Gå til innhold

Jeg skjønner ingenting av lavkarbo-kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner prinsippet, men alt jeg har av pågangsmot blir ødelagt med en gang jeg starter å lese om dette her. Jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Det er såå mye og så masse forskjellig at jeg blir helt stressa..

Noen som har veldig lyst til å forklare det for meg?

Jeg blir helt stressa :fnise: Kan man bruke lavkarbo-oppskrifter uten å følge en spesiell diett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skjønner prinsippet, men alt jeg har av pågangsmot blir ødelagt med en gang jeg starter å lese om dette her. Jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Det er såå mye og så masse forskjellig at jeg blir helt stressa..

Noen som har veldig lyst til å forklare det for meg?

Jeg blir helt stressa :fnise: Kan man bruke lavkarbo-oppskrifter uten å følge en spesiell diett?

Ja, det har jeg gjort. Jeg har ikke lest en eneste bok om lavkarbo. Jeg stilte noen spørsmål i en tråd her inne, og fikk noen gode råd, men enda flere dårlige råd.

Jeg spiser salat av lovlige grønnsaker, ikke poteter, pasta, ris, brød, kaker, sukker o.l.

Jeg syntes det var litt vanskelig i begynnelsen, fordi jeg ikke var så glad i fett og proteiner, men nå går det helt fint. Jeg var vel ikke så veldig overvektig, men nå har de aller fleste klærne mine begynt å passe igjen - og det er så deilig.

Ber du om forklaring her, blir du garantert enda mer forvirra.

Les heller på lavkarbo.no, der er de flinke til å hjelpe hverandre, og ingen har behov for å vise at de kan noe om temaet kosthold selv om det ikke har noe med tema å gjøre.

LYkke til, jeg synes altså dette er en veldig fin måte å gå ned i vekt på.

Skrevet
Ja, det har jeg gjort. Jeg har ikke lest en eneste bok om lavkarbo. Jeg stilte noen spørsmål i en tråd her inne, og fikk noen gode råd, men enda flere dårlige råd.

Jeg spiser salat av lovlige grønnsaker, ikke poteter, pasta, ris, brød, kaker, sukker o.l.

Jeg syntes det var litt vanskelig i begynnelsen, fordi jeg ikke var så glad i fett og proteiner, men nå går det helt fint. Jeg var vel ikke så veldig overvektig, men nå har de aller fleste klærne mine begynt å passe igjen - og det er så deilig.

Ber du om forklaring her, blir du garantert enda mer forvirra.

Les heller på lavkarbo.no, der er de flinke til å hjelpe hverandre, og ingen har behov for å vise at de kan noe om temaet kosthold selv om det ikke har noe med tema å gjøre.

LYkke til, jeg synes altså dette er en veldig fin måte å gå ned i vekt på.

Tusen takk for svar, men jeg ble megastressa av å lese på lavkarbo.no, men nå kan jeg iallefall bruke oppskriftene uten å måtte følge diverse dietter.

Skrevet
Tusen takk for svar, men jeg ble megastressa av å lese på lavkarbo.no, men nå kan jeg iallefall bruke oppskriftene uten å måtte følge diverse dietter.

Uff ja, lett å bli megastressa når det skal informeres mer enn nødvendig.

(Skal skrive litt mer, men trekker meg hvis denen tråden utvikler seg til å bli nok en "se på meg hvor mye jeg kan om dette - tråd").

Spis rundt 15-20 gram karbohydrater pr dag. For at kroppen skal få god næring, bør disse karbohydratene i hovedsak bestå av lovlig salat. (IKKE: gulrot, kålrot, poteter eller andre grønnsaker som vokser under jorda).

Jeg lager stort sett salat av: Kinakål, rød paprika, stangselleri, løk, purre, egg og fetaost. I tillegg har jeg oppi kokt/røkt skinke, stekt kyllingfilet e.l. med lite karbohydrater. Også har jeg en ss med livenolje over.

Vil du ha pølse, så er røkt bratwürst fra Grilstad veldig god. Den selges på Rimi og koster litt over 30,- kr for 6 stk. 1 karbohydrat pr 100 gram pølse.

Du må venne deg til å se på pakningen hvor mange karbohydrater det er i de varene du kjøper.

Cola zero har 0 karbohydrater, så den kan du drikke.

Bacongull fra Kims (tror det er Kims - er iallefall sort pose) har 0 karbohydrater, så den kan du også kose deg med. Eneste snacksen du kan kose deg med, med unntatt av vanlig flæskesvor.

Som søtningsmiddel bruker jeg splenda, gul pakke - kjøpes i dagligvarebutikk.

Som sjokoladekos kan du spise atkins-bar eller nutrilett-bar. Atkins-bar inneholder 1-2 karbohyrater og nutrilett-bar inneholder 3,1 karbohydrater. Jeg spiser nutrilett-bar fordi jeg synes den er best og fordi den er en del billigere enn atkins-bar. Nå koster nutrilett-bar 19,50 kr på Rimi.

Du kan lage gryterett av kokosmelk med lovlige grønnsaker og kjøtt i. Sjekk bakpå boksen og se at du kjøper en med veldig lite karbohydrater.

Vil du ha saft, så kan du drikke fun light.

Du kan spise blå skimmeloster, norzola, blue castello etc.

Jarlsbergost har 0 karbohydrater, så det spiser jeg ganske mye av.

Du kan spise litt honningmelon og bringebær.

Omelett kan du også fint spise.

Spekeskinke.

--

Jeg skal legge inn en link til en søkeside hvor du kan skjekke karbohydratinnhold til diverse matvarer. Får ikke opp siden akkurat nå, så jeg kommer tilbake med det.

Skrevet

Jeg spiser "generell lavkarbo", ikke fordi jeg er overvektig, men fordi jeg har en hormonsykdom som blir bedre ved stabilt insulin-nivå i kroppen min.

Min regel: "alt" som har under 10 gram karbo per 100 gram er lov. Om det er noe jeg bare skal ha bittelitt av er "alt" under 20 gram per 100 gram lov.

Jeg spiser aldri poteter, men det hender kanskje et par ganger i året jeg spiser fullkornspasta og villris. Aldri mel eller sukker. Svært sjelden kornvarer.

Det viktigste med lavkarbo er at man må velge enten karbo eller fett. Lever du på en fettrik diett og "ofte" sprekker med karbomat, vil du gå opp i vekt.

Ellers tror jeg all reduksjon av karbo er bra.

Skrevet

Jeg ble litt i tvil nå estrella - om du skal mye ned i vekt eller bare har lyst til å spise mindre karbohydrater. Kan du avklare det?

Nilo og jeg skriver på en måte om to forskjellige ting, og da kan de bli forvirrende. Jeg skriver vel mest mot vektnedgang, mens Noli skriver vel mest om hvoirdan vi bør spise når vi har nådd den vekten vi vil ha (selv om det er en annen grunn til at Noli spiser sånn).

..

Du kan også spise kyllingvinger og bacon. Jeg spiser multivitamin, tran, b-vitamin og krom i tillegg.

Noli: Holder du vekten stabil med det kostholdet? Ser frem til jeg kan øke med karbohydrater igjen.

Gjest Uvitende
Skrevet

Det er en ting jeg ikke skjønner med lavkarbo for de som prøver å gå ned i vekt. Jeg håper det er i orden at jeg stiller et spørsmål om det her.

Hvorfor er karbohydrater så fy-fy men fett er helt OK? Frukt og spesielt grønnsaker inneholder mye karbohydrater men også mange vitaminer og mineraler kroppen trenger. Derimot inneholder det meste av fettrik mat ingen spesielt sunne ting. I tillegg er fett mer kaloririkt per gram enn karbohydrater, stemmer ikke det? Så hvorfor ikke heller kutte ut fettet?

Gjest Mann42somholderseggodt:)
Skrevet
Det er en ting jeg ikke skjønner med lavkarbo for de som prøver å gå ned i vekt. Jeg håper det er i orden at jeg stiller et spørsmål om det her.

Hvorfor er karbohydrater så fy-fy men fett er helt OK? Frukt og spesielt grønnsaker inneholder mye karbohydrater men også mange vitaminer og mineraler kroppen trenger. Derimot inneholder det meste av fettrik mat ingen spesielt sunne ting. I tillegg er fett mer kaloririkt per gram enn karbohydrater, stemmer ikke det? Så hvorfor ikke heller kutte ut fettet?

Det er mange grader av "lavkarbo" og det er ikke nødvendig å starte så lavt som 15-20g pr. dag.

Kroppens foretrukne energikilde er karbohydrater. Dvs at hvis den får rikelig med det, så lar den kroppsfettet være i fred, eller t.o.m. lagrer litt til.

Mange sunne fettkilder som feks, fra fisk, oliven og nøtter. Fett har veldig mange viktige oppgaver i kroppen. Påvirker muskler, skjelett, sener, forbrenning, hjernekapasitet bl.a.

Den gamle kalorimodellen er også utilstrekkelig(den er basert på en forbrenningsovn og ikke en menneskekropp). I tillegg til anntall kalorier, så har type kalorier, når du spiser måltidene og graden av respons fra innlagringsstoffet insulin, noe og si. Jo mere/raskere karbohydrater, jo mere insulin.

Skrevet
Det er mange grader av "lavkarbo" og det er ikke nødvendig å starte så lavt som 15-20g pr. dag.

Ja, det er mange grader av lavkarbo, og derfor spurte jeg også ts hva hun ønsker å oppnå med en sånn diett. Jeg anbefalte 15-20 gram fordi det er det som har funket veldig godt for meg med hensyn til vektnedgang, og er et karboinntak helt i tråd med ketolysekuren.

Skrevet

Man spiser fett for å forbrenne fett. Hvis kroppen tilføres veldig lite fett, så lagrer den det lille den får.

Det er vel helst frukt som inneholder mye karbohydrater, nødvendigvis ikke alle grønnsaker. Hvis man holder seg til "lovlige" grønnsaker, så kan man lage en stor bolle med salat uten å komme opp i 15-20 gram karbo.

Jeg fråtser ikke i fett, spiste nok mye til å begynne med etter råd på internett, men nå spiser jeg litt fett til hvert måltid - typisk: en ss tran eller 1-2 ss olivenolje over salaten. Oliven og avocado inneholder også sunt fett - og de inneholder også vitaminer. Fet fisk som laks og makrell er andre sunne fettkilder. Så joda, fet mat kan også være sunt.

Jeg leste et sted at man bør spise fett, karbohydrater og proteiner til hvert måltid.

Skrevet

Jeg vil gå ned i vekt for å svare på det spørsmålet :)

Men takk for tips og råd, de hjelper litt på blant all informasjonen som finnes :ler:

Men når dere sier 15-20 karbohydrater til dagen. Hvordan kan man vite helt eksakt hvor mange karbohydrater det er i maten? Står det bak?

Skrevet
Jeg vil gå ned i vekt for å svare på det spørsmålet :)

Men takk for tips og råd, de hjelper litt på blant all informasjonen som finnes :ler:

Men når dere sier 15-20 karbohydrater til dagen. Hvordan kan man vite helt eksakt hvor mange karbohydrater det er i maten? Står det bak?

ja, det står jo innholdsfortegnelse pr 100 gram. for eks 20 gram protein pr 100 gram, 20 gram karbo pr 100 gram. så du må regne litt da. :)

men til gjest som har lyktes med lavkarbo: så du nevnte jarlsberg...er det bedre å spise enn norvegia? trodde nemig den var grei jeg. huff, kanskje lette på ræva og sjekke i kjøleskapet...

Skrevet
ja, det står jo innholdsfortegnelse pr 100 gram. for eks 20 gram protein pr 100 gram, 20 gram karbo pr 100 gram. så du må regne litt da. :)

men til gjest som har lyktes med lavkarbo: så du nevnte jarlsberg...er det bedre å spise enn norvegia? trodde nemig den var grei jeg. huff, kanskje lette på ræva og sjekke i kjøleskapet...

Å nei, må jeg regne :ler: Min beste egenskap...vel vel, det skal nok gå fint, jeg skjønner iallefall hvordan ting fungerer nå :)

Skrevet

Det er IDIOTISK å begynne med en så dramatisk kostholdsendring som lavkarbokost vil være for de fleste uten å lese minst én bok om emnet!

Skrevet

Jeg har selv gått ned 30 kilo på 1 år med lavkarbo diett. Prøvde meg først på kun 15 g karbohydrater om dagen, dette virket ikke på meg. Gikk nesten ikke noe ned av dette.

Så gikk jeg over til og spise over 50 g karbohydrater om dagen, ligger vel stort sett mellom 50 og 80 og det var da vekten bare raste ned. Det i en periode jeg var veldig syk, så jeg klarte faktisk og miste 30 kilo med denne dietten stort sett sengeliggende.

Og jeg føler jeg har det veldig bra og kan kose meg med masse god mat.

Maten jeg spiser er fullkornsknekkebrød, pålegg er masse forskjellige typer ost, ikke brunost, fiskepålegg, kjøttpålegg. Jeg spiser youplait sin 0,1 youghurt, spiser fedon sin musli, spiser alt av grønnsaker, spiser lite mais. Spiser masses fisk, kylling, kalkun og karbonadedeig. Man kan vel spise det meste av kjøtt.

Jeg spiser 2 frukt om dagen og kan spise en god del bær.

Som kos spiser jeg fruktsalet eller bær med krem. Eller sjokolade fra helsekosten med lite karbo i, eller drikker options kakao. Jeg bruker også splenda søtningsmiddel i te og sånn.

Jeg spiser ikke ris, pasta eller poteter. Eneste jeg gjør nå er og ta litt hvis vi er bedt bort på middag. Men da tar jeg bare en liten potet, eller en skje ris. Og jeg spiser middag borte maks 1 gang i måneden, så det er ikke noe stort problem.

Gjest lykke_liten
Skrevet

Et lavkarbo kosthold med 15-20 gram karbohydrater for dagen,heter ketolysekuren. Kroppen kommer i noe som heter ketose,og da forbrenner kroppen fett. Det er viktig at en ikke er under 15 gram for dagen,da vil kroppen "lagre" og ikke gå ned.

På ketolysekuren kan en spise grønnsaker som vokser over jorden,feks blomkål,brokkoli,salater,advokado,paprika,tomat osv osv.

Ellers så inneholder de fleste oster lite karbohydrater! En kan også spise fløte,rømme,kesam osv-så lenge en ikke kommer over grensa på anntall karbohydrater for dagen! De fleste karbohydrater skal komme gjennom grønnsaker;)

Skal en gå på ketolyse kuren så annbefales det vitaminer under denne, se på www.ketolyse.no for mer informasjon

Jeg har gått på ketolyse i noen mnd nå,og er fornøyd med vektnedgang og hvordan kroppen min har det:) Jeg er mindre sulten,ikke luft i magen,sover godt om natta osv osv.

En dags meny kan se slik ut:

Frokost: Egg og bacon

Lunsj: Lavkarbopannekake

Middag: Ostelasagne med salat

Kvelds: Rester fra middag

(Nå spiser jeg ikke så mye,siden matlysten ikke er som før;) )

Forresten så annbefales ikke ketolyse kuren til folk som skal ned under 10 kg.

Nå har jeg gått på ketolysekuren i snart 4 mnd,så jeg kommer til å gå over til Fedon snart. Fedon tilater litt mer karbohydrater for dagen. Her kommer jeg alltid til å gå på lavkarbo,fordi kroppen har det bedre.

Annbefaler å gå inn på www.lavkarbo.no å lese litt,det er kanskje uryddig der,men en lærer veldig mye. Se også på oppskriftene der,nydelig god mat!

Se også den store matvare tabellen på lavkarbo.no ,der står det hvor mye gram karbohydrater det er per 100 gram,nyttig under et slikt kosthold

Skrevet

hmm, lurer på om jeg får i meg for lite karber. noen som har innspill?

-jeg spiser fedonmusli til frokost, tror det er 7 g karber, og en yoghurt 0,1%, ?karber?

-1 box tunfisk, noen tomater, olje=?karber

-2 egg, masse salat

-laksefilet og salat, evt rømme

-1 fiberrik med ost og skinke

-masse nøtter

-blomkålsalat av kesam, majones osv

dette er mat jeg spiser omatt og omatt(ja, jeg er enkel). spiser ikke alt det på en dag. blir nok en 5 måltider pr dag. kan se ut som jeg får for lite karber eller? har vel som mål og holde vekta nå. kan godt gå ned et kilo eller to, men er som sagt fornøyd. skeier ut innimellom med sjokolade eller kaker og alkohol osv. kanskje det går opp i opp?

dessuten, kanskje jeg må se på formen min før jeg spør, for den er bedre. suget etter å spise hele tiden er nesten borte, magen er bra, jeg trener som før uten problem. og jeg er mett. hmmm.

Gjest Gjest_Lune_*
Skrevet

Kjempe bra tråd, lærte masse :)

Skrevet
hmm, lurer på om jeg får i meg for lite karber. noen som har innspill?

-jeg spiser fedonmusli til frokost, tror det er 7 g karber, og en yoghurt 0,1%, ?karber?

-1 box tunfisk, noen tomater, olje=?karber

-2 egg, masse salat

-laksefilet og salat, evt rømme

-1 fiberrik med ost og skinke

-masse nøtter

-blomkålsalat av kesam, majones osv

dette er mat jeg spiser omatt og omatt(ja, jeg er enkel). spiser ikke alt det på en dag. blir nok en 5 måltider pr dag. kan se ut som jeg får for lite karber eller? har vel som mål og holde vekta nå. kan godt gå ned et kilo eller to, men er som sagt fornøyd. skeier ut innimellom med sjokolade eller kaker og alkohol osv. kanskje det går opp i opp?

dessuten, kanskje jeg må se på formen min før jeg spør, for den er bedre. suget etter å spise hele tiden er nesten borte, magen er bra, jeg trener som før uten problem. og jeg er mett. hmmm.

Viss du går på generell lavkarbo så ser det du spiser kjempe flott ut:)

Gleder meg til å gå fra ketolyse til Fedon!!:)

Skrevet

Hva annbefales det å gå på? Ketolyse? Generell lavkarbo? Fedon?

Jeg aner ikke hvor jeg skal starte :fnise: ..er det "ok" eller greit nok å bare passe på å ikke spise for mange karbohydrater uten å tenke over at nå går jeg på ketolyse osv osv..?

Jeg spør mye, men blir ikke helt sikker. Har fått mange gode svar, men lurer fortsatt på litt ting..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...