlig å røyke hasj, selv om man er foreldre, er alle disse foreldrene lite passende omsorgspersoner om de skulle røyke hasj når barna ikke engang er tilstede? Det er et hav forskjell mellom å røyke hasj og sette seg et skudd heroin. I mine øyne må det være du som har helt idiotiske holdninger.
Gjest farge Skrevet 25. august 2009 #18 Skrevet 25. august 2009 I en by som amsterdam hvor det fullt lovlig å røyke hasj, selv om man er foreldre, er alle disse foreldrene lite passende omsorgspersoner om de skulle røyke hasj når barna ikke engang er tilstede? Det er et hav forskjell mellom å røyke hasj og sette seg et skudd heroin. I mine øyne må det være du som har helt idiotiske holdninger. Å kalle noen som røykere hasj av og til narkomane er som å kalle de som nyter alkohol alkoholikere. Spørsmålet er ikke om barn skal bli eksponert for rus. Om det er alkhol, tobakk eller narkotika er alle enig i at barn ikke skal bli eksponert for. Spørsmålet er om en mor har grunn til bekymring fordi far røyker en joint når barna IKKE er tilstedet. Det mener jeg hun ikke har så lenge barna ikke gir utrykk for noe annet. Det blir rett og slett som han drikker hjemmebrennt når han ikke har barna. Det er litt ulovlig, men ikke skadlig i moderate mengder.
tinygirl Skrevet 25. august 2009 #19 Skrevet 25. august 2009 Dette er ikke trolling fra min side, men forsøk på svar til trådstarter. Her dreier det seg om cannabis, ett stoff som snart 60% av Oslos voknse befolkning har prøvd. Det er ikke heroin, for å si det sånn. Sier han at han ikke røyker når barna er der, stol på han OM du ikke merker noe på barna. Jeg mener, er han ruset da så vil de merke noe. Grue seg til å dra dit osv. Når han ikke har barna, er det vel strengt tatt ingen annens buisniss hva han gjør. Du liker sikkert å nyte ett glass vin når barna ikke er tilstedet. Ingen barn bør oppleve rusede voksne, men det er mye værre med en mor på en liten rødvinsnurr med barn. Enn en far som røyker når barna ikke er der. Litt perspektiv på ting jenter. Litt perspektiv.. Litt perspektiv her også: De fleste som røyker cannabis jevnlig, vil ikke bli synlig ruset.. Dette fordi kroppen er så vant med å få tilført stoffet (THC), at det ikke reagerer med en akutt rus. Cannabis er fettløselig, noe som medfører at det forblir i kroppen i minst 6 uker. Utskillelsen fra fettvevene antas å gi ytterligere en effekt, en kronisk effekt. Dvs en kronisk påvirkning fremkalt gjennom lagringen i fettvevene og forandringer i den kjemiske balansen. Dette er en tilstand som vokser frem etter lengre tids regelmessig bruk av cannabis, og er en effekt av det THC som er lagret i fettvevene. I tillegg vil cannabisrøyking påvirke ulike hjernefunksjoner, bl.a. språk, evne til å dra riktige slutninger, hukommelse, evne til romorientering, helhets- og gestaltminne etc.. Altså: selv om denne pappaen ikke røyker mens barna er der, er han likevel ruspåvirket mens de er der! Slik noen over her skisserte, så kan det ta opptil 3 måneder før alt THC er ute av kroppen.. men så lenge han holder seg vekke og ikke røyker, vil verdiene vise nedadgående.. Jeg ville bedt denne pappaen om å oppsøke hjelp, gjerne på en poliklinikk/PUT.. og samarbeidet med fastlegen om å ta urinprøver som kan bevise at han ikke røyker.. Nå er det også lovfestet at alle helseforetak skal ha eget program for barn av psykisk syke og/eller rusavhengige.. dvs at de skal bli sett og hørt! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #20 Skrevet 25. august 2009 om far bare røyker en gang i blant er det lite THC som blir lagret i fettet og kontinuerlig skilles ut, i forhold til om han røyker daglig over lengre tid. Så sjansen for at han skal være i en slags ruset tilstand når barna er der kan jeg ikke helt se for meg. Jeg tipper en overarbeidet pappa kan være vel så distre og sliten, om det er denne bakrusformen du refererer til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå