Regndråpe Skrevet 5. august 2008 #21 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) *Schpa *Kæbe *Wallah (Eller hvordan det skrives) *Ambivalent *Menstruasjon *Jeans *Boots *Dog *Flyvemaskin (Bestemor) *TV trykker (Samboer: Gidder'u gi meg TV trøkker'n eller?) Noen ord jeg kun bruker når jeg snakker dialekt, ikke til vanlig er: *Ikøn *Jordpli *Mjåkk *Fui *Dynni *Ivi ..... Hehe, den som klarer å gjette hvor dialekten kommer fra imponerer meg Og den som til og med skjønner hva ordene betyr imponerer meg enda mer! Endret 5. august 2008 av Regndråpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 6. august 2008 #22 Del Skrevet 6. august 2008 Noen ord jeg kun bruker når jeg snakker dialekt, ikke til vanlig er: *Ikøn *Jordpli *Mjåkk *Fui *Dynni *Ivi ..... Hehe, den som klarer å gjette hvor dialekten kommer fra imponerer meg Og den som til og med skjønner hva ordene betyr imponerer meg enda mer! Jeg gjetter at du er fra Valdres et sted. Jeg forstår ikke alle ordene, men tipper på ekorn og potet på de to første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magica de Spell Skrevet 6. august 2008 #23 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg glemte "tante rød". Haha, slenger meg på den! Hva er galt med å si "mensen"? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magica de Spell Skrevet 6. august 2008 #24 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Det har jeg også tenkt over! Det ser ut til at en del oppfatter det (feilaktig) som synonymt med det engelske "though", og at det er på vei inn i språket igjen. Selv synes jeg det er et kjekt ord å bruke skriftlig, men det bør jo brukes riktig. Definisjon. Edit: trykkleif Endret 6. august 2008 av Magica de Spell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*LilleKonvall* Skrevet 6. august 2008 #25 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg bruker ingen banneord (noe som inkluderer ord som spiller på religion og kjønnsorganer). Jeg sier heller aldri eller ytterst sjelden: *jeans *boots *makeup *weekend *radig *sinnssyk Jeans? sier du olabukse da el? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 6. august 2008 #26 Del Skrevet 6. august 2008 Det eneste ordet jeg kommer på i farten er "slik". Jeg sier "sånn". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjefs-snipa Skrevet 6. august 2008 #27 Del Skrevet 6. august 2008 Jeans? sier du olabukse da el? Jeg sier verken jeans eller olabukse- jeg sier dongeri-bukse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. august 2008 #28 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Jeans? sier du olabukse da el? Jepp. Endret 6. august 2008 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. august 2008 #29 Del Skrevet 6. august 2008 Drops Stillongs Pussegummi Farmor Farfar Mormor MorfarUndertrøye Formiddagsmat Aftens Telefonkiosk Rifle Banditt Lærjakke Springe Slåball Hva kaller du besteforeldrene dine, da (om du har noen)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 6. august 2008 #30 Del Skrevet 6. august 2008 Selv synes jeg det er et kjekt ord å bruke skriftlig, men det bør jo brukes riktig. Definisjon. Edit: trykkleif Jeg bruker ordet dog noen ganger. Takk for definisjon, ser jo ut til å kunne brukes til litt av hvert. Jeg sier verken jeans eller olabukse- jeg sier dongeri-bukse... Dongeri-bukse?? Det sier jeg aldri! Men jeans og olabukse sier jeg... Hva kaller du besteforeldrene dine, da (om du har noen)? Bestemor og bestefar på begge sider, med geografisk henvisning om nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regndråpe Skrevet 6. august 2008 #31 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg gjetter at du er fra Valdres et sted. Jeg forstår ikke alle ordene, men tipper på ekorn og potet på de to første. Feil sted, men helt riktig på ordene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. august 2008 #32 Del Skrevet 6. august 2008 *Schpa *Kæbe *Wallah (Eller hvordan det skrives) *Ambivalent *Menstruasjon *Jeans *Boots *Dog *Flyvemaskin (Bestemor) *TV trykker (Samboer: Gidder'u gi meg TV trøkker'n eller?) Noen ord jeg kun bruker når jeg snakker dialekt, ikke til vanlig er: *Ikøn *Jordpli *Mjåkk *Fui *Dynni *Ivi ..... Hehe, den som klarer å gjette hvor dialekten kommer fra imponerer meg Og den som til og med skjønner hva ordene betyr imponerer meg enda mer! De to første ordene ville jeg sagt ekorn og potet, slik som en annen svarte her. Mjåkk antar jeg er melk (mjølk), fui er vel baken, rumpa. Dynni tror jeg er dyna, ivi er over (tror jeg). Jeg tror du er fra Vestnes :klø: , eller et annet sted på Nord-Møre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 6. august 2008 #33 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg klarer ikke å komme på noen ord av meg selv, men her er i hvertfall de ordene jeg ikke bruker av de som er nevnt i denne tråden: Sukkertøy Snadder Preike Pike Jumper Benklær Olabukse Weekend Nesevis Tante rød Snasen Bikkje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
storesøs Skrevet 6. august 2008 #34 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg bruker ordene kids, kidsa og kid daglig. Og wallah og avor og sjof. Kidsa på jobb har smitta meg Har aldri hørt disse ordene jeg... Og forstår ikke hva de betyr engang Føler meg skikkelig "gammel". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. august 2008 #35 Del Skrevet 6. august 2008 Har aldri hørt disse ordene jeg... Og forstår ikke hva de betyr engang Føler meg skikkelig "gammel". Jeg føler meg også litt oldis. Kids betyr vel barn, unge mennesker, overtatt fra engelsk. De andre ordene skjønner jeg ikke noe av, pakistansk sjargong, kanskje haha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 6. august 2008 #36 Del Skrevet 6. august 2008 De to første ordene ville jeg sagt ekorn og potet, slik som en annen svarte her. Mjåkk antar jeg er melk (mjølk), fui er vel baken, rumpa. Dynni tror jeg er dyna, ivi er over (tror jeg). Jeg tror du er fra Vestnes :klø: , eller et annet sted på Nord-Møre. Nei, nei, jeg tror hun er fra Setesdalen, Valle eller Brokke eller noe. Der sier de i allefall mjåkk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
No Shorty Skrevet 6. august 2008 #37 Del Skrevet 6. august 2008 Har aldri hørt disse ordene jeg... Og forstår ikke hva de betyr engang Føler meg skikkelig "gammel". ikke gjør det, jeg forstår heller ikke noe av det og jeg er "bare" 19!! ord jeg ikke klarer å bruke er: benk (om sofa, ikke som i kjøkkenbenk) trunk (om koffert/kiste, og bagasjerommet på bilen) pledd (det er teppe) jeg er en østlending fortapt i en vestlandsdiakekt... Men etter 17 år som vestlendig så kryper disse ordene inn under huden på meg... Klemmm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regndråpe Skrevet 6. august 2008 #38 Del Skrevet 6. august 2008 Nei, nei, jeg tror hun er fra Setesdalen, Valle eller Brokke eller noe. Der sier de i allefall mjåkk. Hedda-78 Nærmer seg:) Men det er feil fylke! Men jeg har jo tidligere skrevet at jeg hører på Åsmund Åmli bank og annen harry musikk på fest en gang i blant, kanskje det var derfor du gjettet det? Dynni er forresten døra:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. august 2008 #39 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg kom på noen flere ord: *pledd *dritfett *konge (som i "Det var helt konge.") *grådig (som i "Det var grådig gøy.") *spy *deppa *bikkje *unge (det hender, men sier stort sett barn) *lypsyl (så lenge jeg ikke snakker om merket Lypsyl, så heter det leppepomade) *dorme (ja, jeg har hørt gamle damer si det) *De Men jeg har fått noen tips i tråden til ord jeg vil bruke oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrizzleSizzle Skrevet 6. august 2008 #40 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg kom på noen flere ord: *lypsyl (så lenge jeg ikke snakker om merket Lypsyl, så heter det leppepomade) Haha, mamma sier Mum om all deodorant. Med norsk uttale. Selv sier jeg tipp-ex om all korrekturlakk, mens andre tilsvarende sier blanco. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå