Gå til innhold

Engstelige bilførere :(


mysan

Anbefalte innlegg

Gjest Infralove
Man kan faktisk få bot for å kjøre for sakte. Dersoim du kjører så sakte at du er til fare i trafikken, kan politiet bøtelegge deg.

1. 80 sone betyr at du skal ligge i 80..Ikke at du skal kunne få kjøre i f.eks 50 om det passer deg best. En fartsgrense er lovbestemt, ikke noe du kan synse på!

Sjølvsagt kan man få bøter for å køyre så sakte at man hindrer trafikken. Poenget mitt er at man ikkje bryter fartsgrensa når man køyre i 70. Det står ikkje i loven at man skal køyre konstant i 80. Korleis skulle man greidd å svinga da? Vis meg kor det står at det er forbode å køyre under 80 i ei 80- sone.

Eg syns det er betre at folk køyre i 70, enn at dei køyre i 80 når dei ikkje meistrar det. Det er betre at dei tar det rolig, enn at dei skadar andre. Mange må ha bil. Samstundes gjer sjukdomar eller andre ting til at dei kanskje køyrer litt roligare. Sjølvsagt kan det vere irriterande.

Fartsgrenser kan man synse på. Man skal køyre etter forholda, ikkje etter fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

80 sone betyr max fart 80, ikkje minimum 80. Så folk som køyre i alt under 80, holder fartsgrensa.

(...)

Jeg mener bestemt at du tar feil her, og siterer fra vegtrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Kjører du 50 i 80-sone, så bryter du denne regelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper: Selvfølgelig skal man kjøre etter forholdene. Er veien dårlig, kjører man saktere. Men det var ikke dette Infralove snakket om. Hun mener at man på en helt normal vei skal få kunne kjøre under farstsgrensen om man vil dette. Det er langt ifra samme sak.

Infralove: Om man ikke klarer å kjøre gjennom en sving i 80km/t der fartsgrensen er satt til nettopp dette og veien er grei, er man ikke egnet til å kjøre bil. Da burde man ikke hatt lappen i det hele tatt. Denne tråden handler om, såvidt jeg har forstått, engstelige sjåfører på en generell basis. Og da tar jeg ikke utgangspunkt i dårlige veier med krasse svinger, men helt vanlige veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også til veger som er smale og avigete med bare passering for en bil der det er 80-sone. Og det er klart at rundt en del svinger og lignende så er det ikke forsvarlig å holde 80.

Men når jeg snakker om fartsgrenser og sinker så tenker jeg på de vanligste vegene, med midtlinje og svinger der en stort sett klarer å holde 80 uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Jeg mener bestemt at du tar feil her, og siterer fra vegtrafikkloven:

Kjører du 50 i 80-sone, så bryter du denne regelen!

Om du køyrer i 50, så er det stor sannsynleghet for at du hindrer trafikkne, ja. Men du må ikkje køyre i 50 for å vere under 80. Som piper sa, nokre syns vegen er meir farleg enn andre. Derfor vil dei køyre seinare enn andre. Poenget er at det ikkje er ulovleg å køyre i 70. Mange blir nok irriterte på dei som ligg konstant i 70, ja. Men ulovleg er det nok ikkje.

Hadde folk vore generelt meir hensynsfulle i trafikken, ville folk og vore flinkare å sleppe forbi. Men det verkar som om nokre nektar å sleppe forbi, samstundes som dei meinar at folk burde sleppe dei forbi.

Piper: Selvfølgelig skal man kjøre etter forholdene. Er veien dårlig, kjører man saktere. Men det var ikke dette Infralove snakket om. Hun mener at man på en helt normal vei skal få kunne kjøre under farstsgrensen om man vil dette. Det er langt ifra samme sak.

piper kommenterte heller ikkje det eg skreiv. Ho kommenterte det med 80 sona.

Infralove: Om man ikke klarer å kjøre gjennom en sving i 80km/t der fartsgrensen er satt til nettopp dette og veien er grei, er man ikke egnet til å kjøre bil. Da burde man ikke hatt lappen i det hele tatt. Denne tråden handler om, såvidt jeg har forstått, engstelige sjåfører på en generell basis. Og da tar jeg ikke utgangspunkt i dårlige veier med krasse svinger, men helt vanlige veier.

Eg trur vi har ulike utgangspunkt. Det er kanskje derfor de reagerer sånn på min aksept. Vegane her er generelt kronglete, svingete og smale. Eg snakkar om svingar på 90 grader eller meir. Har høyrt om folk med nerveproblem og liknande som gjer at dei køyrer seinare. Eg syns dei burde få lov å køyre bil. For det er no sånn her at man ikkje kjem nokon veg med kollektivtransport.

For meg personleg er det greit at folk køyrer i 70, ja. Uansett kor irriterte de er over sinker, så forandrar ikkje det at det er greit for meg. Eg har forståelse for at nokre er slik. Eg køyrer berre forbi. Med 2 hjul på bøen. Eg blir rett og slett ikkje irritert over slikt.

Men eg skulle kanskje ha skrive " det er greit for meg at folk køyre i 70", i stadan for "folk må få køyre som dei vil". Poengtert at det er meir min subjektive meining. Ikkje noko eg meina andre burde syns, for å sei det sånn.

Endret av Infralove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infralove: Om man ikke klarer å kjøre gjennom en sving i 80km/t der fartsgrensen er satt til nettopp dette og veien er grei, er man ikke egnet til å kjøre bil. Da burde man ikke hatt lappen i det hele tatt. Denne tråden handler om, såvidt jeg har forstått, engstelige sjåfører på en generell basis. Og da tar jeg ikke utgangspunkt i dårlige veier med krasse svinger, men helt vanlige veier.

Det er faktisk slik at en del steder i Norge er fartsgrensen 80, selv om det både er umulig og uforsvarlig å kjøre i samme fart gjennom hele strekningen. Det finnes til og med strekninger der fartsgrensen er 80 og veien bare har plass til en bil i bredden, lenge leve veiene i Norge! Har du ikke fått det med deg, har du nok for det meste kjørt i bytrafikk eller på østlandet...

Men det er mulig det skilles mellom 80-skilt og opphevet 50-skilt, uten at jeg kan si noe om det. Har ikke brukt verken tid eller krefter på å spekulere i det. Jeg synes uansett det er viktigere å sørge for å ikke krasje inn i bilen som kommer imot enn å "holde fartsgrensen" i disse tilfellene.

Ellers lurer jeg også på hvordan dere mener at folk skal bli vant til og trygg på å kjøre når man ikke skal få kjøre uten å være i stand til å holde farten på nøyaktig 80 i 80-sonen og nøyaktig 60 i 60-sonen. Det krever jo ganske mye trening å lære det. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke klarer å holde 100% stabil fart når jeg er ute å kjører, men jeg gjør absolutt så godt jeg kan! Og jeg er heller ikke av de mest uerfarne på veiene, selv om jeg er langt i fra den dyktigste nordmannen bak rattet.

Men å kjøre i 50 i 80-sonen er jeg enig i at er både tullete og trafikkfarlig, men det var vel ikke det som egentlig var poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg burde skrive her, siden jeg er en av disse forferdelig irriterende bilistene. Men til "vårt" forsvar, så vil jeg si at det var slik, ihvertfall jeg, lærte å kjøre på kjøreskolen.

Jeg er klar over at jeg irriterer, og prøver å gjøre noe med det, men enn så lenge har jeg hatt mange flere timer i kjøreskole-bilen enn i min egen bil.

Sånn, nå skal jeg krype min vei igjen, og la dere ha irritasjonstråden i fred...

Jeg strøk på min første oppkjøring fordi jeg satt ned farten for mye i svingene på en vei med 80 grense. Og det var helt på sin plass, for jeg satte ned farten fordi jeg ble redd og usikker, og da hadde jeg naturligvis ikke noe i trafikken å gjøre og fikk ikke sertifikat.

Man skal kunne stoppe på den veistrekningen man har oversikt over, lærte jeg på kjøreskolen. Da går det naturlig nok ikke så fort i svingene. Sorry.

Pleier ikke fartsgrensene å settes i forhold til veistrekningene?

Man kan faktisk få bot for å kjøre for sakte. Dersoim du kjører så sakte at du er til fare i trafikken, kan politiet bøtelegge deg.

Min kjørelærer lærte meg at f.eks. på motorvei skulle jeg heller ligge 5 over enn 5 under. Man får ikke bot for å ligge 5 over, men det kan unngå irritasjon fra andre bilister. I tettbygd strøk var han imidlertid streng på å IKKE overskride.

Han lærte meg også effektivt å avsette farten etter føre og forhold, ved å la meg skli rundt i en sving på glatt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Pleier ikke fartsgrensene å settes i forhold til veistrekningene?

Må berre kommentere ein siste gang. Man skulle tru det, mysan. Ta ein tur hit, så skal du sjå at det slett ikkje er tilfelle. Er ikkje berre ein gang eg har begynt å rygge i ei 80- sone, for å finne ein plass bilen imøte kan køyre forbi. Men men, heller for høge fartsgrenser, enn for lave. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må berre kommentere ein siste gang. Man skulle tru det, mysan. Ta ein tur hit, så skal du sjå at det slett ikkje er tilfelle. Er ikkje berre ein gang eg har begynt å rygge i ei 80- sone, for å finne ein plass bilen imøte kan køyre forbi. Men men, heller for høge fartsgrenser, enn for lave. :fnise:

Det er jo helt villt i såfall. Jeg ville skrevet et brev til veikontoret i kommunen eller hvem det nå er som styrer med fartsgrenser. Det der kan jo bli skikkelig farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt villt i såfall. Jeg ville skrevet et brev til veikontoret i kommunen eller hvem det nå er som styrer med fartsgrenser. Det der kan jo bli skikkelig farlig...

Hehe, det ville blitt noen veldig ekstreme utgifter hvis vi skulle rette på dette, eller så må de som bor på slike steder doble kjøretiden til og fra jobb. Minst... Hele vestlandet er ihvertfall fullt av slike steder, med svingete, smale og krøkete veier. Å komme til østlandet for en stakkars skarve vestlending er nesten som å komme til paradis. Men bare nesten. For mangefelts motorveier med fartsgrense på 100 kan føles ganske skummelt for en som ikke er vant til det.

Uansett er det ikke penger i statsbudsjettet til å fikse alle veiene i hele Norge på en gang, selv om det til stadighet blir påpekt at det er en skam at europaveier er smale, svingete og med gammel og humpete asfalt. De jobber med saken, og vi oppnår ingenting med å irritere oss over det også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det en veg hvor fartsgrensene varrierer fra 70, 80, 50 for så å gå over i 80 igjen. De som irriterer meg mest er de som konsekvent ligger i 70 hele veien, også gjennom 50 og 80 sonen!! Og de er det skremmende mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk slik at en del steder i Norge er fartsgrensen 80, selv om det både er umulig og uforsvarlig å kjøre i samme fart gjennom hele strekningen. Det finnes til og med strekninger der fartsgrensen er 80 og veien bare har plass til en bil i bredden, lenge leve veiene i Norge! Har du ikke fått det med deg, har du nok for det meste kjørt i bytrafikk eller på østlandet...

Men i mitt innlegg som du siterte, skrev jo jeg at dette gjaldt på generell basis med greie veier, ikke kronglete og dårlige. Og jeg er forøvrig fra vestlandet selv bare sånn OT=) Så jeg kjenner godt til dårlige veier, og kjører selvsagt etter forholdene på disse. Men på greie veier med midtstripe og normal oversiktlighet og ingen spesielt krasse svinger, SKAL en person med lappen klare å holde fartsgrensen uten å være redd. Det er et minstekrav mener jeg.

Jeg synes virkelig at dersom man ikke klarer å kjøre i fartsgrensen på normalt gode veier fordi man er engstelig, har man ingenting bak et ratt og gjøre. Om du skader deg selv, greit for meg, men det er ikke like fullt så greit om du skader meg eller noen jeg er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det ville blitt noen veldig ekstreme utgifter hvis vi skulle rette på dette, eller så må de som bor på slike steder doble kjøretiden til og fra jobb. Minst... Hele vestlandet er ihvertfall fullt av slike steder, med svingete, smale og krøkete veier. Å komme til østlandet for en stakkars skarve vestlending er nesten som å komme til paradis. Men bare nesten. For mangefelts motorveier med fartsgrense på 100 kan føles ganske skummelt for en som ikke er vant til det.

Uansett er det ikke penger i statsbudsjettet til å fikse alle veiene i hele Norge på en gang, selv om det til stadighet blir påpekt at det er en skam at europaveier er smale, svingete og med gammel og humpete asfalt. De jobber med saken, og vi oppnår ingenting med å irritere oss over det også... ;)

Nå tenkte jeg mer på å endre skilting enn å endre veiene da.. på de ekstreme strekningene hvor du kjører i 80 og risikerer å møte på en bil i 80 fra motsatt side og kun plass til 1 bil i bredden.

Men i mitt innlegg som du siterte, skrev jo jeg at dette gjaldt på generell basis med greie veier, ikke kronglete og dårlige. Og jeg er forøvrig fra vestlandet selv bare sånn OT=) Så jeg kjenner godt til dårlige veier, og kjører selvsagt etter forholdene på disse. Men på greie veier med midtstripe og normal oversiktlighet og ingen spesielt krasse svinger, SKAL en person med lappen klare å holde fartsgrensen uten å være redd. Det er et minstekrav mener jeg.

Jeg synes virkelig at dersom man ikke klarer å kjøre i fartsgrensen på normalt gode veier fordi man er engstelig, har man ingenting bak et ratt og gjøre. Om du skader deg selv, greit for meg, men det er ikke like fullt så greit om du skader meg eller noen jeg er glad i.

Ja, det er dette med engstelige sjåfører... ikke at man slår ned farten fra 80 til 70 i svingene.. det må jeg gjøre også enkelte steder her ute det, på østlandet, fordi veiene går rundt jordene der de har gått siden hesten og kjerrens dager, men det er forskjell på å avpasse farten til trygg fart, og å sette den ned til krypfart når det strengt tatt ikke er nødvendig.

Det samme med de som ikke tør å aksellerere i feltet til riktig hastighet før de hiver seg ut på motorveien. Jeg har også mer enn en gang vært nødt til å hugge inn bremsene i påkjøringsfelt pga sjåfør foran som ikke tør å kjøre ut.

Han som fikk meg til å starte denne tråden lå foran meg i 80-sone i to mil, i ca 60km/t. Og utover her er det såpass svingete til tider at jeg ikke bare kan kjøre forbi hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i mitt innlegg som du siterte, skrev jo jeg at dette gjaldt på generell basis med greie veier, ikke kronglete og dårlige. Og jeg er forøvrig fra vestlandet selv bare sånn OT=) Så jeg kjenner godt til dårlige veier, og kjører selvsagt etter forholdene på disse. Men på greie veier med midtstripe og normal oversiktlighet og ingen spesielt krasse svinger, SKAL en person med lappen klare å holde fartsgrensen uten å være redd. Det er et minstekrav mener jeg.

Jeg synes virkelig at dersom man ikke klarer å kjøre i fartsgrensen på normalt gode veier fordi man er engstelig, har man ingenting bak et ratt og gjøre. Om du skader deg selv, greit for meg, men det er ikke like fullt så greit om du skader meg eller noen jeg er glad i.

Det er nå engang slik at selv ikke en person som har hatt lappen i mange mange år og som har kjørt en god del vil være en perfekt sjåfør. Jeg klarer som sagt ikke alltid å kjøre akkurat på fartsgrensen, jeg ligger til tider og vipper litt under og litt over. Jeg vil påstå at det er veldig få som ikke gjør det! Det handler jo bare om at man må justere gasspedalen ut i fra veien (om den går opp eller ned), og det tar lang tid for noen å lære helt perfekt.

Men det kan godt være at jeg vipper mellom ca 75 og 85 og "du"(ikke ment som et personlig angrep, men mer som "en hvem som helst") vipper mellom ca 80 og 90 og dermed jeg irriterer folk mer enn "deg", hva vet vel jeg. Men isåfall kjører jeg mer lovlig enn "deg", selv om jeg til tider kjører litt (det vil si max 5-10km/t) under fartsgrensen. Det handler ikke om at jeg er redd eller utrygg i trafikken, det handler bare om at jeg ikke trør så hardt på gasspedalen som "deg". Og om det er en kontroll og vi begge har vippet opp til vårt øvre fartsnivå er det faktisk "du" som blir stoppet av politiet. Jeg tviler sterkt på at jeg ville blitt stoppet på 73km/t på grunn av for treig kjøring i 80-sonen.

Det kan da umulig være ulovlig å kjøre i inntil 10 km/t under fartsgrensen! Og de som stryker på oppkjøring på grunn av for sakte kjøring stryker nok ikke rent på hva speedometeret viser, men på hvordan de oppfører seg bak rattet og hvordan de reagerer på trafikken også. Jeg personlig sto forresten på første oppkjøringsforsøk og kjørte dårligere (med mindre stabil fart) da enn nå. Så jeg skjønner ikke helt at det kan være så gale at man skal begynne å snakke om ulovlig og trafikkfarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer som sagt ikke alltid å kjøre akkurat på fartsgrensen, jeg ligger til tider og vipper litt under og litt over. Jeg vil påstå at det er veldig få som ikke gjør det! Det handler jo bare om at man må justere gasspedalen ut i fra veien (om den går opp eller ned), og det tar lang tid for noen å lære helt perfekt.

Det kan da umulig være ulovlig å kjøre i inntil 10 km/t under fartsgrensen! Og de som stryker på oppkjøring på grunn av for sakte kjøring stryker nok ikke rent på hva speedometeret viser, men på hvordan de oppfører seg bak rattet og hvordan de reagerer på trafikken også. Jeg personlig sto forresten på første oppkjøringsforsøk og kjørte dårligere (med mindre stabil fart) da enn nå. Så jeg skjønner ikke helt at det kan være så gale at man skal begynne å snakke om ulovlig og trafikkfarlig!

At man varierer litt i fart og ikke hele tiden ligger nøyaktig på 80 i 80-sone er igrunnen utenfor tema, så lenge man holder seg sånn nogenlunde i riktig fart.

Det er når man ligger 10+ under, mer eller mindre konstant, ikke tør å kjøre ut på motorvei i riktig fart, hemmer de bak seg i veikryss fordi man ikke tør, og kryper ned i krabbefart i hver minste fart at det blir et problem og kan skape farlige situasjoner. Og det jeg sier i åpningsinnlegget mitt er bare at dersom man er redd når man kjører bil så bør man la det være.

Og jo, jeg strøk på grunn av for sakte fart i svingene i 80-sone. Det var det hun sa da vi parkerte, og siden min sjåførlærer ellers mente at jeg var klar for oppkjøring så regner jeg med at det stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mer på å endre skilting enn å endre veiene da.. på de ekstreme strekningene hvor du kjører i 80 og risikerer å møte på en bil i 80 fra motsatt side og kun plass til 1 bil i bredden.

Det handler vel om at man må kunne sette opp farten på noen av strekningene, og man MÅ ned i snilefart for å kunne kjøre trafikksikkert på noen steder. For det er litt viktig å komme seg framover der det er god sikt, og det veksler veldig mye. Og man kan jo ikke endre fartsone for ofte heller...

Ja, det er dette med engstelige sjåfører... ikke at man slår ned farten fra 80 til 70 i svingene.. det må jeg gjøre også enkelte steder her ute det, på østlandet, fordi veiene går rundt jordene der de har gått siden hesten og kjerrens dager, men det er forskjell på å avpasse farten til trygg fart, og å sette den ned til krypfart når det strengt tatt ikke er nødvendig.

Det samme med de som ikke tør å aksellerere i feltet til riktig hastighet før de hiver seg ut på motorveien. Jeg har også mer enn en gang vært nødt til å hugge inn bremsene i påkjøringsfelt pga sjåfør foran som ikke tør å kjøre ut.

Han som fikk meg til å starte denne tråden lå foran meg i 80-sone i to mil, i ca 60km/t. Og utover her er det såpass svingete til tider at jeg ikke bare kan kjøre forbi hvor som helst.

Dette er jeg absolutt enig i! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er dette med engstelige sjåfører... ikke at man slår ned farten fra 80 til 70 i svingene.. det må jeg gjøre også enkelte steder her ute det, på østlandet, fordi veiene går rundt jordene der de har gått siden hesten og kjerrens dager, men det er forskjell på å avpasse farten til trygg fart, og å sette den ned til krypfart når det strengt tatt ikke er nødvendig.

Det samme med de som ikke tør å aksellerere i feltet til riktig hastighet før de hiver seg ut på motorveien. Jeg har også mer enn en gang vært nødt til å hugge inn bremsene i påkjøringsfelt pga sjåfør foran som ikke tør å kjøre ut.

Det var akkurat det jeg regnet med du mente ut fra hovedinnlegget!=) Og det var med dette som utgangspunkt jeg siterte andre brukere her i tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om at man må kunne sette opp farten på noen av strekningene, og man MÅ ned i snilefart for å kunne kjøre trafikksikkert på noen steder. For det er litt viktig å komme seg framover der det er god sikt, og det veksler veldig mye. Og man kan jo ikke endre fartsone for ofte heller...

Nei, men et skilt som opplyser om at veien smalner så og så langt framme, for eksempel? Så vet man om det og setter forhåpentligvis ned farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når man ligger 10+ under, mer eller mindre konstant, ikke tør å kjøre ut på motorvei i riktig fart, hemmer de bak seg i veikryss fordi man ikke tør, og kryper ned i krabbefart i hver minste fart at det blir et problem og kan skape farlige situasjoner. Og det jeg sier i åpningsinnlegget mitt er bare at dersom man er redd når man kjører bil så bør man la det være.

Du skrev vel egentlig i åpningsinnlegget om 5-10 under fartsgrensen, da. Og det trenger ikke å være på grunn av at man er redd. Det var vel det jeg ville fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev vel egentlig i åpningsinnlegget om 5-10 under fartsgrensen, da. Og det trenger ikke å være på grunn av at man er redd. Det var vel det jeg ville fram til.

Men hvorfor må man da ligger 5-10km under fartsgrensen? Og nå tar jeg fremdeles utgangspunkt i at veiene er greie og oversiktelige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...